De 9 bud: Sådan skriver du et guddommeligt LinkedIn-indlæg

Nu er det slut med at lave indlæg, ingen ser, ingen bryder sig om, og som ingen gider engagere sig i. Du får nemlig én-gang-for-alle-guiden til at skrive guddommelige LinkedIn-indlæg. Der er 9 bud at efterleve – og sådan er dét.

Allerførst: Du får ingen hacks til at snyde algoritmen.

Kun gode råd til, hvordan du laver et bundsolidt indlæg på LinkedIn. Ét, der adskiller dig fra LinkedIn-pøblen. Og som engagerer dit netværk.

Du skal igennem tre faser, og vi begynder med fase 1 (surprise), som er den dér lige inden, du for alvor går i gang med at skrive dit LinkedIn-indlæg. Og så arbejder vi os stille og roligt ned til skrivefasen og engagement-på-epo-fasen.

Fase 1: Inden du for alvor går i gang med dit LinkedIn-indlæg:
    1. Tænk på din læser: Hvordan kan jeg gøre hendes dag bedre?
    2. Positionér dig (og adskil dig fra konkurrenterne)
    3. Skriv første udkast hurtigt. Rediger bagefter.
Fase 2: Når du sidder med teksten til LinkedIn-indlægget foran dig:
    1. Pep sproget op
    2. Skab blikfang med en overskrift, der pirrer læseren
    3. Gør teksten lækker at læse.
Fase 3: Når du har publiceret LinkedIn-indlægget:
    1. Forbered dig på potentielle kritikpunkter (hvis du holder en flanke åben)
    2. Monitorér dit indlæg, og svar på alle kommentarer – lynhurtigt
    3. Gør dig umage med svarene.

 

Du står allerede nu med en kæmpe konkurrencefordel, hvis du formår at efterleve de 9 bud. Så se frem til at producere indlæg, der bliver set, læst og reageret på.

Normalt (i et LinkedIn-indlæg) ville jeg stoppe her. Og du må også gerne stemple ud nu med dine 9 bud under armen. Men til de kræsne læsere; duksene, der vil have mere. Nørderne, der vil gå i dybden. Dig, der er her for mere end bare et quickfix … we are just getting started.

Fase 1: Inden du for alvor går i gang med dit LinkedIn-indlæg

Jeg ved, du tripper efter at taste, men hold, hold, hold! Vi skal først lige tænke os om. Og jo mere vi tænker, desto nemmere bliver det at skrive noget begavet. 

#1 Tænk på din læser: Hvordan kan jeg gøre hendes dag bedre?

Smid din første indskydelse om skamløs selvpromovering til side. I stedet skal du tænke: Hvad vil min (kerne)læser sætte pris på? Hvordan kan jeg gøre hendes dag bedre?

Du kan fx dele ud af din viden. Fortæl om en (kompliceret) ting, dit netværk måske ikke vidste i forvejen, på en simpel måde.

Hvad ku’ det da være, Simon?

Det er simpelt at svare på: Det, du gør hver eneste dag.

Min kernelæser hedder Tina, og i dag skal hun have et skud LinkedIn-møder-copywriting-adrenalin lige i lårbenet. Hvorfor? Fordi det er, hvad jeg ved noget om #thoughtleadership, og fordi det er et emne, som Tina gerne vil udvikle sig inden for.

#2 Positionér dig selv (og adskil dig fra konkurrenterne)

 

Spørg dig selv:

    • Hvad gør de bedste på LinkedIn lige nu?
      – måske du kan lade dig inspirere.

    • Hvad gør de fleste på LinkedIn lige nu?
      – okay, dét skal du smyge dig laaangt udenom!

Vil du gøre noget andet, end hvad de fleste gør på LinkedIn, gælder det om at etablere en referenceramme, som dig og din læser har til fælles. Og derudfra kan du så kreere dit eget originale take på det. Måske opbygger du dit indlæg ud fra et fødselsdagskort, som referenceramme (”Kære mormor … Tillykke med, at du stadig trækker vejret”), et gækkebrev (”Mit navn det står med propaganda, pas på du ikke bliver sendt med faldskærm til Uganda"), eller en bryllupstale (”Nu er jeg jo ikke den store talebaner, men”).

Når du har styr på emnet, og på hvilken overordnet ramme du vil lægge ned over dit LinkedIn-indlæg, så kan du gå i gang med skrivearbejdet. Du får stjerner i bogen, hvis du er konkret og kan give mig et eksempel.

Brug gerne dig selv som eksempel. Og så tænker du måske: Hov, sagde du ikke, jeg skulle glemme at tale om mig selv? Jo, som udgangspunkt. Men når en pointe skal udkrystalliseres, så er ens eget erfaringsgrundlag et stærkt udgangspunkt.

Så gi’ noget af dig selv. Det bygger bro mellem dig og læseren og skaber tillid.

#3 Skriv første udkast hurtigt

Tricket er, at du tømmer hovedet for dine umiddelbare tanker og ideer. Ud med dem, og ik’ se dig tilbage. Skriv det første udkast så hurtigt, du kan. Det betuder, at du ikke retter tastefjle – dem fixer vi bagefter. Og til sidst placerer du det lækreste og vigtigste forrest i udstillingsvinduet.

