Hvad 5 datinghacks kan lære dig om at SEO-optimere dine tekster

Uanset om du i øjeblikket er aktiv i datinggamet, eller du i det mindste kan huske følelsen af fugtige håndflader og lunken bourgogne, får du her svaret på, hvad fem datinghacks kan lære dig om at optimere dine SEO-tekster, så du stryger til vejrs på Google og varmer godt op under dine leads.

Google er lidt ligesom ham den mystiske Don Juan, du mødte i byen sidste weekend. Det er ikke til at regne ud, hvad han gerne vil have.

Falder han for litervis af kærlighedserklæringer? Har han brug for at lære dig bedre at kende? Eller skal du gøre dig overordentligt umage med at sælge dig selv, hvis du skal fastholde hans interesse?

I dag har søgemaskineoptimering (SEO) fået fast plads i content marketing-værktøjskassen, fordi dine potentielle kunder bruger mere tid end nogensinde før på at uddanne sig selv og undersøge dit produkt online, før de træffer en købsbeslutning. Google har faktisk opfundet et begreb for denne del af kunderejsen - de kalder det ZMOT (Zero Moment of Truth), hvilket henviser til, at en stor del af købsbeslutningen træffes allerede inden, kunderne har talt med en medarbejder eller haft produktet i hånden.

Google sidder altså klar med al den viden, dine potentielle kunder har brug for.

Men hvordan producerer du tekster, der lander på første side af Googles søgeresultatside (SERP) og besvarer de spørgsmål, kunderne sidder med?

Her får du det korte svar: Du skal charmere dig ind på Google, så han belønner dig med en høj placering i søgemaskinen.

Faktisk har jeg fundet ud af, at der findes påfaldende mange ligheder mellem dating- og SEO-disciplinen.

Så uanset om du i øjeblikket er aktiv i datinggamet, eller du i det mindste kan huske følelsen af fugtige håndflader og lunken bourgogne, får du her svaret på, hvad fem datinghacks kan lære dig om at SEO-optimere dine tekster, så du stryger til vejrs på Google og møffer dig ind i dine potentielle kunders bevidsthed.

1: Gør dig umage i jagten på relevante matches

Du skal ikke præsenteres for ret mange irrelevante profiler med dertilhørende tåkrummende tinder-tekster, før du melder dig ud af datinggamet.

Har jeg ikke ret?

Google har det på samme måde.

Engang var du selvskrevet medlem af Googles Golden Circle, hvis du pakkede dine tekster med dit udvalgte søgeord – velskrevne eller ej.

Heldigvis har SEO-klaveret fået nye tangenter at spille på.

I dag belønner Google nemlig velskrevet kvalitetsindhold, der hjælper læseren med at få afdækket sine behov, og straffer faktisk din domæneaurotitet (DA), hvis indholdet er irrelevant, ulæseligt og fyldt med søgeord.

Derfor: På samme måde som du gør dig umage med din dating-profiltekst i jagten på relevante matches, skal dine SEO-tekster også fintunes til at ramme lige ind i det bløde punkt hos din målgruppe.

Og hvordan gør du så det?

Rådene er mange, men her får du et par af de vigtigste:

  • Lav en rubrik (H1 på SEO-lingo), der er æggende, dækkende og vækkende (og selvfølgelig indeholder relevante søgeord... men mere om det senere)
  • Skriv en indledning, der hægter en krog i læseren og gør ham nysgerrig efter at læse videre
  • Opdel din tekst i overskuelige afsnit med skimme-venlige mellemrubrikker (H2’ere)
  • Gør teksten læsevenlig ved brug af korte sætninger, punktopstilling og massevis af whitespace (altså luft på siden)
  • Link gerne til eksterne sider, der underbygger dine påstande – data, undersøgelser und so weiter
  • Indsæt en call to action (CTA) i bunden af teksten – eksempelvis til en anden af dine relevante artikler, e-bøger eller din kontaktinfoside, der ligger i naturlig forlængelse af emnet.

Alle disse virkemidler er med til at undgå, at dine potentielle kunder klikker sig væk fra din side – eller bouncer, som det også kaldes. Jo lavere bounce rate, du har på dit site, jo mere relevant vurderer Google, at dit indhold er.

