Sådan sætter I kursen, før den næste storm rammer

Højkonjunkturens blide bølger indbyder måske til afslapning på soldækket. Men efter nogle år med stabil sø venter der typisk mere stormfulde vande forude. Og din virksomhed bør i virkeligheden benytte overblikket til at sætte en langsigtet kommunikations-kurs, som også holder i uvejr.

”Det går godt i Danmark.” Den vanlige konjunktur-kliché var med i de politiske skåltaler, da vi gik ind i 2019. Og med god grund: Ledigheden er lav, forbrugerne har penge og tillid, tandhjulene snurrer lystigt i de fleste sektorer.

Selvom den økonomiske vinter formentlig stadig ligger et stykke ud over femdøgnsprognosen, har flere økonomer meldt sig på banen med advarsler om afmatning. Både danske og internationale topledere har skruet ned for jubeloptimismen. Og flere af konkjunkturkurverne har taget det første lille knæk.

Hvad betyder det så for din virksomheds kommunikation? At det er tid til at lægge den strategiske kurs og vælge en taktik, som også holder i de knap så milde tider. Her får du tre tips til at komme i gang.

1. Tag de lange briller på – få strategien på plads

Mens I har den ene hånd på roret for at styre sikkert gennem medvinden, kan I passende bruge den anden til at sætte kikkerten for øjet og arbejde med en langsigtet strategi.

Primært fordi velunderbygget strategi gør det mere enkelt at prioritere marketingkronerne rigtigt, når der kommer en periode uden mælk og honning i budgettet. Sekundært fordi ledelsen i virksomheden nok vil være mildere stemt over for at bruge ressourcer (og penge) på analyse og strategi, mens det går godt.    

Din strategi skal gerne indeholde forretningsmål, målgruppevalg, persona-beskrivelser, kommunikationsmål, budskaber, tiltag og konkrete målepunkter. I Publico arbejder vi ofte ud fra en strategi-one pager, som giver et enkelt overblik – og som let kan opdateres løbende. Læs mere om k-strategi i denne artikel.

2. Eksperimentér, mål og tag fejl – mens I har råd

Oven på det strategiske fundament kan I formentlig bygge et helt højhus af konkrete tiltag, som kunne være fede at føre ud i livet.

Lad os for eksempel sige, at I har en ny service eller et fysisk produkt, som er udpeget til vækstdriver i jeres forretning – og som kommunikationen kan hjælpe med at få ud over rampen. Så kan de første trin i jeres k-strategi helt forsimplet lyde sådan her:

Vi skal fortælle målgruppe X, hvordan han får løst sin vigtigste udfordring Y med vores service Z, så han kan blive en helt over for sine kunder.

Til at opfylde det mål har I måske brug for en ny sektion på jeres website, I skal have indsamlet nogle leads ved hjælp af godt content-arbejde, I vil måske også gerne intensivere jeres online annoncering lidt – og så kunne det sikkert også være fedt med en virtual reality-film, når I skal på messe i Düsseldorf.

Det gode ved opgangstider er, at pengene ofte sidder lidt løsere til at eksperimentere med de forskellige tiltag. Hvis k-afdelingen sætter fem skibe i søen, finder I måske ud af, at tre af dem sejler markant bedre end det fjerde, mens det femte forliste på halvvejen. Test og måling gør jer i stand til at lægge den rigtige taktik, inden I bliver tvunget ud i at prioritere hårdt.   

3. Etabler jer selv som kundernes trusted advisor

Ikke mindst i videnstunge B2B-virksomheder er langvarige relationer guld værd. Vi tror på, at kunderne i længden rykker sammen omkring dem, de har tillid til. Tillid opstår, når I hver gang giver kunderne en god oplevelse – og i øvrigt opfører jer ordentligt. Men kommunikation kan også gøre en væsentlig forskel.

Giv jeres målgrupper noget reelt indhold og nogle nyttige svar på deres udfordringer. Så vil de formentlig – også i nedgangstider – kigge jeres vej. Værdien af at besvare kundernes store spørgsmål har blandt andre den amerikanske marketingguru Marcus Sheridan skrevet om i sin bog ’They ask – You answer’

Læs også: Dine kunder spørger – så var dog!

 

Content marketing og thought leadership er to gode begreber at have med i jeres kommunikationstaktiske arbejde med at opbygge relationer, der holder i længden.

Dyk ned i vores hav af content

Hvad enten du er på udkig efter inspiration til god kommunikation i høj sø eller smult vande, kan du tage en dukkert i Publicos hav af content. Til den langsigtede planlægning er især følgende relevante:

K-strategi samlet på et ark

Har I haft en tendens til at skrive lange Word-dokumenter med mange bilag, som bare ender som et skuffedokument, der aldrig bliver brugt? Så kan svaret være at hente denne one-pager, hvor du indtaster de informationer, som du er kommet frem til i din strategiproces.

Hent skabelonen til din k-strategi

billede til k-strategi på et ark-1