Sådan giver du e-mail modtagerlisten vokseværk

De fleste af os vil gerne se antallet af tilmeldinger til vores nyhedsbrev og øvrige e-mail marketing vokse eksplosivt. Men hvordan gør du i praksis? Her får du 6 skarpe metoder (plus et bonus-tip), der nok skal få modtagerne til at flokkes om din tilmeldingsformular.

Hos nogle B2B-virksomheder er der plads til forbedring, når der skal tiltrækkes modtagere til e-mail-listen, for at sige det pænt og pædagogisk.

Vi oplever ofte den klassiske tilgang til opbygning af e-mail listen, hvor eneste adgang til listen er en simpel formular, som beder om e-mail og navn – og intet andet. I nogle tilfælde kræver tilmeldingen endda en ihærdig eftersøgning, fordi formularen er gemt af vejen i bunden af en underside. Men frygt ikke – hvis du vil undgå at havne i dette sørgelige selskab, så er du kommet det helt rigtige sted.

Ifølge rapporten E-mail Marketing Danmark 2022 bruger hele 79% af de adspurgte virksomheder en eller anden form for incitament til opbygning af e-mail listen. Dette incitament – eller content offer som det hedder på godt marketing-dansk – har til formål at tilbyde besøgende værdifuldt indhold i bytte for deres kontaktoplysninger.

Kort sagt, så skal jeres indhold fungere som en magnet, der tiltrækker besøgende ved at tilbyde viden, inspiration eller værktøjer, som kun kan tilgås ved at udfylde en kontaktformular. Content offers kommer i forskellige formater og størrelser – for eksempel e-bøger, white papers og skabeloner – men også i form af videoer, tjeklister og andet content-guf. Det har også til formål at løse de udfordringer, jeres besøgende har.

Læs med, og få vores bedste råd til at udnytte jeres indholds fulde potentiale og tiltrækker flere modtagere til jeres e-mail liste.

 

1. Webinarer

Webinarer blev for alvor en del af mange virksomheders marketing-mix under corona og det er stadig en effektiv og populær måde at dele viden. Ifølge E-mail Marketing Danmark-rapporten bruger 33% af virksomhederne allerede webinar til at opbygge deres e-mail liste. Når en besøgende tilmelder sig et af jeres webinarer, kan I med fordel indsætte en tjekboks i jeres formular, så vedkommende kan tilmelde sig jeres nyhedsbrev. Det kan ses i eksemplet fra vores senest afholdte webinar her:

 

image-png-Jan-17-2023-01-28-29-2875-PM

 

I eksemplet ovenfor kan I se, hvordan vi gør. Konceptet er meget enkelt. Vi indsamler permissions på baggrund af vores webinartilmeldinger. 

Pro-tip: Webinarer behøver ikke at være en engangsforestilling. I kan også drage fordel af webinaroptagelser efter selve webinaret, og oprette det som et gated content offer. På samme måde som en standard tilmeldingsside kan I også tilføje en tjekboks til denne side. 

Apropos webinarer, så kan du læse mere om, hvordan vi arbejder med opsætningen af webinarer.

 

2. Fysiske events

Lidt i samme stil som med webinaret, kan I også udnytte muligheden for en tilmeldingsside til et fysisk event. Om I er til seminarer, konferencer eller det helt tredje, så gælder samme spilleregler. I opsætter en tilmeldingsside, der indeholder en tilhørende formular, som indsamler relevante informationer om jeres besøgende. 

Vi afholder selv seminarer løbende, og i den forbindelse ønsker vi at vide lidt mere om vores seminardeltagere. Det kan for eksempel være navn, arbejdsmail, virksomhedsnavn og rolle i virksomheden.

Og nu hvor jeg har dig. Vil du med til vores næste seminar eller webinar? Hold øje med vores side, så du ikke går glip af den næste.

 

3. E-bøger, white papers og skabeloner 

Ligger I inde med specialviden, og bruger formatet, e-bøger og white papers? Hvis svaret er ja, så er det en god idé at låse indholdet, så I kan indsamle flere permissions til jeres e-mail liste. E-bøger er guld er værd i dag fordi de fungerer som brændstof til content-maskinen i jeres organisation. Og hvorfor siger jeg så det? Svaret er enkelt: denne form for content offer konverterer utrolig godt – og ikke nok med det, så indsamler indholdet rødglødende leads til jeres forretning. 

