Ydelser

Personas

Hvordan sørger du for, at dit blogindlæg er skrevet med målgruppens udfordringer in mind? Og hvordan ved du, om din LinkedIn-annonce rammer de rigtige mennesker?

Med personas kan du dykke dybere ned i de karakteristika, der kendetegner din målgruppe og derved komme tæt nok på til at kunne skabe skræddersyet indhold til de specifikke kundetyper, din virksomhed henvender sig til.

Hvorfor bruge personas?

En af de største fejl, mange virksomheder begår i deres kommunikation, er at gætte og gisne for meget om deres kunders ønsker og behov. Men når du gør dig ulejligheden at dykke ordentligt ned i en forståelse af de problemer, dine idealkunder gerne vil have løst, kan du meget bedre lave indhold, der skaber reel værdi for dem. Og dermed fastholde deres opmærksomhed, samtidig med at du sætter goodwill-point ind på kontoen.

Formålet med personas er at skabe mere nærvær og mindre nonsens i din kommunikation. Det handler om at tiltrække din virksomheds idealkunder med de konkrete budskaber, der tager afsæt i de specifikke udfordringer, du hjælper med at løse.

Personas
Personas

Hvad er personas?

En persona er en fiktiv, men databaseret repræsentation af din målgruppe eller kunde. Det er en karakter, du skaber på baggrund af research og interviews med virkelige målgruppe-repræsentanter. 

Med veludviklede personaer sætter du personlige karakteristika på din målgruppe. Det giver dig et klart billede af, hvem du kommunikerer til, og gør dig dermed i stand til at distribuere det rette indhold – til den rette modtager – via den rette kanal.

Når du siger personas, kan du næsten ikke undgå også at sige inbound marketing. De to går nemlig hånd i hånd, når det handler om at konvertere kold kanvas til lune leads. For når du forvandler diffuse målgrupper til levende personbeskrivelser, kan du fokusere din indsats på det indhold, dine personas efterspørger og øge din konverteringsrate markant.

Hvordan går vi til opgaven?

Analyse
Når vi udvikler personas, begynder vi med analysen, hvor vi dykker ned i relevant materiale – det kunne være tidligere kundeanalyser, jeres forretningsstrategi og Google Analytics-konto samt andet baggrundsmateriale, der kan hjælpe os med at afdække objektive kendetegn for jeres kunder. Herefter gennemfører vi typisk kvalitative interviews med et udvalg af væsentlige eksterne og interne bidragsydere.

Workshop
På en workshop hos os eller jer præsenterer vi resultaterne fra analysen, skitserer scenarier og faciliterer øvelser, hvor du og dine kolleger sammen får sat flere egenskaber på de forskellige personaer og kommer ind til kernen af, hvordan jeres personas træffer beslutninger, motiveres, bliver målt, og hvilken rolle de har i købsprocessen.

Udformning af personabeskrivelser
Efter workshoppen sammenholder vi resultaterne i analysefasen med konklusionerne fra workshoppen og udformer de endelige personabeskrivelser. Herefter justerer vi dem sammen til, så de tilpasses jeres ønsker og behov.

Voila: Nu er du klar til at henvende dig til din målgruppe, så de oplever, at du taler direkte til dem og deres behov. NB: Ofte foregår persona-udviklingen som en integreret del af en kampagne eller strategi.

Læs mere om: