Ydelser

Employer branding

Vil du gerne tiltrække (og fastholde) de bedste kandidater til din virksomhed? Så skal du have styr på din employer branding-strategi. Det er i strategien, vi definerer budskaberne, kanalerne og målgruppen – med afsæt i din forretning.

Hvorfor employer branding?

I dag er medarbejderne den vigtigste ressource på de fleste arbejdspladser. Men der er kamp om kandidaterne. Derfor giver det denondelyneme god mening at arbejde strategisk med employer branding.

En velbalanceret employer branding- strategi kan give dig følgende fordele:

  • Flere kvalificerede ansøgere
  • Færre forgæves rekrutteringer, færre fejlrekrutteringer
  • Kortere time-to-hire
  • Lavere cost-per-hire
  • Lavere personaleomsætning
  • Øget trivsel, tilfredshed, engagement og performance blandt medarbejderne
  • Lavere omkostninger.

Fordele, der er til at tage og føle på.

Så hvis du nu overvejer, om vi skal hjælpe din virksomhed med at få skabt et employer brand, skal du vide én ting: I har allerede et employer brand – nemlig dine centrale interessenters opfattelse af jer som arbejdsplads.

Men vi kan måske forbedre dit employer brand – gøre det stærkere, tydeligere og mere attraktivt – og hjælpe din virksomhed med at få øje på, hvordan I kan styrke jeres konkrete værditilbud, som jo er svaret på det drilske spørgsmål: Hvorfor filan skulle jeg søge et job hos jer?  

Hvad er employer branding?

Employer branding er den strategiske disciplin, der handler om at forbedre dit employer brand.

Det består af den samlede opfattelse af, hvordan din virksomhed er som arbejdsplads – i hovederne på nuværende medarbejdere, potentielle medarbejdere og virksomhedens andre kerneinteressenters.

Kunsten ligger i at balancere de tre ovenstående perspektiver, så dit employer brand fremstår troværdigt. Det dur nemlig ikke bare at opstille et overdådigt, rosenrødt glansbillede af jeres arbejdsplads, hvis virkeligheden er en anden.

For så kommer der pludselig gang i svingdøren.

Når vi arbejder med employer branding-strategi, fokuserer vi på at finde, forstærke og kommunikere en emotionel forbindelse mellem din virksomhed og de vigtigste af interessenter.

Men du har først en strategi, når du har forklaret (på en overbevisende måde), hvordan du vil lykkes med at tiltrække din målgruppe.

Hvordan udvikler vi employer branding-strategi?

En employer branding-strategi er ikke noget, I bare kan finde på i HR- eller kommunikations-afdelingen. Den skal have rod i forretningen og i den øvrige kommunikation – derfor skal der lidt benarbejde til.

En god employer branding-strategi er autentisk og har dækning i det, der findes i virksomheden, men må gerne stræbe fremad.

Når vi udvikler employer branding-strategier, sker det typisk i 6 trin:

#1: FORSTÅ FORRETNINGEN

Enhver god employer branding-strategi bygger på analysen af, hvad jeres konkrete udfordringer med rekruttering er. Er det særlige fagligheder? De erfarne? De tilstrækkeligt kvalificerede?

#2: FORSTÅ DIN MÅLGRUPPE

Hvorfor søger din(e) målgruppe(r) ikke job hos jer? Kender de jer ikke? Har de fordomme? Er der gamle historier, som spøger?

De kernespørgsmål skal vi undersøge gennem fx spørgeskema, interviews, workshops. Så samler vi al input og udvikler personas til jer.

#3: OPTIMÉR JERES EVP

Hvorfor er det fedt at arbejde hos jer? Det skal jeres employer value proposition (EVP) svare på. For det er essensen af, hvad jobansøgeren kan få hos jer. Derfor undersøger vi medarbejdernes perspektiv og får deres ord på værdier, kultur, styrker og det, der gør det helt særligt at arbejde hos jer.

Vi optimerer din virksomheds EVP, så den rummer de fordele og styrker, som jeres målgruppe finder mest attraktive i jeres virksomhed.

#4: HVAD ER SWEET-SPOTTET?

Fordi vores virksomhed er A, og vores målgruppe er B, og konkurrencesituationen om den arbejdskraft er C, er ”problemet” D, som vi skal gøre E for at løse.

Jep. Løs den lille ligning, og du har din strategi. Når vi kender sweet-spot mellem din virksomheds styrker og dine målgruppers præferencer og forforståelser, sammenholder vi det med konkurrencesituationen for at udvikle det skarpeste værditilbud.

#5: SAMMENSÆT INDSATSEN

Hvilke kanaler skal I benytte? Helt enkelt sagt skal I være der, hvor målgruppen er. Drop messer og Jobindex, hvis dine kandidater aldrig sætter fod der. Bliv underviser på uddannelsen, hvis der kun er 12 færdiguddannede om året. Brug meget gerne dine kolleger som direkte og indirekte kanal (employee advocacy).

#6: SÆT KPI’ER, MÅL, OG FØLG OP

Hvilke mål skal jeres EB-indsats have for 2020? Hvis I ikke har målsætninger og følger op på dem, bliver I aldrig klogere på, hvad der virker – og hvad I skal droppe. Vi hjælper med succeskriterier og håndterbare metoder.