Mere om det i næste fase.

Fase 2: Når du sidder med teksten til LinkedIn-indlægget foran dig

Sådan! Nu er tekstforfatteren i sit es. Det er her, vi skiller fårene fra bonderøvene, når vi finpudser dit LinkedIn-indlæg til en (nærmest) overjordisk tekst.

#4 Pep sproget op

Her får du en tre-retters til at peppe sproget op:

    1. Find plastikposen frem, saml de små (og store) tekst-lorte op, og smid dem direkte i skralderen. Både de overflødige ord, sætninger og hele afsnit endda. Gør dig selv og dine læsere en kæmpe tjeneste og slet de først 10 procent af din tekst. Med venlig hilsen Stephen King. Hvorfor? Fordi det typisk er her, vi først liiige skal skrive os varme. Så find Delete-knappen frem.

    2. Kig på dine sætninger: Er der en overvægt af passiver? Du spotter dem blandt andet på endelserne (se nedenstående billede). Slutter mange af dine ord med -ing, -else og -se? Ja, så er det igen frem med plastikposen💩.

      passiv vs aktiv-1
      Eksempel på passivt vs. aktivt sprogbrug i jobannoncer. NB: Det er dem til højre, vi bedst kan lide.

    3. Udskift dine kedelige ord og døde klicheer med de sprællevende ord fra din swipe-file (for du har vel en swipe-file?! Hvis du kigger helt Ellen Trane-agtigt på mig nu, så lad mig henvise til denne episode af Marketing Brief, hvor swipe-filen bliver forklaret på 30 sekunder. Spol bare hen til omkring 16 min og 30 sek. – du går ikke glip af alverden 😉). Men for alt i verden skal du undgå unicorn vomit – or kittens will die maveinfluenza. 
#5 Skab blikfang 👀 med en overskrift, der pirrer læseren

Overskriften og teaserteksten skal – evt. sammen med noget visuelt – fange læserens opmærksomhed. Og her har jeg et par taktikker, jeg gladeligt hiver op af bukselommen. Du får ikke dem alle, men okay, du får 3 så:

    1. Stil et spørgsmål. En klassiker. Og jeg er stor fortaler for dialog. Det vil man også tydeligt se, hvis man har læst mine indlæg gennem de sidste 4-5 år, fx:
      • ”Hvilken overskrift kan du bedst lide?”
      • "Vil du (også) ha' en mere menneskelig Tone of Voice?”
      • ”Ku' du godt tænke dig at blive lidt bedre til at skrive?”
      Men alt med måde. Jeg synes ikke, der altid SKAL stilles spørgsmål. Lov mig, du ikke stiller et spørgsmål, kun fordi det giver svar i kommentarfeltet. Spørg kun, fordi du har et oprigtigt ønske om at høre svaret og blive klogere på folk i dit netværk.

    2. Gi’ en kæberasler. Skriv noget opsigtsvækkende eller kontroversielt, fx: ”Nej, Morten Münster er ikke Guds gave til verden (men mindre kan også gøre det)”. Eller bland religion, Tinder eller hjemmearbejdsdage ind i din overskrift. Det skal nok vække interessen.

    3. Lov noget (du kan holde, selvfølgelig). Giv din læser et løfte om, at du har genvejstasten til hans ønskede resultater eller til et nemmere og bedre (arbejds)liv. Det kunne fx være at give svaret på, hvordan du vinder dine ønskekunder.

Fælles for alle tre er, at de har det samme (og eneste) formål: at give læseren lyst til at læse den næste sætning.

Lad os lige tage et helt lavpraktisk råd. Nemlig at du kan fremhæve overskriften eller teaser-teksten ved at gøre en af følgende 3 ting:

    • SKRIVE FØRSTE LINJE MED VERSALER

    • 𝒃𝒓𝒖𝒈𝒆 𝒗æ𝒓𝒌𝒕ø𝒋𝒆𝒕 𝒚𝒂𝒚𝒕𝒆𝒙𝒕.𝒄𝒐𝒎 𝒕𝒊𝒍 𝒂𝒕 𝒔𝒑𝒊𝒄𝒆 formateringen 𝒐𝒑

    • tilføje en emoji eller to (but don’t overdo it though😬)

 

#6 Gør teksten lækker at læse

Er der ét princip, som Morten Münster altid prædikede for mig (og hvem der ellers lige stod i nærheden), så var det dette:

”Giv dem verdens bedste læseoplevelse”

Den pointe udpensler jeg lige: Hvis udseendet af din tekst skræmmer folk væk, er det ligegyldig, om du så har skrevet et Hemingway’sk vidunder af en tekst – for ingen kommer til at læse den.

Derfor skal du gøre følgende 7 ting for at skabe verdens bedste læseoplevelse:

  1. Tryk noget mere på Enter: Lav nogle afsnit, der giver mening. Og giv dem nogle sigende og indbydende underrubrikker (skriv dem gerne i bydeform).

