Kære HR-medarbejder, recruiter og kommunikations-medarbejder.

 

Skab brandet, som dine ønskekandidater vil arbejde for.

Danskerne er europamestre i at skifte job. Tidligere generationers sølvbryllup med arbejdspladsen er skiftet ud med job-hop hvert tredje år. Samtidig får flere brancher svært ved at finde tilstrækkelig kvalificeret arbejdskraft. Disse scenarier kræver et fokuseret værditilbud, hvis du som virksomhed ønsker at tiltrække og fastholde (den rette) arbejdskraft.

Det er her, vi kan præsentere employer branding. For med nye forventninger og krav til arbejdslivet fra medarbejdernes side er en skarptskåret employer branding-strategi afgørende, hvis din virksomhed ønsker at positionere sig som en attraktiv arbejdsplads for jeres ønskekandidater.

Vil du hellere have Liv til at fortælle dig om employer branding? Så lyt til webinaret "Employer branding: Sådan får du kvalificeret arbejdskraft" her. 

Har du styr på din virksomheds værditilbud?

Måske er du HR-chef med det overordnede personaleansvar. Recruiter, der skal headhunte de dygtigste kandidater til en virksomhed. Eller marketingmedarbejder, der skal annoncere jobopslag til de rette kandidater på LinkedIn.

Uanset hvem du er, vil vi i Publico bruge vores dybe viden inden for employer branding til at hjælpe dig med at skærpe jeres værditilbud, så du kan rekruttere jeres ønskekandidater.    

  

Hvad er employer branding?

En indflydelsesrig HR-chef sagde engang, at et employer brand er det, dine medarbejdere siger om arbejdspladsen, når de har drukket et par glas vin. Selvom der ligger en vis sandhed i det, er dit employer brand mere end det.

Det er den strategiske disciplin, der handler om at forbedre din virksomheds omdømme som arbejdsplads. Dit brand består af den samlede opfattelse af, hvordan din virksomhed er som arbejdsplads – i hovederne på nuværende medarbejdere, potentielle medarbejdere og virksomhedens øvrige kerneinteressenter.

Hvilke farver maler du din virksomhed med?

Kunsten ligger i at balancere de tre ovenstående perspektiver, så dit employer brand fremstår troværdigt og attraktivt på samme tid. Det duer nemlig ikke at opstille et overdådigt, rosenrødt glansbillede af jeres arbejdsplads, hvis virkeligheden er en anden. For så kommer der gang i svingdøren.

Når vi arbejder med employer branding-strategi, fokuserer vi på at finde, forstærke og kommunikere en emotionel forbindelse mellem din virksomhed og de vigtigste interessenter. Men du har først en strategi, når du (på en overbevisende måde) har forklaret, hvordan du vil lykkes med at tiltrække din målgruppe.

Derfor er employer branding vigtigt

I dag er medarbejderne den vigtigste ressource i de fleste viden-arbejdspladser, men der er kamp om kandidaterne. Derfor giver det god mening at arbejde strategisk med employer branding, da det vil blive mere tydeligt for personer uden for virksomheden, hvordan I adskiller jer fra konkurrenten.

En velbalanceret employer branding- strategi kan give dig følgende fordele:

  • Flere kvalificerede ansøgere
  • Færre forgæves rekrutteringer og færre fejlrekrutteringer
  • Kortere time-to-hire
  • Lavere cost-per-hire
  • Øget trivsel, tilfredshed, engagement og performance blandt medarbejderne
  • Lavere omkostninger.

Og hvem kunne ikke ønske sig det? Alt sammen fordele, der er til at føle på. Så hvis du overvejer, hvordan din virksomhed kan skabe et employer brand, skal du vide én ting: Om I vil det eller ej, så har I det allerede. Det er nemlig dine interessenters opfattelse af jer som arbejdsplads.

Spørgsmålet er i stedet, om I er tilfredse med det brand? Hvis I blot kan læne jer tilbage, fordi drømmekandidaterne selv banker på, er der kun respekt herfra. Hvis det imidlertid ikke er tilfældet, så vil vi gerne hjælpe jer med at forbedre jeres employer branding, så den bliver stærkere, tydeligere og mere attraktiv for målgruppen.

Inspiration: Tre dele på vægtskålen

Har du en direktør, der vil have dig til at sprøjtemale al rekrutteringskommunikation med virksomhedens fortræffeligheder, kan det være fristende at klappe hælene sammen og adlyde ordren. Problemet er dog, at dine kolleger på gulvet får svært ved at genkende det billede i deres arbejdsdag.

På samme måde nytter det ikke, at kommunikationsafdelingen dypper penslen i den rosenrøde maling, når de tegner virksomheden over for kandidaterne. For hvis virkeligheden er en anden, går det hurtigt fra ansættelses- til exitsamtale.

Identitet, profil og image

Hvis din virksomheds employer brand skal stå stærkt og attraktivt, handler det i stedet for om at forene og balancere 1) identitet, som primært kommer fra medarbejdernes opfattelse, 2) profil, som udspringer fra ledelsens mål, og 3) image, som er omverdens opfattelse af virksomheden.

Bliv skarp på de tre perspektiver her.

