Tre fordomme, nyuddannede ofte har om at arbejde på bureau

Et job i bureaubranchen er en hed drøm for mange – særligt nyuddannede. Men hvad gemmer der sig på bag bureaudøren? Og stemmer det overens med den magiske og mystiske udstråling, bureauer kan have?

Bureaulivet. Mmm, smag på ordet. Livet! Ja, bureaulivet er ofte omgærdet af en særlig form for mystik, der kun vedkommer en udvalgt skare. Men hvem er det egentligt, der får foden indenfor? Og hvordan ser hverdagen ud? 

Her kommer tre fordomme, jeg ofte møder fra andre, der er nye på jobmarkedet:

1# Du har rundsave på albuerne

Når du træder over dørtærsklen til bureauverdenen, bliver dine hæle højere og dine albuer spidsere. Sleeky er det, der bedst beskriver dit udspekulerede og sultne blik, som altid er rettet mod mersalg. Hvor du førhen har haft et smukt dansk vokabular, kaster du nu om dig med smarte catchphrases og Claude Hopkins-citater. Ja, ’client service excellence’ dækker bedre over den mundrette beskrivelse ’god kundeoplevelse’, og dit livsmotto ’pay close attention to people who don’t clap when you win’passer godt til din arrogante attitude.

#2 Sojamælk og fuglefløjt

Smagen af sommer, synet af blå himmel og duften af forår. Ja, det går gerne igen i de pressemeddelelser, du i en lind strøm skipper af sted til landets livsstilsmedier. Din kundeliste består nemlig udelukkende af B2C-kunder, der blandt andet tæller producenter af sojamælk og pipfri-kylling. Faktisk omgiver du dig ret meget med soja og fuglefløjt – alt, du laver, skal gerne være letbenet, og så langt væk fra B2B og videnstunge virksomheder som muligt.

#3 All the single ladies

Børn? Hvad tænker du på!? Bureau rimer på barnløs, og det passer dig godt, for livet er for kort til det pjat! Du har altid noget, du skal videre til, og det gør dig til den hurtigste konsulent på klikkeren – som bliver brugt flittigt, når du afholder præsentationer og workshops. Du er altid den første ude af lokalet (når du har sendt lidt SoMe-love af sted på LinkedIn), for der er noget vigtigere, der venter – enten et fly eller en champagnefejring af en ny kunde.

… Stemmer de ovennævnte fordomme overens med dine egne? Så er der nok brug for at få nuanceret dit syn.

Okay, indrømmet – vi kan nok ikke undsige os fra at bruge engelske konsulentord hist og her, og vi fejrer også, når det går godt, men i Publico driver vi bureau på vores egen måde. Og den vil vi gerne vise dig, hvis du er ny i kommunikationsbranchen eller på nippet til at blive det.

Faktisk har du en gylden chance, når Publicos unge kommunikatører inviterer indenfor til Young Talks-seminar. Young Talks-seminaret ’Ny i kommunikationsbranchen’ er for dig, der er sidst på uddannelsen eller i dit første job – og som er nysgerrig på, hvordan det er at arbejde på et kommunikationsbureau som Publico. Du kan tilmelde dig nedenfor!

Young Talks-seminar
Ny i kommunikationsbranchen?

Kom indenfor i Publico og mærk på egen hånd, hvordan det er at arbejde på kommunikationsbureau. Vi har afsat en hel eftermiddag med oplæg til at gøre dig klogere på, om bureaulivet kunne være noget for dig.

Gratis tilmelding

 

Young Talks FB-event-cover