Blog

Sådan får du fingrene i den nye generation af it- og ingeniørstuderende

Konsulenthuset Universum har undersøgt, hvad it- og ingeniørstuderende lægger vægt på hos fremtidige arbejdspladser. Vi dykker ned i bevæggrundene og forklarer, hvordan du kan bruge disse indsigter i din B2B-virksomheds employer branding-indsats.

Sidder du i en B2B-virksomhed, hvor ønskekandidaterne er talentfulde it-folk og ingeniører, så bliv hængende. Vi har nemlig set nærmere på, hvem it- og ingeniørstuderende vurderer som Danmarks mest attraktive arbejdsgiver i 2020. Indsigter, du kan bruge som inspiration til din egen employer branding-indsats, når du skal tiltrække og rekruttere branchens dygtigste talenter.

Konsulenthuset Universum udarbejder hvert år en opgørelse over de mest populære virksomheder i Danmark, som i år bygger på svar fra 12.078 studerende på videregående uddannelser. Herunder kan du se hvilke virksomheder, de studerende finder mest attraktive.

It-studerende:

 

Arbejdgiver Placering i 2020 Placering i 2019
Google 1 1
Microsoft 2 2
Lego 3 4
Apple 4 3
Netcompany 5 7
Novo Nordisk 6 8
IBM 7 5
Amazon 8 -
Blizzard 9 6
IT Minds 10 -

 

Ingeniørstuderende:

 

Arbejdgiver Placering i 2020 Placering i 2019
Novo Nordisk 1 1
Novozymes 2 3
Rambøll 3 2
COWI 4 4
Lego 5 5
Ørsted 6 10
Google 7 7
Vestas 8 6
H. Lundbeck 9 9
Microsoft 10 13

 

Kæmp en kamp, du kan vinde

Som det fremgår af listerne, er det virksomheder som Novo Nordisk, Lego, Microsoft og Google, der dominerer top-10-listen blandt både it- og ingeniørstuderende. Det er dog svært for det danske SMV-landskab at nå samme højder, men det kan lade sig gøre, hvis I som virksomhed spiller jeres kort rigtigt.

Hvordan skal du spille dine kort korrekt? Bliv klogere på vores webinar Employer branding: Sådan får du kvalificeret arbejdskraft.

En højdespringer er den mindre virksomhed IT Minds med 180 medarbejdere, som ikke engang var på top-50-hitlisten sidste år. Den indtager i år en tiendeplads hos it-studerende. Og hvordan kan det mon være? Det kan man jo selvfølgelig ikke få et klart svar på – og så alligevel.

Skarpt fokus på målgruppen

Når man kigger på IT Minds hjemmeside, bliver employer branding-kommunikation til it-talenter vægtet lige så højt som kunderettet kommunikation. På et dedikeret karrieresite bliver man for eksempel mødt af teksten: ”Bliv en del af et ungt og afslappet miljø, hvor din faglige udvikling prioriteres højt. Hos IT Minds kan din viden og dit talent udvikle sig gennem spændende projekter, direkte kontakt med kunden og ikke mindst dygtige kollegaer.”

Det lyder da ret flot, ikke sandt? Men mon der nu også er hold i det, tænker du måske? Her kommer IT Minds glimrende greb nummer to, for mens man læser teksten, bliver der i baggrunden afspillet video af et ungt team, der både spiller bordfodbold og FIFA sammen, holder oplæg, kloger sig foran midaldrende mænd og nørder koder på computeren.

Hvorfor virker video? For det gør det. Bliv inspireret her.

IT Minds formår at skabe et tydeligt billede af deres virksomhedskultur, som både er ung, uformel og ambitiøs. Som it-studerende – eller jobsøgende – er det meget nemt at få et indtryk af, hvor fedt det må være at arbejde der. Så hvorfor skulle man ikke lige tjekke stillingsopslagene ud, der står lige under teksten?

Hvordan finder morgendagens talenter jer? Få tre oplagte og tre oversete måder at få fat i kommende medarbejdere her.

P.S. Vi har intet samarbejde med IT Minds – det er ren ros fra vores side 😊

Hvad skal du lægge så vægt på?

I undersøgelsen har Universum også spurgt ind til, hvilke præferencer de studerende har i forhold til deres kommende arbejdsplads. Her lyder ønskesedlen således:

    • Høj fremtidig løn
    • Et godt arbejdsmiljø
    • En arbejdsplads, der ser godt ud på CV’et
    • Understøttende ledelse
    • Udvikling
    • Ledermuligheder

Som B2B-virksomhed, der gerne vil tiltrække den kommende generation af it-folk og ingeniører, er det derfor vigtigt at fokusere på de faktorer, de studerende finder mest attraktive, i din kommunikation. Hvad er hoveddriveren for deres valg af arbejdsplads, og hvordan kan jeres aktuelle værditilbud komme i spil i den sammenhæng? 

Det duer selvsagt ikke at lægge op til en lønstigning på kort sigt, hvis det ikke er muligt. Men er der gode udviklingsmuligheder fra første arbejdsdag og med systematisk opfølgning fra ledelsens side? Så skal det da klart fremhæves overfor denne målgruppe.

Har du ikke styr på, hvem din målgruppe er? Bliv klogere i dette blogindlæg.

Men husk, at andre profiler har deres egne ønskesedler. Derfor er det en god idé med en budskabsbank, hvor du kan hente de rette budskaber til de forskellige målgrupper. På den måde sikrer din virksomhed at være tro mod sin employer branding-strategi og samtidig kommunikerer specifikt til hver enkel målgruppe.

Frem i bussen med din virksomheds styrker

Måske lyder det ikke helt tosset med denne budskabsbank, men hvad går det lige ud på? Faktisk eksisterer den allerede og hedder på fagsprog en employer value proposition (EPV).

Din virksomheds EPV beskriver kort og skarpt de fordele og styrker, som din(e) målgruppe(r) finder mest attraktivt ved din virksomhed, og som du derfor skal sætte spot på i din rekruttering. Og her er det netop en god idé at have forskellige versioner med i EPV’en til forskellige målgrupper.

Du definerer EVP’en i sweet spottet mellem, hvad potentielle medarbejdere ønsker fra en arbejdsplads, og hvad din virksomhed rent faktisk tilbyder. Det kommer ikke af sig selv at blive nogens drømmearbejdsplads. Ét er at have de rette tiltag, noget andet er at få dem fortalt til målgruppen.

E-bog: Dyk ned i employer value proposition og få trin-for-trin-forklaringer til at udvikle jeres EVP. 

Hvis vi har vakt din interesse for emnet, kan du læse meget mere på vores side dedikeret til employer branding. 

Tag fat i Liv, hvis du vil vide mere. Fang hende på telefon: +45 61 79 86 89 eller mail: liv@publico.dk

LivSoelbergAndersen_rund-1