6 tips til sommerlæsning for kommunikationstyper

Her er 6 tips til dig, der elsker kommunikation og har brug for inspiration til hvilke bøger, du skal læse i din sommerferie. Værsgo'.

Uffe har samlet en liste med sine anbefalinger til, hvad du kan læse eller lytte til, mens du marinerer dig selv i sangria og lader som om, du holder øje med ungerne i poolen. 

Det er et mix af kommunikation og business. Du kan blive klogere på pseudoarbejde, investeringer og marketing.

 Tip 1: Virksomhedens omdømme

kresten Schultz-Jørgensen
Virksomhedens omdømme – med PR-specialisten på arbejde” af Kresten Schultz-Jørgensen er efter min mening en af de bedste danske grundbøger i strategisk kommunikation. Så hvis du er ny i kommunikationsfaget eller blot har lyst til at få en lidt mere teoretisk overbygning på dit taktiske kommunikationsarbejde, så er Krestens bog et oplagt valg. Det er ikke blot en teoribog, men en bog, der inviterer læseren ind i en spændstig vekslen mellem praksis og teori. Forfatteren krydrer teorien og modellerne med masser af case-eksempler fra virkeligheden. Foruden de klassiske discipliner som kommunikationsstrategi og branding kommer bogen blandt andet omkring nichediscipliner som issues management, krisehåndtering og public affairs.

Kresten Schultz-Jørgensen har høje ambitioner på kommunikationsfagets vegne, og det afspejler bogen også. Så hvis du har mod på 278 tætskrevne sider om dit fag, så vil jeg påstå, at du bliver en dygtigere kommunikationsarbejder af at læse “Virksomhedens omdømme.”

NB: “PR-specialisten” er i forfatterens terminologi lig med “kommunikationsarbejder”. Han bruger nemlig samme, brede forståelse af public relations, som jeg selv har skrevet lidt om her.

Tip 2: Jytte fra marketing

jytte fra marketing

"Jytte fra marketing er desværre gået for i dag" af Morten Münster med undertitlen "Sådan bruger du adfærdsdesign til at skabe forandringer i den virkelige verden" er det bedste aktuelle bud på en kommunikations-bestseller i Danmark. Bogen er i øvrigt nu på vej til udlandet. Man skal have levet under en sten i de seneste år for ikke at være stødt på Morten Münsters veloplagte og morsomme indføring i adfærdsdesign.

 

 

 

Bogen giver en underholdende indføring i en 4-trins-metode til at arbejde med adfærdsdesign (eller "nudging"):

1. Definér den ønskede adfærd

2. Lav en barriereanalyse

3. Design din løsning

4. Test din løsning

Du har sikkert læst bogen, eller også må du have taget et aktivt fravalg om ikke at læse den. Du kan i hvert fald ikke have undgået den. Jeg har selv hørt bogen som lydbog på Mofibo, hvilket bestemt også kan anbefales (kunne dog have været fedt, hvis Morten Münster selv havde indlæst den). Hvis du hører lydbogen, vil du sikkert - som jeg - sætte pris på også at have bogen på kontoret, så du slå op i den, når du skal bruge tilgangen i praksis. For det kommer du til. Læs eller hør nu bare "Jytte".

PS: Jeg kan i øvrigt anbefale at se eller lytte til Mortens gæsteoptræden i Millionærklubben (se ovenfor), hvor han ydmyger hele standen af aktieeksperter ved at uddybe pointerne fra sin Børsen-blogpost: "Aktieinvestering er ren og skær astrologi". Det er både underholdende og tankevækkende (læs: sælg dine enkeltaktier, og køb indeksfonde!)

 

Tip 3: Pseudoarbejde

pseudo-arbejde

"Pseudoarbejde" af antropologen Dennis Nørmark og filosoffen Anders Fogh Jensen er ikke kun relevant for kommunikationstyper. Forhåbentlig ikke. 

