Hvad består jeres employer brand af?
Jeres employer brand er som nævnt jeres interessenters opfattelse af jer. Mere præcist er jeres brand en løbende forhandling mellem tre perspektiver på jeres virksomhed:
- Identitet: Dette er medarbejdernes perspektiv. Hvordan oplever de kulturen, og hvordan det er at arbejde hos jer?
- Profil: Dette er ledelsens perspektiv. Hvem vil vi gerne være? Hvor er vi på vej hen?
- Image: Dette er omverdenens perspektiv. Hvordan bliver virksomheden oplevet af offentligheden og kunderne?
Groft sagt opstår der mislyde, når der er forskellige oplevelser af virksomheden fra de forskellige interessenter. Hvis ledelsen eksempelvis fremstiller virksomheden som innovativ, mens medarbejderne er vildt uenige. Eller hvis det pressen skriver, eller det potentielle kandidater forbinder virksomheden med, slet ikke flugter med den interne selvopfattelse.
At arbejde strategisk med employer branding handler til syvende og sidst om at bringe mest mulig balance mellem de tre perspektiver.