Skabelon til din content-plan: Få kontrol over dit indhold

En velsmurt content-plan er et af de vigtigste styringsredskaber i din hverdag som marketingperson. Her ser vi på, hvad content-planen skal kunne – og hvad du skal huske, for at planen bliver til virkelighed.

Hver eneste dag rundt omkring i danske virksomheder sker det her:

  • Hov, det blev ikke lige i denne måned, at nyhedsbrevet kom ud
  • Iiih, ingen af mine kollegaer har tilbudt at skrive et nyt blogindlæg
  • Pokkers også, nu vil min chef pludselig have en e-bog publiceret.

Følelsen af at være bagud. Konstant bagud.

Forklaringen kan være manglende planlægning eller struktur. Men det skal være fortid fraaaa NU af, for i dag får du redskaberne til at udarbejde din egen content-plan – og vigtigst af alt; til at få eksekveret din content-plan.

Du behøver ikke at tænke på at lave en content-plan fra bunden. Du kan bare bruge vores skabelon og tilpasse den efter dine behov.

Hent din skabelon til den gode content-plan her, og få kontrol over dit indhold. 

Helt kort: Hvad er en content-plan?

En content-plan er som en køreplan for din egen markedsføring. Helt konkret er det et dokument, som giver dig kontrol over dit indhold med planlægning og struktur. En oversigt over, hvornår du udkommer med hvad på hvilke kanaler.

Hvorfor skal jeg have en content-plan?

Det er sjældent intentionerne for at udkomme regelmæssigt, der er noget i vejen med. Ofte peger pilen på mangel på ressourcer og struktur. Og strukturen kan vi hjælpe med, så du kan allokere de rigtige ressourcer på de rigtige tidspunkter.

Content-planen er for dig, der ønsker at:

  • komme foran i stedet for bagud
  • skabe klarhed over, hvem der gør hvad
  • eksekvere på strategien, I har fastlagt.

I effektivitetens navn og for din nattesøvns skyld.

Du skal have din egen content-plan, fordi du skaber overblik for dig selv, og du minimerer al den tidskrævende ad hoc-produktion, der følger med, når du ikke har planlagt dine aktiviteter.

Og som du sikkert allerede ved, tager godt indhold tid at få lavet.

Et strategisk krydstjek

I Publico bruger vi selv content-planen til at krydstjekke, at vi over tid får kommunikeret med alle målgrupper. Og kommer ud med alle de strategiske budskaber, vi har defineret.

Det er ikke et urealistisk scenarie, at jeres virksomhed (ligesom Publico) har fem personaer – hver med tre-fire udfordringer og matchende værditilbud – I gerne vil ud til. Det kan jo ikke rummes i ét blogindlæg, så content-planen sikrer, at du får dækket det hele over tid.

Sådan kommer du i gang med planlægningen

Planlæg for et helt eller et halvt år ad gangen, og stil dig selv disse spørgsmål, mens du gør det:

  • Hvad skal vi opnå ifølge strategien?
  • Hvem går vi efter (hvilke personaer udvikler vi indhold til)?
  • Hvor henne i købsrejsen er de? (kendskab, overvejelse eller beslutning)
  • Hvilke temaer og emner skal vi have i spil (ifølge vores strategi)?
  • Hvad skal være vores content offer (fx en skabelon som den vi har lavet), som vi bygger indhold op omkring?
  • Hvilket format skal vi udkomme i?
  • Hvornår er det optimale tidspunkt for publicering?

Er det for stor en mundfuld at se et helt år frem, så start med et kvartal ad gangen. Vores skabelon er et bud på, hvordan du kan strukturere din plan. Men du er selvfølgelig velkommen til at tilpasse den og gøre den til din egen.

Et godt råd er at lade content-planen leve i Google Sheets og dele den med dine kollegaer. Så kan I løbende skrue og dreje på planen – tænk derfor din content-plan mere som en levende organisme end en fasttømret stentavle.

3 håndgribelige huskeregler, der får det gode content ud at leve

En udfyldt content-plan hjælper dig til at tænke fremad, fordi du hele tiden skal overveje, hvad I skal udkomme med senere på året. Men selv om du har lavet verdens bedste plan, er det afgørende, at du også omsætter planen til handling. Ellers ender det ligesom politikerløfter i en valgperiode: Idéerne er fine, men de får aldrig gang på jorden.

Derfor er der tre ting, du for alt i verden skal have med for at få eksekveret content-planen.

  • Der skal altid navn på hver aktivitet (hvem er ansvarlig)
  • Der skal altid dato på (hvornår skal indholdet være produceret og distribueret)
  • Planen skal være i dit synsfelt (frem med den!)

En plan uden deadlines og rollefordeling, OG som bare ligger gemt i en støvet mappe på fællesdrevet, er dødfødt.

Den analoge type printer den ud og hænger den op lige ved sit skrivebord. Den digitale (og miljøvenlige) type smider den op på en skærm i lokalet. Pointen er, at du skal blive mindet om content-planen dagligt.

Kniber det med planlægningen af dit indhold? Tag endelig fat i os – så hjælper vi dig med at udarbejde en content-plan. For dem laver vi mange af.

Hent din gratis skabelon
Skabelon til den gode contentplan

Hent din skabelon til den gode contentplan her, og få kontrol over dit indhold.

Hent din contentplan her

Udklip af contentplan