Bogen rejser en uhyggeligt relevant debat om det vidensarbejde, de fleste af os fylder tiden ud med. Jeg håber, at bogen og budskabet får så stor udbredelse som muligt, så det bliver muligt at gøre anskrig, når man spotter en pseudo-opgave, en pseudo-proces, en pseudo-strategi, et pseudo-møde eller sågar et pseudo-job. Og vi, der er konsulenter, bør gå forrest i denne udrensning af spildt arbejde, så vi dermed kan medvirke til at bruge vores tid og kundernes penge klogere.

Jeg har hørt bogen på Mofibo, hvor det er forfatterne selv, der læser op. Underholdende og tankevækkende sommerlæsning. Se indslag i Deadline herover. Jeg kan i øvrigt anbefale at booke Dennis Nørmark som foredragsholder med temaet pseudoarbejde. Det gjorde jeg selv til Publicos sommer-reception, og det var en god måde at så et frø i hjernen hos tilhørerne. Et frø, der forhåbentlig kan fremspire en opmærksomhed på tomt arbejde, så vi alle kan bidrage til at minimere det.

 

Tip 4: Business Model Generationbusiness model generation

Business Model Generation” af Alexander Osterwald og Yves Pigneur er en gave til alle, der ønsker at kunne analysere en virksomheds forretningsmodel i en visuel analyseramme. Du kender den sikkert. Ellers bør du sætte dig ind i den. Uanset om du sidder i en større virksomhed, i en start-up eller arbejder som konsulent, vil du have glæde af at kunne analysere og forstå en virksomheds forretningsmodel ved hjælp af modellen Business Model Canvas (se herunder).

Hvis du er for sommer-doven til at læse bogen, kan du også se en god explainer-video her:

Når du har styr på værktøjet Business Model Canvas, vil du (som kommunikationstype) måske få lyst til at zoome ind på Value Propostion Canvas, der hjælper med at analysere og forstå en virksomheds værditilbud til markedet. Se explainer-video om det værktøj herunder:

 

Tip 5: Kort over Paradis

knud romers kort over paradis

Jeg har endnu ikke læst Knud Romers seneste roman “Kort over Paradis”, men jeg vil alligevel anbefale dig at læse den, hvis du elsker godt sprog. I min optik er der ikke mange danske skribenter, der skriver på Knud Romers niveau (måske lige Nils Thorsenfra Politiken). Jeg fik ved flere lejligheder simpelthen tårer i øjnene over hans spændstige sprogbeherskelse, da jeg læste “Den, der blinker, er bange for døden“. Mageløst velskrevet og i øvrigt oplæst af forfatteren selv på Mofibo.

 

 

 

 

 

 

Du kan høre Knud Romer læse op fra Kort over Paradis herunder og vurdere, om du også mener, han er velskrivende. Han er i mine øjne en lidt crazy type, der er crazy velskrivende. Uanset hvad man måtte mene om Knud Romer som debattør, så må man bøje sig støvet for hans litterære færdigheder.

Knud Romer læser højt fra de første 5 sider af den anmelderroste KORT OVER PARADIS.

 

Tip 6: What clients really want

what clients really want

Og hvad skal jeg så selv læse i sommer? Jeg skal læse “What clients really want (and the s**t that drives them crazy)” af Chantell Glenville. Den er formentlig mest relevant for bureautyper, eftersom forfatteren leverer en guide til bureauledere i at opbygge og vedligeholde gode kunderelationer. Jeg har fået anbefalet bogen af Henrik Jensen, der sidder i Publicos bestyrelse, så jeg må hellere få den læst. Især fordi “den gode kundeoplevelse” er hovedtemaet for vores strategiudvikling i det kommende år.

 

 

 

 

 

 

God sommer, hvad enten du skal bruge den på at læse, lytte eller blot fede den!

BONUS-TIP: Går du og savner en overskuelig intro til at arbejde med Thought Leadership, en skabelon til K-strategi eller inspiration til, hvordan I kan aktivere jeres medarbejdere på LinkedIn, så besøg vores nye Guf-side! Det koster dig højst en e-mail permission, og så er der serveret læseguf til resten af sommeren!

God læselyst