Blog

Derfor er det oplagt at benytte content i pressearbejdet

Mange virksomheder udnytter ikke synergien mellem content og PR. Her får du tre gode grunde til at vride PR-vinkler ud af det gode indhold, I allerede producerer.

Genbrug af forbrugsvarer er blevet en grøn nationalsport for os danskere 😉. Vi elsker at gøre en god handel med inkluderet miljøaflad.

Men genbrug er ikke kun forbeholdt vordende forældre på udkig efter brugte barnevogne eller seniorer på udkig efter golfsæt. Inden for kommunikationens og marketingens verden er der også muligheder for at genbruge.

Den alenlange indholdsside med blogposts på jeres hjemmeside er for eksempel et oplagt sted at begynde. Den indeholder ofte en guldgrube af oplagte PR-temaer, der muligvis kan gøre sig i redaktionelle medier uden den store tilpasning. Godt indhold med et redaktionelt snit kan jo deles på mange platforme!

Her er tre gode grunde til, hvorfor du skal benytte content i PR-arbejdet.

1: Spar på ressourcerne

Et af de tungtvejende argumenter er, at du sparer ressourcer, når du ikke skal gentænke den dybe suppebeholder flere gange.

Det er jo en skam, at pressefolkene i din organisation bruger tid på at idéudvikle en historie, som en medarbejder i marketingafdelingen allerede gennemtænkte ugen før.

Når content bliver delt på tværs af afdelinger, er det win for presseafdelingen, der får serveret gode og velskårne budskaber. Men det er også attraktivt for marketing, der får deres hårde og grundige arbejde bredere ud.

2: Ram en bredere målgruppe

Et andet argument for at hive content en tur gennem PR-maskinen er netop, at budskaberne kommer betydeligt længere omkring – og dermed åbner op for, at flere får kendskab til dine budskaber – måske endda nogle potentielle kunder.

Dermed kan PR-arbejdet være med til at støtte op om resten af det awareness- og brand-arbejde, som kommunikations- og marketingmedarbejderne udfører.

3: PR giver øget troværdighed

Et tredje argument for at lade jeres content indgå i jeres pressearbejde er, at det er med til at øge troværdigheden af dine marketingbudskaber.

Jeres marketingindsatser er selvfølgelig skabt ud fra journalistiske kriterier, men under alle omstændigheder giver det ekstra point på troværdighedsskalaen, når en (kritisk) journalist vælger at tage dit tema op redaktionelt.

Når PR og content udspringer fra samme budskabskilde, får I skabt en bedre sammenhæng og større effekt af jeres kommunikationsindsatser. Hvis du får din historie publiceret i et anerkendt og troværdigt webmedie, har det en gavnlig effekt på din SEO-rangering, og det giver igen en endnu bedre effekt af de øvrige marketingaktiviteter. PR og content giver ringe i vandet, der vil løfte jeres samlede kommunikations- og marketingindsats.      

Del muligheder mellem afdelinger

Hvis du arbejder i en større virksomhed, ved du, at deling af information – i dette tilfælde content – på tværs af afdelinger kan være forbundet med logistiske udfordringer.

I har måske nogle organisationsstrukturer, der besværliggør deling af indhold mellem marketing- og presseafdelingen. Det kan også ske, at du og kollegaerne slet og ret glemmer den oplagte forbindelse, fordi afdelingerne er opdelte. I de tilfælde kan det være givtigt at inddrage virksomhedens kommunikationsbureau som koordinerende samarbejdspartner, fordi bureauet optimalt set har et ben i hver afdeling – og i hvert fald har greb om begge discipliner.

Ud over at agere bindeled mellem afdelinger kan det eksterne bureau også trykprøve og validere contentteksterne i en pressesammenhæng. I virksomhedens egne afdelinger har medarbejderne ofte et overvejende internt syn på historien, og risikoen er derfor, at indholdet bliver for anprisende og kommercielt. Dermed bliver det vanskeligere at lykkes med PR-arbejdet. I de tilfælde kan små justeringer i teksten være forskel mellem succes og fiasko.

Et par eksempler fra den virkelige verden

I takt med at journalistik og marketing smelter mere sammen i disse år, er der (heldigvis) også flere virksomheder, der i dag arbejder med indhold på flere platforme. Her får du lige et par eksempler fra vores egen Publico-verden. Det første viser, hvordan en blogpost bliver til en redaktionel historie i et fagmedie, mens nummer to er et eksempel på, hvordan du kan bruge din egen videokanal til at generere journalistisk indhold til redaktionelle medier.

  1. Obton, der er en dansk solcelleparkudvikler, producerede i 2019 en tekst med fem forudsigelser om solcellemarkedet anno 2019. Teksten var i første omgang tiltænkt hjemmesiden, men på grund af det journalistiske snit kunne teksten efterfølgende bruges til en artikel til branchesitet Energy Supply.

  2. Tagkanalen er Phønix Tag Materialers egen online tv-kanal – produceret af Publicos videoteam. I hvert afsnit af Tagkanalen tager eksperter fra Phønix Tag Materialer en problemstilling om tagpap op. Som PR-medarbejder vil du mere eller mindre kunne tage videoindholdet én til én og skrive det ned til en færdig pressemeddelelse, som bygge- og forbrugermedier med stor sandsynlighed vil elske at bringe.

En sidegevinst ved at bruge dit journalistiske videoindhold i PR er, at din contentside muligvis kan indgå med et aktivt link i den færdige webhistorie hos mediet. Det skaber positiv SEO-værdi – eksponentielt stigende med mediets størrelse.

Hent den ultimative guide til pressemeddelelser

Hent e-bogen og lær mere om at skrive, pitche og udsende pressemeddelelser, der fanger journalister og dit publikum.