Ydelser

Content marketing

Kom du ikke med, da content marketing-toget kørte forbi med 200 km/t? Det er ikke for sent at springe på nu. Content marketing er stadig den bedste investering, hvis du vil veksle din virksomheds nørdede specialviden til synlighed, sympati og salg. 

Hvorfor content marketing?

Du skal investere i content marketing, fordi du vil skabe synlighed og opbygge ægte relationer til din målgruppe – og fordi du vil positionere din virksomhed som ekspert på sit felt gennem produktion (og distribution) af skidegodt, hjælpsomt indhold.

Din virksomheds kunder går på nettet for at uddanne sig selv. De vil ikke tvangsfordres med pushy-selly salgsbudskaber. Derfor er content marketing en oplagt metode til at besvare deres spørgsmål, berige dem med  viden og derigennem opbygge stærkere relationer.

Virksomheder, der hoppede på content marketing-toget, har fået:

  • direkte positiv påvirkning på bundlinjen
  • flere incoming calls fra kunde-leads
  • glade læsere, lyttere, seere og kunder, der anbefaler virksomhederne til deres netværk.

Hvad er content marketing?

Content marketing er en strategi til din B2B-markedsføring. Formålet er at skabe synlighed, opbygge relationer og positionere din virksomhed som en hjælpsom ekspert med høj troværdighed. Det foregår ved at udtænke, producere og distribuere værdifuldt indhold til din målgruppe. Du skal kort sagt løse deres problemer. Og svare på deres spørgsmål.

Content marketing for videnstunge B2B-virksomheder 

Content marketing er en populær markedsføringsstrategi for virksomheder i alle brancher. Men den er ikke for alle. Du skal være indstillet på, at det er en langsigtet investering, der kræver masser af content-knofedt, før du kan høste Return On Investment (ROI).

Tommelfingerreglen er, at jo mere videnstung din organisation er, og desto længere salgscykluser I har, desto mere bør I overveje at gå content marketing-vejen.

Hvordan går vi til content marketing?

Inden vi går i gang med indholdsproduktionen, skal vi typisk igennem et par nødvendige, forudgående steps. Lad os gennemgå den typiske Publico-proces for at producere content marketing for vores kunder.

Enhver (god) content marketing-indsats står på tre lige vigtige ben:

  1. Strategi
  2. Indholdsproduktion
  3. Distribution

#1 Strategi

Som med alt andet langsigtet, der kræver lidt mere planlægning og tankevirksomhed end at lægge tøj sammen, skal strategien først være på plads. En content marketing-strategi skal have et specifikt formål og en bestemt retning. Det kunne fx være:

  • Jeg vil uddanne danske arkitekter i akustik og derved flytte mit brand fra ”grisestald” til ”arkitekt-darling”. 

content marketing-strategi

Content marketing handler om at skabe indhold, der løser din målgruppes problemer. Derfor giver det god mening, at din content marketing-strategi stræber efter at opfylde et udækket vidensbehov hos din målgruppe.

Ofte spørger nye kunder: ”Hvordan ser sådan en content-strategi egentlig ud?” – og typisk er svaret: Den kommer i en PowerPoint-præsentation. Og hvis den inkluderer fx personaer, kernefortælling og tone of voice med mere, så kan den sagtens fylde 20-30 slides. Derfor leverer vi også en ”strategi på 1 ark” der opsummerer de overordnede pointer og mål i ét enkelt, printvenligt overblik.

strategi på et ark

#2 Indholdsproduktion

Når strategien sidder i skabet – når formålet og målsætningerne er fastlagte; når årshjulet og content-planen er planlagt; når retningen er bestemt; når målgruppens udfordringer og behov står soleklare, og når din tone of voice kan genkendes på en kilometers afstand – kan vi igangsætte indholdsproduktionen.

Alt, hvad vi foretager os her, er solidt funderet på strategien og på indsigter om målgruppen. Og sådan – kun sådan – realiserer du dine forretningsstrategiske mål med content marketing.

Fra ideudvikling til produktion

Vores erfaring med content-produktion er både dyb og bred; vi har vitterligt produceret enhver tænkelig form for indhold, du kan forestille dig.

Her er en række eksempler på content marketing-formater:

#3 Distribution

Du kan producere verdens bedste indhold. Men sjofler du den efterfølgende distribution, kan du lige så godt skylle det hele ud i toilettet. 

Tommelfingerreglen er, at du skal bruge lige så mange ressourcer (tid og penge) på produktion som på distribution, så dit indhold bliver set, forstået og elsket af målgruppen.