Tre fordomme, nyuddannede har om bureau-jobs

Et job i bureaubranchen er en hed drøm for mange – særligt nyuddannede. Men hvad gemmer der sig på bag bureaudøren? Og stemmer det overens med den magiske og mystiske udstråling, bureauer kan have?

Bureaulivet. Mmm, smag på ordet. Livet! Ja, bureaulivet er ofte omgærdet af en særlig form for mystik, der kun vedkommer en udvalgt skare. Men hvem er det egentligt, der får foden indenfor? Og hvordan ser hverdagen ud? 

Her kommer tre fordomme, jeg ofte møder fra andre, der er nye på jobmarkedet:

1# Du har rundsave på albuerne

Når du træder over dørtærsklen til bureauverdenen, bliver dine hæle højere og dine albuer spidsere. Sleeky er det, der bedst beskriver dit udspekulerede og sultne blik, som altid er rettet mod mersalg. Hvor du førhen har haft et smukt dansk vokabular, kaster du nu om dig med smarte catchphrases og Claude Hopkins-citater. Ja, ’client service excellence’ dækker bedre over den mundrette beskrivelse ’god kundeoplevelse’, og dit livsmotto ’pay close attention to people who don’t clap when you win’passer godt til din arrogante attitude.

#2 Sojamælk og fuglefløjt

Smagen af sommer, synet af blå himmel og duften af forår. Ja, det går gerne igen i de pressemeddelelser, du i en lind strøm skipper af sted til landets livsstilsmedier. Din kundeliste består nemlig udelukkende af B2C-kunder, der blandt andet tæller producenter af sojamælk og pipfri-kylling. Faktisk omgiver du dig ret meget med soja og fuglefløjt – alt, du laver, skal gerne være letbenet, og så langt væk fra B2B og videnstunge virksomheder som muligt.

#3 All the single ladies

Børn? Hvad tænker du på!? Bureau rimer på barnløs, og det passer dig godt, for livet er for kort til det pjat! Du har altid noget, du skal videre til, og det gør dig til den hurtigste konsulent på klikkeren – som bliver brugt flittigt, når du afholder præsentationer og workshops. Du er altid den første ude af lokalet (når du har sendt lidt SoMe-love af sted på LinkedIn), for der er noget vigtigere, der venter – enten et fly eller en champagnefejring af en ny kunde.

… Stemmer de ovennævnte fordomme overens med dine egne? Så er der nok brug for at få nuanceret dit syn.

Okay, indrømmet – vi kan nok ikke undsige os fra at bruge engelske konsulentord hist og her, og vi fejrer også, når det går godt, men i Publico driver vi bureau på vores egen måde. Og den vil vi gerne give dig et indblik i, hvis du er ny i kommunikationsbranchen eller for eksempel er på udkig efter et praktiksted. 

Derfor hev vi vores to tidligere praktikanter, Christina og Mathias, ud i den friske luft og bad dem om – i vaskeægte Dicte-stil – at tage en snak på havnen. Se med her:

WALK_AND_TALK_INTERN

Lyder publicant-tilværelsen som noget for dig? Så skriv til vores praktikvejleder Camilla på camilla@publico.dk.