Blog

Sæt mål – også på de sociale medier

Hvordan måler I egentlig jeres SoMe-succeser? Og gør I det overhovedet? Alt for mange virksomheder sylter deres sociale platforme eller kører for meget på autopilot, men med ganske få greb, kan du faktisk gøre de halvtamme profiler til en integreret og målbar del af jeres forretning.

I har dem stensikkert allerede. Mål. Ting I skal nå, budgetter I skal indfri, og leverancer I skal have sendt afsted. Elementer, der kan sættes ind i en forretningsstrategisk kontekst og måles i konkrete KPI’er, præcise decimaltal og direkte leads. Alt det, som får ledelsen til at sænke skuldrene, når de ser bundlinjens sorte tal.

Men hvad med det der SoMe? Kan I overhovedet måle på noget så fluffy som ord, billeder og film – omsat til kreative opslag på LinkedIn, Facebook eller Instagram? Inden du grubler for lang tid over svaret på det spørgsmål, så kommer det her: JA! Selvfølgelig kan I det. Faktisk bør din virksomheds kommunikations- og SoMe-indsats være en naturlig forlængelse af jeres forretningsmål – det kan du læse mere om i dette indlæg – og bidrage til jeres synlighed på både offline og i særdeleshed online-platforme.

Klare kommunikations- og SoMe-strategier med tilhørende mål har nemlig stor betydning for, hvordan jeres virksomhed opfattes, og kan påvirke både kendskabsgraden, omdømme, kundepræferencer og -adfærd. Det er altså ikke kun noget, som ”de digitale typer” skal sidde og nørkle med alene efter lukketid, men et ret centralt og potentielt forretningsudviklende område, hvis I formår at knække koden.

Her får du tre typer af mål, som du bør kende til – og arbejde med – hvis du vil oppe dit SoMe-game og høste alle de lavthængende B2B-frugter, som bare hænger og venter.

Slutmål

Øverst på din målbare SoMe-ønskeliste bør du skrive slutmål. Slutmål er helt konkrete resultater af vores indsatser, og i den ideelle verden skal vi måle på slutmål eller den effekt, vi ønsker at opnå.

Eksempel 1: Kendskab i målgruppen før og efter en kampagne.
Eksempel 2: Antal nye leads, I har indsamlet på baggrund af en SoMe-kampagne.

Procesmål

Næste punkt på ønskelisten er procesmål. Procesmål kommer ind i billedet, hvis I ikke kan sætte slutmål op, eller det er for ressourcekrævende at måle på resultatet set i forhold til indsatsen. Her er det i stedet værd at kigge på, om vi kan opnå værdifulde delmål gennem SoMe-aktiviteter.

Eksempel 1: Mængden af konverteringer (fx klik til website) i en given periode.
Eksempel 2: Antal nye følgere på sociale medier.

Indsatser

Hvis både slutmål og procesmål er for stor en mundfuld i første omgang eller slet og ret ikke kan lade sig gøre, så kan du altid pege kuglepennen indad og måle på egne indsatser. 

Eksempel 1: Antal publicerede posts over det seneste år.
Eksempel 2: Antal gange tema X er nævnt på vores Facebook/LinkedIn/Instagram


Uanset hvilke(t) mål du kaster dig ud i, så husk, at data er nøglen til fremdrift. Notér alle resultater, både de gode og de dårlige. Kig efter mønstre og tendenser, og lær af dem – det er nemlig gennem resultaterne, du får et praj om, hvad der fungerer, og hvad du måske skal parkere på en afsidesliggende ekstern harddisk.

Er du i tvivl om, hvordan du bedst gemmer resultaterne, så har vi naturligvis din ryg. Med vores gratis skabelon til at sætte smarte mål for din content marketing får du et overskueligt Excel-ark, der gør det nemt at bevare overblikket og holde snor i den enkelte målsætning.

 

Pssst. Hvis du er blevet lun på det der med annoncering og sociale medier, så kan du med fordel kaste dig over:

Læs også: Sådan bliver du thought leader på LinkedIn

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med annoncering på de sociale medier.

Download vores SoMe-strategi på et ark

Denne one pager i Excel sikrer dig lige det, du søger: Overblik. Et værktøj, der skaber fremdrift og sammenhæng i den daglige SoMe-kommunikation. Og et praktisk arbejdsredskab til at måle effekten af dit arbejde på sociale medier.