Sådan prikker du hul på skrivebylden

Der er to årsager til, hvorfor du ikke får skrevet lige så meget, som du gerne vil. I dette indlæg får du løsningen til at få hul på skrivebylden – og du får vores copywriters tretrinsmodel til at skrive en hvilken som helst tekst.

Jeg kan spå.

Og jeg spår, du gerne vil skrive mere. Du vil gerne udkomme oftere. Men du kan ikke få lettet røven. Gang på gang vælger din røv at sætte sig på sofaen og se ’Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed’. Og det blev hverken til et blogindlæg eller post på LinkedIn – og ikke engang et tweet kunne du mande (M/K) dig op til.

Nu, hvor vi er godt i gang, frister jeg mig til endnu en spådom om dig:

Enten har du en lang liste med ideer til indlæg, du kunne skrive, men du får aldrig skrevet nogen, og listen bliver bare længere og længere. Puk-problemet, kalder jeg det, opkaldt efter min ven Puk Falkenberg.

Eller også er du ligeså idéforladt, som når jeg skal købe gave til min kæreste – dagen før hendes fødselsdag [svedende-nervøst-smilende-smiley].

To problemer, der kræver to løsninger.

1. LØSNING PÅ PUK-PROBLEMET (Sorry, Puk, men jeg kunne ikke stå for den allitteration)

Sæt en deadline for dig selv. For deadlines får dig simpelthen bare i gang. Det er løsningen. Så gør det nu; kig i din kalender. Hvornår har du tid i næste uge? Gør det nu, wallah, jeg mener det! Ind i kalenderen nu, og du må først komme tilbage og læse resten, når du har booket dig selv. Og start med at afsætte en kort tidsbegrænsning på fx en enkelt time.

Næste skridt er at lave en realistisk contentplan: Kan du afsætte en time én gang om måneden? Så start der. Skru løbende op, hvis du er klar på mere, og få kontrol over dit indhold med vores skabelon til den gode contenplan.

Så langt så godt. Nu skal vi lige kigge på løsning nummer to til alle os, der føler os idéforladte.

2. LØSNING PÅ IDÉFORLADTHEDEN

Gør som Puk. Start en notesblok, som er dit idékatalog til indlæg, du vil skrive. Hver gang du får en idé til noget, der lugter lidt som en holdning, der er værd at dele – et godt tip, du har fået – en erfaring, du har gjort dig – eller måske en deleværdig pointe, du har hørt fra en anden – ja, så skriv den der!

Jeg bruger personligt Evernote. Andre bruger også listmoz.com, og i Publico bruger vi Trello. Du kan også bruge en good old notesbog af papir – hvis du gerne vil se Amazonas-junglen hugget helt i knæ!

Fordelen ved at bruge en online notesblok er (udover at undgå at blive sat i bås som en træhader), at du kan dele adgang til idélisten med andre skribenter. Og flere ideer avler flere og bedre ideer. Og nu til dags har vi altid en skærm ved hånden, så der er ingen undskyldninger længere som ”Eej, jeg nåede ikke at få skrevet den ned, og nu er den guddommelige idé pist væk”.

Guuuud, det slår mig lige, at jeg burde tage min egen medicin og så oprette et gaveidékatalog – så jeg (diskret) kan skrive ideer ned – året rundt – når min kæreste siger noget i retning af: ”Neeej, se! Sikke en fin vase, den vil pynte i stuen.”

Velbekom, og værsgo at gå i gang. Meeeeeen, du vil garanteret også have copywriterens bedste tips til at få sprøjtet indlæggene ud – så her får du lige en bonusløsning med i købet. 3 for 2’s pris.

 

 

via GIPHY

3. LØSNINGEN PÅ AT SKRIVE EN HVILKEN SOM HELST TEKST

Start med at lave en lille agenda (kun for dig selv) over det, du skal skrive. Det er fase 1 ud af 3. Lad os tage et eksempel, det plejer altid at virke godt.