 

Employer branding-strategi i praksis

Vil du tiltrække (og fastholde) de bedste kandidater til din virksomhed? Så skal du have styr på din strategi. Det er her, vi definerer budskaber, kanaler og målgrupper – med afsæt i forretningen. En employer branding-strategi er ikke noget, I bare kan opfinde i HR- eller kommunikationsafdelingen. Den skal have rod i forretningen og den øvrige kommunikation – og det kræver lidt benarbejde.

Vil du hoppe direkte i arbejdstøjet? Så hent vores e-bog om employer branding

Hvem er din målgruppe?

Når du skal udstikke retningen for din employer branding-strategi, er målgruppen essentiel. Hvis du for eksempel arbejder i en industrivirksomhed, har virksomheden typisk mange forskellige profiler – maskiningeniøren, tekniske medarbejdere med flere. Og for at holde styr på dem, bør I operere med forskellige personas.

Medarbejderne har forskellige kompetencer, motiveres af forskellige opgaver og er uddannet indenfor hver deres niche. Der kan også være stor forskel på, hvilke kandidater virksomheden søger til nyopslåede stillinger: Er det de nyuddannede? De erfarne rotter? Eller de notorisk eftertragtede? Det har stor betydning for, hvilke kanaler du skal tage i brug. Hvis du er en it-virksomhed og jagter en dygtig og højt eftertragtet udvikler, skal du måske allerede rekruttere vedkommende som studerende, så det ikke er konkurrenten, der prikker ham eller hende på skulderen først, når cand.scient.-titlen er i hus.

Tre-trins-guide til udvikling af personas.

Målgruppen er altså altafgørende for jeres taktiske fremgangsmåde, kanalvalg og budskaber – og er dermed en vigtig brik i employer branding-strategien. Når vi udvikler employer branding-strategier, sker det typisk i seks trin.

Læs om dem her.

 

Inspiration: Skab personlighed med video

Video fortæller alt det, vi ikke kan sige med ord – eller som et stillingsopslag ikke kan formidle. En video inviterer din kommende medarbejder helt ind i maskinrummet hos jer og giver et unikt kig ind i virksomhedskulturen. Her kan medarbejderne – med egne ord – fortælle, hvordan det er at arbejde i virksomheden, og potentielle kandidater kan være fluen på væggen til en kreativ workshop, et personalearrangement eller få et kig ind i processerne på ledelsesgangen.

Se en af vores eksempler på employer branding-film, som vi har produceret for Ballisager herunder. 

 

 

Øg virksomhedens troværdighed                  

Med en employer branding-film kan du skabe personlighed, genkendelig og nærhed, fordi budskaberne kommer fra mennesker. Det er det rette valg, når du søger nye medarbejdere eller et talent til din virksomhed, hvis I for eksempel åbner nyt kontor, indtager nye markeder eller udvider forretningen.

Sæt spot på din employer value proposition (EVP)

Min EVP-hvad? tænker på måske. En employer value proposition (EVP) er et konkret styringsværktøj, der sikrer, at din employer branding-kommunikation er konsistent og ensartet. Kogt helt ned svarer den på:

Hvorfor skulle jeg søge job i din virksomhed?

EVP-figur

 

Budskabsbank til en ensrettet fortælling

EVP’en sørger med andre ord for, at det er den samme, gennemtænkte historie, der formidles til ansøgere og interesserede om jeres virksomhed – og ikke en enkelt leders hjemmestrikkede fortælling. Man kan også se EVP’en som en form for budskabsbank, hvor medarbejdere kan plukke direkte fra og bruge til eksempelvis en messestand, i artikler, jobannoncer og på sociale medier.

Med en employer value proposition (EVP) har virksomheden et fast udgangspunkt for al rekrutteringskommunikation på tværs af afdelinger, skribenter og kanaler.

Hent vores workbook, som du kan bruge til at udvikle din virksomheds employer value proposition. Her giver vi også et par eksempler på, hvad forskellige virksomheder fremhæver i deres EVP

Inspiration: Hvorfor skulle jeg søge job i din virksomhed?

Det skal din employer value proposition give svar på. Det er her, du samler de fordele og styrker, som målgruppen finder mest attraktiv i jeres virksomhed.

Her taler vi de klassiske fordele inden for løn, pension, work-life-balance, barsel osv., men også de emotionelle styrker der handler om virksomhedskultur og historie. Kandidater vil gerne kunne spejle sig positivt i deres arbejdsplads. For eksempel i det personlige præg, som familieejerskab giver eller i et branche-ry, hvor I er udnævnt som den hurtigste knallert på havnen.

EVP skal være som fodbold eller kaffe

”Men”, vil du måske indvende, ”der er da forskel på, om jeg skal tiltrække en it-ingeniør, en leder eller humanist? Hvordan skal den samme EVP være attraktiv på tværs af forskellige kandidaters præferencer?”

Og der har du en pointe. Svaret er, at jeres EVP skal være tilpas overordnet til at blive en blockbuster. Ligesom mange forskellige typer mennesker også godt kan lide fodbold eller kaffe. Samtidig skal I kunne arbejde med versioner af EVP’en, hvor hver enkelt persona er tænkt ind med en kort afsnit.