  2. Brug tal i overskriften. Fx: 7 råd til at skrive mere som et menneske (og mindre som Rejsekortet).

  3. Tilsidesæt grammatik, regler og ordentlighed, hvis det fremmer læseoplevelsen. Brug binde-stregen, hvis det hjælper på forståelsen. Fx kunne Danmarks længste ord godt bruge en 3-4 bindestreger: Speciallægepraksisplanlægningsstabiliseringsperiode.

  4. Overvej, om (og evt. hvordan) et billede/en gif/en video kunne understøtte dit skriftlige budskab. Gerne en sjov én. Fordi humor bringer os tættere på hinanden. Tænk lige over, hvor meget vi kan grine sammen, næste gang vi ses, fordi vi begge har lollet over denne video:

 

5. Gå væk fra din tekst. Gør noget andet: Gå en tur, spis en burger, se på DKpol-  memes – bare gør noget andet, mens din hjerne holder frikvarter.

6. Når du er tilbage, så læser du lige en sidste korrektur. Prøv fx at læse indlægget højt (verdens mest undervurderede copywriting-råd). Hvis du kløjes i en sætning, så gør din læser garanti-garanteret også.

7. Tjek om din tagging fungerer – og om du skal tilføje et par relevante hashtags (fx #copywriting #contentmarketing eller måske den danske #tekstforfatning).

Hvabehar! Så er du klar med en tekst – optimeret til folk, der lyn-scanner efter brugbart indhold. Next stop: Engagement-fasen.

Fase 3: Når du har publiceret LinkedIn-indlægget

Uden at lyde helt Zlatanistisk er denne fase faktisk nøglen til at rykke dit engagement-game op på et helt nyt niveau 🔥.

#7 Forbered dig på potentielle kritikpunkter (hvis du holder en flanke åben)

Nu indvier jeg dig i en (indtil for 2 år siden) tudsegammel hemmelighed, der er gået fra redaktør til redaktør ovre på bro blog, hvor jeg tidligere gennempryglede mine folder.

Hemmeligheden er et slags smuthul til engagement, diskussioner og soundboks-værdigt piratfest-humør i kommentarfeltet.

Klar? Jamen ryk lidt tættere på, så jeg kan hviske dig det i øret:

[Forestil dig, jeg tager venstre hånd op for munden og rykker hovedet helt tæt på dit øre, mens du hører mig hviske følgende ..]

”Hold flanken åben”

At holde flanken åben betyder, at selvom du kender din teksts mest åbenbare potentielle kritikpunkter, så dækker du dig ikke ind. Derimod sletter du dine rygdækninger. Simpelthen. Du undviger fristelsen til at skrive noget a la:

    • ”Nu ved jeg godt, at det ikke altid gælder”
    • ”Du tænker garanteret, at det ikke passer, men…”
    • ”Det lyder måske kontraintuitivt, men faktisk…”

I stedet forbereder du dit svar til kommentarerne fra de folk, som angriber dine åbenlyse potentielle kritikpunkter. Og wupti: Så er festen skudt i gang i kommentarfeltet.

#8 Monitorér dit indlæg, og svar på alle kommentarer – lynhurtigt

Afsæt gerne den første time – efter du har publiceret – til at holde øje med dit indlæg. Er der nogen, der deler, skriver kommentarer eller stiller spørgsmål, skal du være Lucky Luke-hurtig til at respondere. Og kig også forbi flere gange i løbet af den første dag.

Hvis du mener det seriøst, skal du som minimum svare på alle kommentarer. Og som sagt gerne lynhurtigt. Det signalerer til andre, der måske overvejer at smide en kommentar, at her er der denondenlyneme gang i kommentarfeltet #socialproof – også fra forfatteren selv.

Men vi stopper ikke her.

#9 Gør dig umage med svarene

Hvis du mener det bundseriøst, gør du dig umage med dine svar. Derfor finder du på noget andet end: ”Tak” / ”Tusind tak” / ”Tak for din kommentar”.

Det kunne være: ”Hey Mikael. Du er en klasse-fyr, og din kommentar har jeg printet, klippet ud i hjerteform og hængt op på kontorets køleskab”. Prøv at vise, at du faktisk mener det.

Og husk på, at dine connections (og hvem der ellers læser med) bruger noget af deres dyrebare tid, som de kunne have brugt på alt muligt andet (fx at arbejde), på at skrive en kommentar til dit indlæg. Den fortjener derfor et passende svar.

Nu nærmer vi os rulleteksterne, og her vil jeg gerne sende en tak til dig:

Tak! Du er en topklasse-læser, for du har hængt ved helt indtil nu. Og det skal du have ros for.

Slide endelig ind i min LinkedIn-indbakke, og send mig gerne links til dine kommende indlæg, når du har publiceret dem, for jeg kan ikke vente med at se resultatet.

Gratis seminar

Linkedin for B2B-virksomheder

Sådan får du styr på godt indhold, betalt annoncering og employee advocacy.

Kom på ventelisten: København d. 16. september 2020.

Tilmeld dig her

Linkedin salgsmails guide