Målet er at få dine besøgende til at læse så meget af din tekst som overhovedet muligt. Og hvis du i slutningen af teksten lykkes med at få dem til at klikke sig videre rundt på dit domæne, er du allerede godt på vej til at kravle op ad Googles søgeresultatside og samtidig varme godt op under dine leads.

Win-Win!

2: Beskriv dig selv med mere end ét ord

Du ved det sikkert allerede.

Men det nytter ikke noget at spille den kostbare type, der tripper utålmodigt rundt og venter på, at din udkårne opdager alt det fantastiske, du har at byde på. Hvis det er tilfældet, kommer du til at vente længe.

Rigtig. Rigtig. Længe.

Når du charmerer dig ind på din date, skal du altså fortælle alle de ting, der får ham til at indse, hvor godt et match, I er. Du har jo hele pakken!

Og så gentager du lige manøvren, når du SEO-optimerer dine tekster ved hjælp af relaterede søgeord. Det er også det, der på SEO-sprog kaldes nøgleord eller keywords – kært barn har mange synonymer.

Hvis du skal skrive en tekst med ’kommunikationsstrategi’ som dit primære søgeord, skal du nemlig også finde en række andre søgeord, der relaterer sig til emnet – dette kaldes også Latent Semantic Indexing (LSI).

Hvorfor? Fordi Google på den måde lærer dit indhold bedre at kende og bliver klædt bedre på til at vurdere tekstens semantiske sammenhænge, og om den er relevant i forhold til alt det, emnet indebærer.

Hvis det er første gang, du bevæger dig ud i SEO-junglen, kan du starte med at finde relaterede nøgleord i bunden af søgeresultatet på dit valgte nøgleord i Google:

InkedSEO eksempel_LI

Ellers findes der en række værktøjer, du kan gå på opdagelse i:

Værktøjerne varierer i pris og funktion, men fælles for dem alle er, at du kan finde relaterede søgeord, der sammen med dit primære nøgleord rammesætter det emne, du skriver om.

Når du udvælger dine relaterede søgeord, er det en god idé at sammensætte et mix mellem korte og lange søgeord, så du både inkluderer de generelle termer, og de mere specifikt sammensatte søgeord.  

Jeg kunne skrive en hel roman om søgeordsplanlægning, men jeg vil spare dig for spandevis af kaffe og tid og nøjes med at nævne et par hovedregler, du kan tage højde for, når du udvælger dine søgeord:

  • Vælg først og fremmest de søgeord, der er relevante for det emne, du skriver om
  • Vælg de søgeord, der har så høj søgevolumen, som muligt. Volumen måler det gennemsnitlige antal månedlige søgninger på nøgleordet
  • Vælg de søgeord, der har så lav KD (keyword difficulty) som muligt. KD måler hvor stor konkurrencen er på nøgleordet og dermed hvor mange andre, der netop nu slås om topplaceringer med det valgte søgeord.

3: Lug ud i kærlighedserklæringerne

Har du fundet den pulje af søgeord, der skal nævnes i din tekst?

Så langt, så godt.  

Nu handler det om at finde ud af, hvordan du bruger dine søgeord, så Google lægger mærke til, at du findes, men uden at teksten drukner i de samme ord igen og igen, og….

Som jeg tidligere var inde på, er det so last decade at pakke din tekst med søgeord i håbet om at score en plads i spotlightet på Googles side 1. Det er også det, vi kalder for keyword stuffing.

Prøv at sammenligne det med ham tinderflirten, der aldrig opfangede dine ’thank u, next’-signaler. Ingen orker den omklamrende type, der overøser dig med kærlighedserklæringer, du aldrig har bedt om.

Google har det på samme måde.

Men fordi han er en uigennemskuelig fætter, findes der ikke én garantiopskrift, du kan følge. Det handler om at prøve dig frem, justere til og lære af dine erfaringer.

