Ydelsesside

Medie- og
budskabstræning

Mediernes præmisser er ubønhørlige. Som talsperson har du meget kort tid til at forklare en ofte kompleks virkelighed. Eller din side af sagen. Det kræver præcise pointer. Og de flyver ikke bare automatisk ud af munden på nogen. Det fordrer forberedelse. Uanset om du skal i Kontant og forsvare nogle lidt for smarte kviklån, eller du blot skal udnytte taletiden i et branchemedie bedst muligt.

Hvad skal jeg dog med medietræning?

Der kan være lang vej fra papirviden til kropslig viden. Selvom du som direktør eller ekspert kender sagens rette sammenhæng, kan du ikke nødvendigvis udtrykke den klart, når lyset blænder, eller telefonen skratter. Og hvad der ikke kan forklares, kan i denne sammenhæng ikke forsvares.

Men hvis du har øvet situationen og dine budskaber grundigt, og den viden er lagret kropsligt, har du et helt andet overskud, når du står der – i spotlyset. 

Hvad er medie- og budskabstræning?

I Publico skræddersyr vi medie- og budskabstræning til det, I har brug for. Ofte kombinerer pakken en gennemgang af mediernes arbejdsmetoder med praktiske interviewøvelser foran kameraet. 

Vi ser blandt andet på:

  • Hvordan indgår du en klar aftale med journalisten?
  • Hvordan indarbejder du din forklaring af sagen naturligt?
  • Hvordan får du dine budskaber i spil?
  • Hvordan fremstår du autentisk?
  • Hvordan bruger du din stemme og krop positivt?

Idealet er ikke en maskine. Det er tydeligt for enhver, når ”svaret” på journalistens spørgsmål kommer tonedøvt indøvet helt ude af kontekst. Eller når kropssproget bliver underligt stift af at skulle fremstå assertivt.

Målet er at gøre dig ubevidst kompetent, så budskaberne flyder naturligt, og du fremstår afslappet, men tydelig. Det kræver, at du forstår medielogikken og kan se dig selv og historien udefra. Og det forudsætter øvelse. Masser af øvelse.

Hvordan går vi til opgaven?

Som altid hos Publico skærer vi opgaven til efter dit aktuelle behov.

I forbindelse med krisekommunikation kan opgaven være meget specifik og presserende. Der går vi lige på og hårdt med at forberede budskaber og teste interview-situationer.

Ofte er scenariet dog, at det er din virksomheds grundlæggende kernebudskaber og issues, vi ser på – eller træning af direktører og eksperter, der er nye på posten eller uvante med spotlyset. Den slags rettidig omhu er rigtig dejlig at høste frugterne af, når shitstormen rammer.

Under alle omstændigheder vil undervisningen typisk foregå hos os – fjernt fra nysgerrige interne blikke. Vores video-crew og journalister vil sørge for et realistisk interview-setup med jeres cases, og  undervisningen vil på en hel eller halv dag veksle mellem:

  • Indspark om mediernes arbejdsmetoder
  • Råd til at indgå aftaler med journalisten
  • Argument-teknik
  • Øvelser i at gå fra kompleks virkelighed til hovedbudskab
  • Træning i det uventede
  • Interview-situationer
  • Træning af tv-specifikke interview-teknikker
  • Feedback.
Giv Thomas et kald, hvis du har brug for medie- og budskabstræning
Kontakt
Thomas Mandrup
Kontaktchef & seniorrådgiver