Sådan gør du kollegerne til ambassadører

Medarbejderne er virksomhedens bedste reklamesøjle. Derfor er employee advocacy et effektivt redskab til rekruttering af de bedste talenter.

Employee advocacy er en disciplin, der egentlig hører hjemme i marketing-afdelingen. Kort fortalt går det ud på, at de ansatte i virksomheden agerer ”reklamesøjler” ved at videreformidle virksomhedens budskaber – på virksomhedens kanaler, men også på deres private sociale medie-profiler.

Mennesker stoler på mennesker

Når employee advocacy bliver benyttet til rekruttering, taler vi i bund og grund om en slags symbiose mellem HR og marketing. Det er samme præmis, der er til grund for brugen af employee advocacy, hvad enten målgruppen er potentielle kunder eller potentielle medarbejdere; nemlig, at: mennesker stoler mere på mennesker end på virksomheder.

Så når ansatte i en virksomhed viser og siger, at de står inde for virksomhedens budskaber og kvaliteter ved engageret at sprede dem på deres private sociale medie-profiler, så er det mere overbevisende end nogen anden form for reklame. Se, hvordan Konsulenthuset Ballisager lader deres medarbejdere fortælle om virksomheden

Jobsøgere vil se hverdagen

Som du kan læse i blogindlægget ’Rekruttering: Hvad motiverer ansøgere?’, er det det nære, der tæller, når de attraktive kandidater skal afgøre, om din virksomhed er deres kommende arbejdsplads. De vil se mere end jobopslagets punktopstilling med floskler som ”højt til loftet”, ”uformel tone” og ”spændende og alsidig hverdag”.

Når I gør jeres medarbejdere til ambassadører og sandhedsvidner, giver I kandidater til den ledige stilling en tryghed for, at punktopstillingen ikke blot er varm luft.

 

Med employee advocacy som rekrutteringsredskab slår I flere fluer med et smæk:

  • I iværksætter et internt engagement og medansvar for at tiltrække de rette ansøgere.
  • I øger troværdigheden af jeres jobopslag, når I sætter rigtige mennesker bag jeres påstande.
  • I skaber nærhed og syn for sagen, når en eventuelt kommende kollega fortæller om hverdagen i virksomheden.
  • I øger jeres berøringsflade betragteligt ved at aktivere medarbejdernes netværk. Hvis bare tre procent af kollegerne deler opslag på deres egne profiler, kan det øge det samlede engagement på virksomhedens profil med hele 30 procent.

I en rundspørge blandt amerikanske HR-konsulenter viser ”Employee referrals” sig at være den bedste kanal til at levere kandidater af høj kvalitet til virksomhedernes ansøgningsprocesser – lige over online jobportaler.

Rekrutteringskanal
Klæd kollegerne på

Medarbejderne skal se en fornuft i at dele indhold om virksomheden. Typiske tiltag til at øge medarbejdernes engagement på de sociale medier er anerkendelse, uddannelsesforløb og digitale hjælpeværktøjer. For mange kan det være svært at forestille sig, præcis hvad de skal gøre i praksis. Så oversæt målsætningerne til konkrete handlinger for de medarbejdere, I ønsker at gøre til brandambassadører.

Hent vores e-bog om employer branding

Employee advocacy er blot et element i din employer branding-indsats og -strategi. I vores gratis e-bog kan du komme hele vejen rundt om den gode employer branding. God fornøjelse!

E-bog om Employer Branding
Tiltræk (og behold) de dygtigste medarbejdere

Her får du vores bud på, hvad employer branding er, hvilke trends der styrer markedet lige nu, og hvordan du kan påvirke dit brand positivt med employee advocacy.

Hent e-bogen om employer branding

E-bog_employer_branding