Dog findes der et par huskeregler, der øger dine chancer for at stige til vejrs på søgeresultatsiden:

  • Nævn dine søgeord det antal gange, der giver mening og passer naturligt ind i teksten
  • Nævn dit primære nøgleord i overskriften (H1) og en enkelt gang i løbet af indledningen
  • Nævn dine relaterede søgeord i dine underoverskrifter (H2’ere)
  • Nævn dit primære nøgleord i billedernes ALT-tekster (Google kan kun læse tekst – ikke billeder)
  • Nævn dit primære nøgleord i tekstens meta-beskrivelse og websideadresse (URL).

Som du måske har regnet ud, handler det altså ikke om, hvor mange gange du nævner dine søgeord, men snarere hvilke steder i teksten, du skal huske at nævne dem for at dukke op på Googles radar.

4: Lab opmærksomheden i dig

Når du har udgivet din tekst, skal du give den al den opmærksomhed, den kan trække. Google opdager nemlig ikke dit indhold i det sekund, du har trykket ”udgiv”, så i mellemtiden kan du bruge tiden på at hjælpe teksten lidt på vej.

Del artiklen i dit nyhedsbrev og på dine sociale medier. Husk at opfordre til deling og indbyd til interaktion i kommentarfeltet, så der kommer så meget trafik ind på dit site som muligt.

Og når du nu er igang, hvorfor så ikke smide lidt mønter efter indholdet via betalt annoncering? Faktisk kan du som B2B-virksomhed få stor succes med dit indhold på Instagram. Ja, du hørte helt rigtigt.

Men hvorfor hjælpe teksten på vej? Det skal jeg fortælle dig.

Efterhånden som din tekst trækker mere og mere trafik og bliver kendt blandt andre i branchen, vil de med tiden begynde at linke til din artikel – især fordi dit indhold er brugbart, relevant og velskrevet. Det er det, der kaldes linkbuilding.

Ud over velskrevet indhold med relevante nøgleord bruger Google nemlig også links til at vurdere, om dit indhold er relevant og fortjener en høj rangering. Jo flere, der linker til din tekst, jo mere anbefalelsesværdigt vurderer Google, at dit indhold er.

Det er det samme med tinderfyren. Når han endelig har fået øjnene op for alt det fantastiske, du indeholder, vil han også give dig mere opmærksomhed. Lab den i dig!  

Og så skal jeg lige huske at fortælle, at efter romanen om søgeordsplanlægning kommer bind 2 om linkbuilding. Der er nemlig et hav af taktikker og redskaber, du kan tage i brug, når du skal i gang med den disciplin.

Det her er bare første step. Men et vigtigt step!

5: Gå aldrig tilbage til en fuser

Viste tinderfyren sig at være en røv med ører? Fik du aldrig den opmærksomhed, du fortjente? Eller gik der bare ged i forholdet?

Lær af dine erfaringer og gå aldrig tilbage til en fuser.

Det samme gælder med SEO.

Når teksten har haft tid til at trække trafik og leve på dit site i noget tid, skal du huske at måle din indsats. De fleste SEO-værktøjer har en rank tracker, der viser dig, hvor dit indhold placerer sig på Google i forhold til det valgte nøgleord - og dermed får du en indikation af, om Google har belønnet dig for dit arbejde.

Derudover er det en god idé at kaste et blik på en række målepunkter for selve teksten:

  • Hvor mange har klikket sig ind på dit indhold?
  • Hvor høj er afvisningsprocenten (bounce raten)?
  • Hvor høj er den gennemsnitlige læsetid?

Tallene giver dig en fornuftig indikation af, om der er noget, du skal lave om til næste gang, du giver dig i kast med SEO-tekster.

Hvis afvisningsprocenten er for høj og den gennemsnitlige læsetid for lav, betyder det, at du ikke har formået at få dine potentielle kunder til at læse indholdet helt til ende.

Måske klikkede de sig kun lige ind på siden og forsvandt igen med det samme? Eller også var indledningen så dårligt skrevet og fyldt med spammende søgeord, at de råbte ”adios” allerede inden, du var kommet rigtigt i gang?

Derfor: Lær af dine erfaringer og brug dem til at forbedre din næste SEO-tekst. 

Så er det bare at slå benene op i selskab med en cappuccino og vente på, at dit indhold kravler til tops. I mellemtiden kan du jo passende læse mere om kunsten at skrive relevant indhold til din målgruppe lige her.