Sådan skriver du din kernefortælling – helt kort

Har I sat ord på jeres kernefortælling og nedfældet den på papir i form af klare, handlingsorienterede budskaber? Vi giver tre gode råd til, hvordan du skriver en kernefortælling

Det kan være svært at sætte ord på sin virksomheds kernefortælling. Når du vil beskrive din virksomheds kernefortælling, bliver du nødt til at supplere skrivebordsresearch med feltarbejde. Du skal tale med interessenterne, og du skal i hele forløbet have virksomhedens personaer i baghovedet. 

Vi vil ikke lægge skjul på, at det kræver noget arbejde at afdække og formulere kernefortællingen. Men følger listen herunder, så er du godt på i gang

 

Hent den store guide til kernefortælling.

 

1. Find, indsaml, og sammenlign historier 

Det er her, du skal finde ind til kernen af virksomheden – og nej, det kan du ikke gøre ved at sidde på din flade bagdel og ordnørkle. Kernefortællingen bliver nemlig skabt i samarbejde med dine kollegaer, kunder og samarbejdspartnere. Det vil sige dem, der bærer virksomhedens DNA i sig, og dem der ser virksomheden udefra. 

Det første, du skal gøre, er at samle ledelsen eller dem, der lægger virksomhedens overordnede strategi. Find jeres mission, vision og værdier frem fra gemmerne og sæt ord på, hvorfor I er sat i verden, hvorfor kunderne skal vælge jer, og hvordan I kommunikerer internt og eksternt.

Saml så medarbejderne og hør deres version af ledernes svar. Spørg dem også til, hvordan en typisk arbejdsdag ser ud, hvad det bedste ved arbejdspladsen er, hvilke traditioner I har, og hvilken motivation, der driver værket.

Kunderne skal også spørges. Spørg dem, hvorfor de handler hos jer, hvad der kendetegner jeres produkter, og hvad I er gode til.

Husk i øvrigt at have dine kundepersonaer in mente, når du beskriver din kernefortælling. Har du styr på dine kunders personaer?

2. Skær historierne ind, og omformuler til budskaber 

Næste trin i processen er at omformulere al den viden og alle de historier, du har indsamlet, til en fortælling, der giver mening for omverdenen. Her handler det om at finde fællestrækkene i fortællingerne og opsamle de mest væsentlige, sigende og værdifulde. 

Mellem alle medarbejdernes historier, skal du finde de konkrete eksempler frem, som underbygger virksomhedens overordnede struktur. Kort sagt de finurlige detaljer, der adskiller jer fra alle andre.  

Mange vælger af skrive både en kort og en lang version af kernefortællingen. 

Den korte version er essensen af fortællingen om at virksomheden – en slags koncentrat. Det er jeres DNA, der her beskrives. Jeres fortid, nutid og fremtid.

Den lange version folder fortællingen ud om den idé og værdi, som virksomheden er bygget op omkring. Den lange version bliver ofte skrevet som færdigformulerede budskaber målrettet virksomhedens målgrupper, hvor hvert budskab kan ses som et selvstændigt element, der kan bruges som byggeklods i kommunikationen. 

3. Del kernefortællingen i alle relevante sammenhænge

Forvis endelig ikke kernefortællingen til skrivebordsskuffen, hvor ingen får nytte af den. 

Alt virksomheden formidler, skal i bund og grund pege tilbage på kernefortællingen. Nogle gange kan den benyttes i sin helhed – andre gange vil kun enkelte pointer være nødvendige. 

Den korte kan måske nærmest bruges som den mundlige elevatortale eller på hjemmesiden og i stillingsopslag som en slags ”Om os”-tekst. Den giver nemlig læseren mulighed for at få fortalt ganske kort, hvad I er for et sted.

Den lange version er især – men ikke nødvendigvis udelukkende – et internt redskab, som I altid skal tage i betragtning, når I formulerer budskaber eller udvikler nye initiativer. Den lange version består ofte af færdigformulerede budskaber målrettet virksomhedens kundepersonaer. Budskaberne i kernefortællingen skal ikke nødvendigvis benyttes ordret, men meningen bør bestå.

 Hvis du ikke er helt overbevist om, at du skal prioritere arbejdet med kernefortællingen, så læs med her, hvor vi giver flere gode grunde til at arbejde med virksomhedens kernefortælling.

 

Læs mere:  Hvad er en kernefortælling? og hvorfor bør din virksomhed have en?

Læs mere:  Det begynder med ’why’: Hvorfor eksisterer jeres virksomhed?

Læs mere:  3 tricks: Sådan finder du virksomhedens gode budskaber

 

Hent den store guide til kernefortælling

Vil du have flere gode fif til, hvordan du griber kernefortællingen an? Vi har forfattet en e-bog, der hjælper dig godt i gang. Den koster blot din e-mailadresse, og du henter via linket herunder.  

Den store guide til kernefortælling

  • Hvad er en kernefortælling?
  • Hvordan skaber du en kernefortælling?
  • Hvorfor skal du have en kernefortælling?

Hent den store guide til kernefortælling

whyhowwhat-020778-edited