I dette blogindlæg kan du læse om, hvilke styrker og fordele man kan lægge vægt på i sin EVP.

 

Mix kanalerne: Sådan finder kandidaterne frem til jer

Hvis din virksomhed vil tiltrække de bedste talenter, må I først og fremmest sørge for, at de ser jeres jobopslag. I HR-afdelingen kan I fylde benzin på rekrutteringsmotoren ved at vælge jeres mix af kanaler med omhu.

Læs mere om de forskellige kanaler og se tre oversete kanaler i dette blogindlæg.

2069559

 

Brug annoncering på SoMe

Det kan være givet godt ud at kaste nogle annoncekroner efter at få dit stillingsopslag eksponeret direkte for målgruppen. Særligt hvis I har svært ved at tiltrække en bestemt type arbejdskraft.

Annoncering giver mulighed for at målrette stillingsannoncerne ud fra specifikke ønsker til kandidaterne – for eksempel titel, uddannelse, geografiske område og kompetencer. På den måde kan de rette profiler få øjnene op for jer, og I kan hvile i, at målgruppen rent faktisk har set jeres jobopslag.

Hvad kan annoncering gøre for min virksomhed?

 

Employee advocacy: Gør medarbejderne til ambassadører

”Jeg elsker mine flasker #BILKA”. Sådan skrev en ungarbejder på Instagram sammen med en selfie fra flaskerummet i Bilkas-varehus. Med opslaget gjorde flaskedrengen lige præcis det, som mange virksomheder opfordrer sine ansatte til: At være ambassadør for virksomheden på de sociale medier.

Vi stoler på andre mennesker

På engelsk hedder disciplinen employee advocacy, og den er effektiv. Og hvorfor egentlig? Fordi enkeltpersoners opslag på sociale medier har en langt større rækkevidde, troværdighed og gennemslagskraft end en virksomhed. Så når Dorthe fra økonomiafdelingen deler et positivt opslag om virksomheden i sit netværk, har virksomheden – uden brug af marketingkroner – fået opmærksomhed fra potentielle medarbejdere på kanaler, de finder troværdige.

Først og fremmest handler det om at klæde medarbejderne ordentligt på – mere præcist hvordan, og hvilke andre greb det kræver at gøre kollegerne til ambassadører for din virksomhed, kan du læse om i dette indlæg.

Employee

 

Inspiration: Ingeniør- og it-studerende drømmer om høj løn og lederkarriere

Sidder du i en B2B-virksomhed, hvis ønskekandidater er talentfulde it-folk og ingeniører, så bør du spidse ører. Konsulenthuset Universum laver hvert år en opgørelse over de mest populære virksomheder i Danmark. Her har de blandt andet undersøgt, hvad it- og ingeniørstuderende kigger på i deres søgen efter den fremtidige drømmearbejdsplads. Og det, der især er på ønskelisten, er en høj løn og mulighed for at blive leder på sigt.

 

survey

 

I dette blogindlæg ser vi på, hvilke trends der dominerer undersøgelsen. Indsigter, som du kan bruge som inspiration til din egen employer branding-indsats, når du skal tiltrække og rekruttere branchens dygtigste ingeniør- og it-talenter

Læs vores blogindlæg om emnet her.

 

Sådan skriver du det gode jobopslag

Du skal kunne holde mange bolde i luften. Det udtryk går vi langt udenom, right? Stillingsannoncer er ofte så generiske eller klichéfyldte, at hvilken som helst virksomhed kunne stå som afsender. Når man ser på samtlige jobannoncer, er der typisk tre fælder, mange virksomheder falder i:

  1. Det handler kun om virksomheden
  2. Det er skrevet uklart eller i buzz-sprog
  3. Det ligner alle andre virksomheders jobopslag.

Hvad du skal gøre for at komme udenom disse tre dødsfælder i jobopslag, kan du blive klogere på her.

Mindre kompliceret og mere personlig

Vi vil gerne hjælpe dig med at skrive de stillingsannoncer, der tiltrækker de bedste kandidater. Og hvis du spørger os i Publico, handler det i stedet for om at 1) skrive modtagerorienteret, 2) gøre dig umage med rubrik og underrubrik, så potentielle medarbejdere rent faktisk klikker på opslaget, og 3) skriv kort, klart og konkret.

Disse tre punkter udfolder vi i dette blogindlæg, hvor du også kan få en guide til at hæve dig over pøblens jobopslag.

Unavngivet

 

 

Skabelon til den gode jobannonce

Måske er der altid nogle afsnit, du glemmer i din jobannonce. Måske kæmper du med det blanke papir. Måske skyder du den samme, lidt flade jobannonce ud hver gang. Og dermed går glip af de bedste kandidater, fordi de ikke kan få øje på, hvor fedt jobbet i virkeligheden er. Det må vi hellere få sat en stopper for.

Skal talenterne finde jer? Tre oplagte og tre oversete kanaler.

Her får du en skabelon, som gør dig i stand til at skrive en stærk, appellerende jobannonce.

Hent den her og se vores video om den gode jobannonce.