Ydelser

Digital annoncering

Som regel skal der online-annoncering til, hvis du vil være synlig – uanset om dit marked er B2B eller offentligt. Din målgruppe skal kunne google produktkategorier eller en ekspertise, du leverer, og finde dig pronto. Det kræver en klassisk forening af lækkert indhold og kølige kontanter.

Hvad kan annoncering gøre for din virksomhed?

Som virksomhed nærmer den organiske rækkevidde på SoMe sig hastigt nul, og kampen om side 1 på søgeresultatsiden bliver stadig hårdere. Desuden giver betalt distribution – paid media – mulighed for at nå ret præcise målgrupper, så du kan matche dit indhold piv-skarpt. Det er så ærgerligt at have konge-indhold, hvis ingen ser det.

Når det er sagt, er SEO stadig super-relevant, da det får din virksomhed højere op i de organiske søgeresultater. Men den indsats kræver et langt sejt træk. Og her har annoncering en helt anden hastighed i skøjterne.

Når brugere af sociale medier deler indhold og interagerer, lærer annoncerings-platformene af det, så målretningsmulighederne bliver mere præcise. Derfor kan du via annoncering på SoMe nå målgrupper, inden de er begyndt søge på dit produkt eller din service.

Med andre ord: Skal du tiltrække din målgruppe online, er betalt annoncering en uundgåelig del af mixet. Bum! Så er det sagt.

Hvad er digital annoncering?

Annoncering online omfatter alle betalte annoncer på nettet. Det vil sige annoncer på Facebook/Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Tik-Tok og hele Google Ads-universet med YouTube, displaynetværk og mange andre platforme.

Pointen er at bruge din viden om målgrupperne til at vise dem de rigtige annoncer på det rigtige tidspunkt i rette kanal. Målet er ikke bare at skabe mere trafik til din side – men at forvandle besøgende gæster til kunder. Og det kræver, at såvel din annonce som dit videre indhold er relevant for målgruppen. Kroner kan kun forstærke relevans – ikke skabe den.

Google Ads

Google Ads er klassisk de små annoncetekster, du får vist i toppen eller bunden af dit søgeresultat. Sådan når du dem, der selv søger på din produkttype eller ekspertise.

Google Ads udklip

Mange begynder annonceringsindsatsen i verdens største søgemaskine – og skal du kun vælge ét betalt tiltag, er det at skabe mere trafik til din side ofte et oplagt valg. SEO skaber også synlighed i Google – men ikke på to minutter som Google Ads.

YouTube

Efter Google er YouTube den største søgemaskine globalt. Af SEO-hensyn giver det derfor god mening at have din egen YouTube-kanal, hvis du har godt video-indhold – hvilket også giver din målgruppe mulighed for at interagere med dit content. Målretningsmulighederne er stærke – eksempelvis mod demografi, interesser eller emner. Særligt videoannoncer (in-stream) kan virke godt.

LinkedIn

LinkedIn er social mediers svar på Børsen – og home turf for B2B. Det er verdens største sociale medie for professionelle, hvoraf mere end 2 millioner profiler er danske. På LinkedIn er der sofistikerede muligheder for at målrette efter brancher, titler, uddannelse og meget andet.

Og ja – det er dyrere end for eksempel Facebook. Men hvis du vil nå specifikke profiler i x-branche med y-titel i z-landsdel, er LinkedIn den eneste rigtige platform. På LinkedIn er der også gode muligheder for fiske med spyd (frem for med net) i form af Account Based Marketing: At annoncere mod eksempelvis virksomheds-domæner eller lookalikes på e-mailadresser.

Facebook

Facebook er verdens største sociale medie, og i Danmark har mere end 80 procent af befolkningen en aktiv profil. Med Facebooks stærke målretnings- og segmenteringsmuligheder kan du øge trafik til din side, øge kendskab og skabe leads – også som B2B. Ved at følge dine målgruppers adfærd kan du hele tiden se, hvad der virker, og optimere dine annoncers effekt.

Instagram

Det billedbårne medie vokser hastigt og giver stærke muligheder for at eksponere visuelt lækre brands. Det er også her, mange influencere huserer. Instagram er ejet af Facebook. Det betyder, at annoncering via Facebook også kan blive vist på Instagram. 

Andelen af danskere, der benytter sociale medier dagligt, ligger stadig på 78 %, og den er ikke faldet de seneste år (Medieudviklingen 2019, DR).

Supergrafik_Lagkage-5000x5000-1

Hvordan går vi til opgaven?

Måske vil du gerne annoncere på en kanal, du kun er organisk til stede på nu. Måske vil du gerne have hul igennem til et nyt segment, som er stærkt til stede på en bestemt kanal. Måske har du en ny kampagne, som bedst eksekveres på SoMe.

Under alle omstændigheder vil vores udgangspunkt være, at annonceringen dels skal understøtte kunderejsen, dels indsatsens formål – for eksempel kendskab, trafik til din side, retargeting eller flere leads.

Derfor vil vi afklare:

  • Hvad er jeres formål?
  • Hvem er jeres målgrupper?
  • Hvilke kanaler bruger de – på hvilken måde?
  • Hvilke målsætninger har I? Visninger eller klik?
  • Hvilke budskaber og kreativer kræver det?
  • Hvilken økonomi og periode kræver det?

Læs mere om processen under SoMe.