Ydelser

Presse-meddelelser

Den skarpvinklede pressemeddelelse er et vigtigt værktøj, når din virksomhed skal sikre sig synlighed i medierne. Selvom det kan lyde banalt, er det faktisk en kunst at udvælge de de rette informationer og citater. Under hensyntagen til såvel nyhedstrekanten og væsentlighedskriterierne som branche-, tema- og lokalkriterierne på det enkelte medie. For der er kort aftræk på redaktørens slet-knap.

Hvad er en pressemeddelelse?

En pressemeddelelse er en artikel-lignende tekst, der følger nyhedstrekanten i sin opbygning – det vigtigste øverst, efterfulgt af nyttig baggrundsviden. Du har journalistens opmærksomhed i max to linjer. Vind eller forsvind.

Pressemeddelelsen må kun fortælle én historie, og den skal vel at mærke tale ind i noget, journalisten synes er interessant, relevant og væsentligt for hendes læsere. Og som fortællet noget nyt. Ny opfindelse, ny direktør, nyt eksportmarked eller ny strategi. Nyt produkt? Not so much. Så skal det helst kunne kurere kræft, 3D-printe pengesedler eller fremtrylle stabilt internet i toget.

De klassiske væsentlighedskriterier er:

  • væsentlighed: Er historien objektivt set relevant for en tilstrækkelig stor målgruppe?
  • identifikation: Er der cases – altså personer eller virksomheder – som målgruppen kan spejle sig i?
  • sensation: Er historien overraskende – en rigtig nyhed?
  • aktualitet: Taler historien ind i et emne – eller en konkret begivenhed – der er oppe i tiden? Kan du alternativt (sværere, men muligt) være med til at skabe en ny agenda?
  • konflikt: Er der modsætninger i spil? Kan dit produkt løse et (samfunds)problem?

Og så er der de ”nye kriterier”:

  • Tal-baseret: Findes der (egne eller eksterne) tal, som understøtter historien og sætter den ind i en større sammenhæng?
  • Billeder: Er der gode billeder i historien? Evt. gode levende billeder til tv eller web?
  • Eksklusivitet: Kan historien tilbydes eksklusivt til det eller de vigtigste medier ift. målgruppen?
  • Prominens: Er der en kendt person eller virksomhed, som kan tænkes ind i historien – på en relevant måde?
  • Delbart: Har historien et potentiale til at blive delt på sociale medier?

Hvorfor overhovedet bruge tid på presse?

Redaktionel omtale i earned media kan ikke købes for penge. For den har en troværdighed, intet betalt indhold kan matche. Pressemeddelelsen kan –sammen med en velvalgt distributionsindsats – udløse omtale i medier, din målgruppe læser, lytter eller ser. Det genererer kendskab, løfter image og kan i sidste ende bidrage til sorte tal på bundlinjen.

What’s not to like?

Hvordan går vi til opgaven?

I Publico arbejder vi med opsøgende presse-opgaver fra morgen til aften og træner hele tiden den journalistiske fingerspitzengefühl og vedligeholder vores netværk blandt erhvervsjournalister.

Vi kan hjælpe med en enkeltstående historie, som skal skydes stærkt af, fordi den har særligt potentiale. Vi kan også drive jeres løbende pressearbejde med en PR-retainer (abonnement på proaktiv presse-hjælp). Eller vi kan hjælpe jer med at få det grundlæggende setup på plads med PR-strategi inkl. prioritering af mål, målepunkter, budskaber, dagsordner og medier, så I selv kan varetage eksekveringen.

Vi vil typisk begynde med at orientere os i (eller udarbejde) jeres PR-strategi og tidligere medieomtale for at kende jeres position i mediebilledet og mål med indsatsen.

Herefter vil vi undersøge, hvordan vi bedst sælger historien. Kan vi koble den til en samfundstendens? Er der en god case? En ekspert til at bakke vinklen op?

Og dernæst: Hvilket medie? Typisk angler mange B2B-virksomheder efter forsiden af Børsen – men det er få historier, der har dét lyserøde snit. Men måske er der en særlig lokal vinkel eller en branchevinkel, der tilsiger et bestemt medie? Måske har historien tilstrækkeligt potentiale til, at du kan sælge den eksklusivt til kun ét medie? Eller også er en bred udsendelse – evt. i flere forskellige versioner tilpasset forskellige medietyper – snarere the way to go?

Herefter tilbyder vi historien til de(t) udvalgte medie(r). Vi ved, hvad det kræver af vedholdenhed, fleksibilitet og dialog at opnå det fulde udbytte af historiens potentiale. Og vi ved, hvad der kan få journalisterne til at stå på – og af – en historie fra vores tid på ”den anden side af bordet.”

Endelig kan vi hjælpe dig med, hvordan du kan måle og opsamle effekten af dine presseindsatser.

Hent e-bogen om pressemeddelelser

Skriv, pitch og udsend pressemeddelelser, der fanger journalister og dit publikum. Det er noget af det, du kan blive klogere på i Publicos e-bog "Den Ultimative Guide til at Skrive og Udsende Pressemeddelelser".

Når du skriver pressemeddelelser, skal du ikke rode dig ud i lange salgstaler,
tekniske forklaringer eller personlige holdninger. Til gengæld skal du gøre noget så
basalt som at tale sandt, interessant, levende og troværdigt – og kun om én ting.

I e-bogen givet vi dig 5 lavpraktiske tips til at skrive bedre pressemeddelser samt en tjekliste, så du husker det hele, før du trykke "send to all media in the world".