Fase 1: Agenda

Da jeg skulle til at skrive dette indlæg, du netop sidder og tripper over, så agendaen sådan her ud:

Arbejdstitel: Få hul på bloggerbylden

  • Spiddende intro: Stik lidt til folk. Og imødekom deres pains.
  • To problemer (og 2 eksempler):
    • Puk-typen
    • ideforladt-typen
  • To løsninger:
    • [Øøøh, find lige på noget godt her. Det kommer til dig, Simon. Tro på dig selv!]
    • Online idékatalog
  • Bonusløsning: ”Sådan skriver du en hvilken som helst tekst” / ”Sådan kommer du i gang”.
  • PS: Husk en god afrunding. Kør den ind med meta-lag på meta-lag!

 

Jep. Præcis sådan så den ud ­. Og når jeg har min agenda på plads, så begynder jeg at skrive. Det er fase 2 (stadig ud af 3 – vi er der snart).

Fase 2: Skriv fra toppen

”Skriv fra toppen”, lyder et godt, gammelt råd. Og det holder stadig.

Det betyder, at du skal starte med … starten!

Så det gjorde jeg så (vi kører stadig sådan et meta-level på indlægget her, så hold godt fast i bordkanten, for nu sætter jeg turbo på).

Tricket er, at du tømmer hovedet for dine umiddelbare tanker og ideer. Ud med dem, og ik’ se dig tilbage.

Det beyuder at du ikke retter tastefekl – dem fixer vi først i fase 3. Wait for it.

Fase 3: Redigér the shit out of din tekst.

Det betyder, at du ikke retter tastefejl – dem fixer vi først i fase 3.

Aaah, sådan. Meget bedre.

Fase 3 er redigeringsfasen. Og det er her, du redigerer the shit out of din tekst. Helt bogstaveligt talt – sådan at du forvandler din slatne havregrødstekst til et mesterværk som dette:

Rediger din tekst, så den bliver til bloggerhavregrød

(Billede er venligst udlånt af groed.com #ikkesponsoreretindhold)

Lækkert, ikke? Sådan kan din tekst også blive forvandlet efter en god gang redigering. Vil du læse mere om, hvordan man skriver, så er her 7 tricks fra journalistværktøjskassen. Det er skrevet af min chef FOR FIRE (!) ÅR SIDEN – men håndværket holder endnu (og det var dér, jeg fik inspiration til at løsningen med deadlines – genialt altså!).

Vi er næsten i mål. Du har hørt på mig, og nu vil jeg have noget fra dig:

 

 

via GIPHY

Question:

Hvis du vil have ENDNU flere indlæg om tekster, copywriting og alle de tricks, der har hobet sig op i mit ærme gennem årene, så skriv mig lige en mail: simon.linde@publico.dk med emnelinjen: ”Jeg vil læse flere tekst-indlæg”. Det er godt at vide, hvad du lige har lyst til at læse mere om. Jeg takker på forhånd!

Nå, men det er altid vigtigt at slutte en tekst godt af. Så enten skal man binde en sløjfe ved at inddrage noget, du har præsenteret helt i starten af indlægget. Eller ved at slutte af med en opsamling på det vigtigste fra din tekst. ELLER med en handlingsanvisning (også kaldt CTA, hvis man går rundt i spidse sko). Jeg vælger en blanding.

Så hvad gør du nu?

  • Hvis du ikke allerede har fået sat en deadline for dig selv, så kan du GODT se at komme i gang!
  • Du starter et online idékatalog, hvis du ikke allerede har et.
  • Du starter med en agenda, og så skriver du fra toppen.
  • Du slutter af med at redigere the shit out of din tekst.

Ikke flere undskyldninger. For jeg spår dig (baseret på både stjernerne og mit kaffegrums) mere tid til blogindlæg og mindre Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed.

Hvis du hellere vil have, at jeg skriver teksterne for dig, så sender du mig en mail. Denne gang med emnelinjen: ”Jeg vil betale for dine tekster”.

Skabelon til den gode content-plan

En velsmurt contentplan er et af de vigtigste styringsredskaber i din hverdag som marketingperson. Hent vores skabelon til den gode contentplan, og få kontrol over dit indhold.

Hent skabelonen her

content plan skabelon