Skabeloner og strategi-ark er et andet format, der konverterer rigtig godt. De skaber overblik, hjælper os med at spare tid, og gør det daglige arbejde mindre belastende. I har derfor muligheden for at tiltrække flere kontakter, ved at tilbyde denne form for indhold.

Vi har selv skrevet en del e-bøger og strategi-ark, der dækker et bredt spektrum af emner indenfor content, inbound- og e-mail marketing. Og vores erfaring siger, at det virker. 

Ønsker I konkrete eksempler på content offers, og hvordan de kan hjælpe jeres organisation? Besøg siden her, og bliv inspireret.

 

4. Pop-up formularer 

Pop-up formularer kan findes forskellige steder på websitet. De findes i bunden, toppen eller i midten af websitet. Og selvom de fleste synes de er irriterende og fylder på skærmen, så kan vi roligt sige, at de virker. Pop-up formularer er særligt gode til at promovere de førnævnte content offers i et format, der sikrer konverteringer. Følgende er et eksempel på, hvordan pop-up formularer kan anvendes i praksis: 

 

workbook screen

 

Eksemplet ovenfor er taget fra vores eget website, hvor vi promoverer vores workbook om e-mail marketing. Disse pop-ups bør derfor placeres på sider, der har en relevans for emnet. I det her tilfælde, omhandler det e-mail marketing, og vi har med fordel placeret pop-up’en på vores blog side, der handler om emnet.

 

5. E-mail signatur

Der findes også en række metoder, når vi bevæger væk fra websitet, og kigger på eksterne kilder. En meget simpel, men effektiv metode til at indsamle kontakter til jeres e-mail liste, er at inkludere et link til nyhedsbrevet i e-mail signaturen. På den måde baner I vejen for tilmeldinger til nyhedsbrevet for de personer, I allerede er i dialog med. Følgende eksempel er taget fra min egen e-mail signatur: 

mail signatur burak

 

Som sagt, en meget enkel metode. I kan også linke direkte til content offers, og dermed promovere indhold på jeres website. 

 

6. Sociale medier

Uanset om I hælder mere til den organiske del af sociale medier, eller benytter jer af betalte annoncer, så er sociale medier et godt redskab til at modtage flere sign-ups. I den organiske del, kan det være vigtigt at sætte jeres medarbejdere i spil, og bruge dem som brandambassadører. Med andre ord, kan det være en god idé at dele indhold via jeres medarbejdere, så I når endnu længere ud. 

Når vi taler paid social, så kan de forskellige platforme lidt af hvert, men fællesnævneren for Facebook, Instagram og LinkedIn, er at de alle tilbyder lead ads. Denne annonceform baner vejen for dine besøgende, så de hurtigt og nem kan tilmelde sig dit nyhedsbrev eller downloade content offers. 

Nedenstående er et eksempel på en lead ad, vi har udarbejdet for vores kunde, Troldtekt.  

troldtekt lead ad 1-1-1                        troldtekt lead ad 2-1  

Eksemplet gør det nemt og hurtigt for den besøgende at tilmelde sig, uden at skulle forlade LinkedIn.

Bonus tip: LinkedIn har for nylig lanceret Document Ads, der har til formål at låse indhold, og dermed indsamle tilmeldinger til jeres e-mail liste. 


Voila! Helt konkrete tips og tricks til at indsamle tilmeldinger til jeres e-mail liste og/eller nyhedsbrev. Ønsker I at arbejde mere strategisk med e-mail marketing, så kan I hente vores workbook om e-mail marketing. 

 

Kontakt os, hvis du vil høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med e-mail marketing.

Workbook om e-mail marketing

Sådan lægger du e-mail marketing-strategien til B2B-virksomheden

Vil du lære mere om e-mail marketing? Så hent e-bogen og følg de trin, du bør have styr på, når du arbejder med e-mail marketing.

Hent workbook'en her

workbook cover