Sådan vinkler du dit content efter 8 enkle opskrifter

Som videnstung B2B-virksomhed ligger I inde med ekspertviden, som kan være svært at nedbryde og forklare for personer uden for organisationen. Måske savner du som kommunikationsperson et par nye ideer til, hvordan du får omdannet dine specialist-kollegaers indsigter til mere tilgængelige artikler, guides eller andet content? Så er der hjælp at hente her.

I dette blogindlæg fortæller vi nemlig, hvordan du ved hjælp af otte simple content marketing-opskrifter kan vinkle teknisk tungt vidensindhold, så det bliver forståeligt og struktureret - og skaber værdi for jeres potentielle kunder. Opskrifterne gør jer i stand til at angribe jeres viden på forskellige måder, så virksomheden kan positionere sig som thought leader og svare på de store spørgsmål, som optager jeres branche.

Tilegnelsen af ny viden fortjener tid: Så sæt dig godt til rette i stolen, find en kop af din yndlingsdrik frem og tag læsebrillerne på. God læsning.  

Opskrift #1: Det brændende spørgsmål

Eksempler:

  • Is Content Marketing the New SEO? (Digital Marketing Institute)
  • Do You Really Need That Exclamation Point (HubSpot)
  • Hvad er en kernefortælling? Og hvorfor bør din virksomhed have en? (Publico Kommunikation)

Vinkel: Stil det mest brændende spørgsmål inden for din branche

Hvorfor denne opskrift virker: Spørgsmål skærper nysgerrighed, og hvis du tager udgangspunkt i din målgruppes ”pains”, er der masser af emner at tage af. Ofte vil artikler med spørgsmål i overskriften også ranke godt på Google. Det har vi skrevet mere om i denne artikel Marcus Sheridans marketingfilosofi ”They ask, You answer.”

Sådan bruger du opskriften: Hvilke spørgsmål kæmper dine læsere med at få besvaret? Hvilke hotte emner er der inden for din branche? Brug spørgsmålet til din overskrift og giv et dybtgående svar i dit blogindlæg.

522

Opskrift #2: Den klassiske how-to

Eksempler:

  • Sådan laver du den perfekte pressemeddelelse
  • How to Turn LinkedIn Into a Conversion Machine
  • How to Create a Powerful Brand Identity (Column Five Media)
  • Sådan bliver du thought leader (Publico Kommunikation)

Vinkel: Sådan [opnår du noget specifikt]

Hvorfor denne opskrift virker: How-to-opskriften lover os en løsning på et problem. Vejen til at opnå noget er noget, vi mennesker stræber efter. Ud over at fange folks opmærksomhed vil dit blogindlæg også placere sig højere på søgemaskiner.

Sådan bruger du opskriften: Tricket her er at fokusere på læserens need eller want og derefter garantere, at det bliver løst ved at læse blogindlægget. Som i opskrift #1 er udgangspunktet de problemer, dine læsere kæmpet med – du går bare et skridt længere frem og vinkler dit indhold ud fra løsningen frem for spørgsmålet. Hvis du mangler input til emner her, så spørg dine følgere på de sociale medier eller dine nyhedsbrevs-abonnenter, hvad de bøvler med i hverdagen. 

Opskrift #3: How-to-casestudiet

Eksempler:

  • Hvordan vi hævede vores Facebook-trafik med 332 procent i 2017
  • How IT Managers Can Increase Conversions by 50 Percent With Personalized Landing Pages
  • How Small Companies Can Double Sales with E-mail Trigger Campaigns

Vinkel: Hvordan [jeg/vi/vores virksomhed] opnåede [noget specifikt] over tid

Hvorfor denne opskrift virker: Dette er en variant af den klassiske how-to-vinkel. Opskriften pirrer læserens nysgerrighed ved at dele en specifik case fra en person eller virksomhed. Vi mennesker er sociale og ønsker social proof, før vi køber andres produkter eller services eller tager andres råd for gode varer. Vi finder inspiration i, hvad andre er lykkedes med.

Sådan bruger du opskriften: Hvordan har du løst andre af dine kunders problemer? Kan du interviewe en af de kunder til en case? Husk at fortælle om de konkrete resultater for at overbevise dine læsere.

Opskrift #4: Guiden

Eksempler:

  • Den ultimative guide til en professionel LinkedIn-profil
  • A Data-Driven Guide to Creating Viral Content (Backlinko)
  • Beginner’s Guide to Content Marketing
  • IT-chefens guide til vellykkede digitaliseringsprojekter

Vinkel: Guiden til at opnå noget konkret

Hvorfor denne opskrift virker: Her klæder du dine læsere på med viden, de ikke allerede har. En del organisationer laver whitepapers, som ofte har højt teknisk indhold og taler til specialisten. Guiden er whitepaperets mere modtagervenlige lillebror, som ofte er kortere og lidt mere tilgængelig for andre end hardcore-specialister. Til gengæld vil vi som regel forvente, at guiden er lidt mere udførlig og dækker flere delemner end how-to-artiklen.

Et godt tip er at formulere løsningerne som en liste. Lister er populære, for hver gang vi læser en overskrift, påbegyndes en beregning i hjernen. Kan det betale sig at klikke her? Hvad får jeg ud af det? Ingen gider unødigt tidsspilde. Når du udformer dit blogindlæg som en liste, ved læseren med det samme, hvad han eller hun kan forvente. Overskrifter med tal bliver i øvrigt delt 50 procent mere end gennemsnittet. 

