Ydelser

SEO

Din CEO bør (også) interessere sig for SEO

Hvis din virksomhed ikke findes på side 1 i Googles søgeresultater, findes I ikke. Sådan groft sagt. Grundig SEO – eller søgemaskineoptimering – kan gøre forskellen mellem, om dit website og dit gode indhold samler støv i jeres CMS eller snarere sikrer synlighed og sympati.

Hvorfor SEO?

SEO – eller søgemaskineoptimering – er det greb, der kan give jer synlighed i jeres målgruppes researchfase, inden I har mulighed for at påvirke dem via jeres egne kanaler.

Op mod 70 procent af købsbeslutningen er nemlig taget, inden din potentielle kunde er klar til første dialog. Og beslutningen bliver foretaget på baggrund af research – oftest online og via Google.

Jeres virksomheds website (med beskrivelse af jeres ydelser og jeres gode content) er jeres bedste mulighed for at påvirke jeres potentielle kunde i den første del af kunderejsen. Og derfor er søgemaskineoptimering – eller SEO – et afgørende værktøj i jeres markedsføring. SEO bør tænkes ind i jeres content-strategi såvel som i jeres content-plan.

Groft sagt så findes din virksomhed ikke, hvis den ikke dukker op på første side af Googles søgeresultater. Det er en stående joke blandt digitale marketers, at det sikreste sted for en morder at skjule et lig er på side 2 i Google. 

SEO-indsatsen kan være en teknisk øvelse, som primært foregår i jeres websites CMS. Det kan også være en ekstern indsats, hvor det handler om at bruge andre kanaler til at øge jeres synlighed. Det bør altid være en content-øvelse, så alt det indhold, I lægger på jeres website, tager udgangspunkt i jeres målgruppes søgeadfærd. Publico kan hjælpe jer med at identificere, hvor I bør sætte ind og selvfølgelig også med den faktiske optimering.

SEO
SEO

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization – på dansk søgemaskineoptimering.

SEO handler blandt andet om at tilrettelægge indhold og website efter målgruppens adfærd, så websitet bliver fundet på de (for jeres virksomhed) relevante søgninger i jeres potentielle kundes beslutningsrejse.

Content og on-page SEO

On-page SEO er al den optimering, du eller vi kan foretage direkte på websitet uden indblanding af teknikerne. Det er især indhold, vi kan optimere ved hjælp af de vigtigste søgeord- og -termer for jeres virksomhed. Derfor er søgeordsanalysen et vigtigt første skridt i on-page SEO. Ved at kortlægge målgruppens online-adfærd og analysere datamønstre i tilgængelige kanaler kan I danne jer et billede af, hvilke søgeord og -termer I bør inkludere i jeres content og online-kommunikation. Det gælder blandt andet om at sikre, at det vigtigste søgeord er inkluderet i H1 og H2-tags (overskrifter), filnavne, alt-tekster, metabeskrivelser med mere.

Intern link building bør også være en del af SEO-strategien. Links mellem jeres indhold kan nemlig hjælpe Google med at se, at I har mere relevant indhold inden for det emne, der er vigtigt for jer og jeres besøgende. Den metode kaldes også for topic clusters.

Google elsker indhold og særligt indhold, som svarer uddybende på de spørgsmål, som jeres målgruppe har. Derfor bør en afgørende del SEO-indsatsen fokusere på at skabe relevant content – og meget af det.

Off-page SEO

Off-page SEO er alt det, der foregår uden for jeres website. Det kan for eksempel være ekstern link-building – altså arbejdet med at skaffe links til jeres website fra andre troværdige kilder. Gæsteblogging og aktivitet på sociale kanaler er også med til at øge websitets online synlighed.

Teknisk SEO

Teknikken skal spille, hvis jeres website skal dukke op i Googles søgeresultater, og der er forskellige tekniske greb, der kan optimere websitets performance. Blandt andet er hastighed en afgørende parameter for god rangering. Begreber som redirects, canonical tags, SSL-certifikater, robot.txt og duplicate content er også vigtige knapper at skrue på for at øge chancerne for synlighed.

Søgemaskineoptimering er den langsigtede taktik, der gør dig synlig for dine ønskekunder.

Supergrafik_Kikkert-595x300

Hvordan leverer vi SEO-ydelser?

  • Kortlægning af søgeadfærd
    Næsten uanset hvilket behov, du kommer til os med, vil vi anbefale en kortlægning af målgruppens adfærd. For eksempel ved hjælp af persona-metoden og på baggrund af denne en søgeordsanalyse – altså hvad søger din potentielle kunde efter, og hvad vil I gerne findes på? Med den viden kan vi nemlig tilrettelægge den efterfølgende indsats nøje efter din målgruppes faktiske digitale adfærd. På den måde vil SEO være en del af leverancen i langt de fleste tilfælde.

  • Søgeordsanalyse
    Arbejdet med at identificere jeres vigtigste søgeord består først af at tale med jer og i fællesskab brainstorme os frem til jeres målgruppes sandsynlige søgeadfærd. Dernæst vil vi dykke ned i data i jeres Google Analytics og eventuelt Google Search Console for at spotte mønstre i jeres eksisterende data.

  • Konkurrentanalyse
    Ved hjælp af Google og et SEO-værktøj kigger vi også på, hvad jeres konkurrenter lykkes med i relation til SEO.

  • SEO-audit
    I SEO-analysen kigger vi desuden på, hvordan jeres website – primært jeres content – performer på Google; Har I metatitler og beskrivelser på alle sider? Har I duplicate content? Er der døde links? Dukker I op på relevante søgninger?
    Vi kigger også på, hvordan jeres website og især jeres interne link-building er struktureret. Er jeres indhold bundet sammen i emner? Er det nemt for besøgende (og Google) at finde frem til relevante svar?

  • Rapport
    Analysen resulterer i en række anbefalinger til, hvordan I kan optimere jeres synlighed over for Google. Den faktiske optimering kan I enten gøre på egen hånd, eller I kan få hjælp af Publico.