Sådan bruger du opskriften: Hvilke læserproblemer kan du løse? Brug usædvanlige ord og gør emnet specifikt for at skille dig ud fra de brede emner, der samler støv på den digitale kamin. 

Opskrift #5: Den uventede sammenligning

Eksempler:

  • Why Strong Customer Relationships Trump Powerful Brands (Harvard Business Review)
  • Why You Should Be Building Trust, Not Traffic (Convince and Convert)
  • Content Marketing slår search (Dansk Markedsføring)

Vinkel: Hvorfor x trumfer/er bedre end y

Hvorfor denne opskrift virker: Vi skal alle træffe en masse valg her i livet. Skal vi bruge kampagnens annoncekroner på LinkedIn eller Facebook? Hvilken e-mail-platform skal vi vælge? Sammenligningsopskriften lover os et svar på nogle af disse svære valg.

Sådan bruger du opskriften: Tænk over de sværeste valg, som dine læsere står overfor, og hvordan du kan hjælpe dem med at finde svaret gennem en sammenligning af flere mulige løsninger.

Opskrift #6: Bommerter, advarsler og fejl

Eksempler:

  • Common Mental Errors That Sway You From Making Good Decisions
  • Disse fejl skal du undgå i din B2B e-mail marketing (Publico Kommunikation)
  • Hvordan undgår din virksomhed konflikter ved opsigelser? (AS3 Transition)

Vinkel: Undgå disse fejl, der leder til katastrofer

Hvorfor denne opskrift virker: Vi er alle bange for at begå fejl, men af samme grund pirrer fejl vores nysgerrighed. Ord som bommerter og advarsler er slagkraftige udtryk, der påkalder sig opmærksomhed. En undersøgelse foretaget af Outbrain viser, at negative superlativer (såsom ”værste”) er mere effektfulde end deres positive modparter, når det gælder content marketing. Helt konkret viste undersøgelsen, at overskrifter med positive superlativer (såsom ”bedste”) performede 29 procent dårligere end overskrifter uden superlativer, mens overskrifter med negative superlativer performede 63 procent bedre end overskrifter uden superlativer. Ret tankevækkende!

Sådan bruger du opskriften: Overvej, hvilke fejl dine læsere ofte begår, og skriv om dem. Eller tænk over, hvilket råd du gerne selv ville have haft, inden du begik en specifik fejl i dit arbejdsliv.

Opskrift #7: ”The why”

Eksempler:

  • Seo-optimering: Hvorfor er det så vigtigt? (Kommunikationsforum)
  • Hvorfor gaber vi?
  • Why SEO Is Actually All About Marketing
  • Hvorfor er det nu, man skal kommunikere om CSR? (Publico Kommunikation)

Vinkel: Hvorfor … ?

Hvorfor denne opskrift virker: Vi mennesker er interesserede i, hvorfor ting er, som de er. Særligt de overraskende overskrifter vinder hos læserne. Hjernens nydelsescentre er nemlig særligt aktiveret, når vi oplever noget, der er overraskende frem for noget, der er forventet.

Sådan bruger du opskriften: Formularen virker bedst, når du præsenterer et overraskende standpunkt i dit blogindlæg. Brug din indre Spørge Jørgen med »hvorfor dit og hvorfor dat« til at identificere, hvilke hvorfor-spørgsmål dine læsere potentielt kan sidde med. 

Opskrift #8: Her er grunden til…

Eksempler:

  • 10 Reasons Why You Should Always Go For The Girl Who Drinks Whiskey
  • 5 grunde til at få en professionel bestyrelse (Advodan)
  • 7 Reasons Why Project Management Matters

Vinkel: Grunden til [et eller andet vigtigt eller overraskende]

Hvorfor denne opskrift virker: Denne opskrift er effektiv, fordi den tit kombinerer en liste-form med årsagerne til, at et overraskende faktum er sandt.

Sådan bruger du opskriften: Brug denne opskrift til at udfordre læserne, hvilket kan øge engagementet på din blog og de sociale kanaler. Men sørg for, at dine argumenter er valide.

Kom i gang!

Vi har nu præsenteret nogle af de opskrifter på vinkler, der virker, når der skal produceres vidensindhold i forbindelse med content marketing. Så nu handler det bare om at få ideerne fra denne kogebog omsat til virkelighed.

Prøv dig frem! Du kan enten vælge én af de otte opskrifter eller kombinere to af dem, eksempelvis how-to-opskriften og guiden. En sådan kombination kunne lyde: How To Improve Your Google Rankings: Guide to Rank Higher Fast Using Analytics (Orbit Media).

 

Har du andre opskrifter på vinkling af content, som vi har glemt på vores liste? Så smid en kommentar på maria@publico.dk, og lad os føje den til listen.

Er du blevet nysgerrig på content marketing?

Jo mere videnstung din organisation er, desto mere bør du overveje content marketing. Denne e-bog giver dig en række gode råd til at komme i gang med at bruge din virksomheds bedste kort på hånden – konsulenterne – og deres viden til at opbygge relationer, opvarme leads og (på sigt) hæve salgstallene.

Stik mig e-bogen

content marketing for konsulenter forside