Rekruttering: Hvad motiverer ansøgere

Employer branding: De eftertragtede kandidater stiller krav til deres næste arbejdsplads. Men personalegoder og fleksible arbejdstider er ikke det vigtigste for dem. 

Karrieremuligheder og personlig udvikling er langt vigtigere end personalegoder og fleksible arbejdstider, når de eftertragtede kandidater skal udse sig deres næste arbejdsplads. 

Men der er forskel på kandidaternes præferencer. 

employer branding personalegoder

Jobmarkedet er sælgers marked. Der er rift om de gode kandidater inden for de fleste brancher, og derfor skal virksomheder diske op med det bedste, de har, hvis de vil gøre sig forhåbninger om at tiltrække den bedste arbejdskraft. Og hvad er det bedste så?

Det kommer i nogen grad an på, hvilken profil du søger til din stilling. Men ifølge Jobindex, som årligt undersøger, hvad jobsøgende finder mest tiltrækkende hos potentielle arbejdsgivere, så er ’udfordrende og motiverende arbejdsopgaver’ blandt de vigtigste parametre i et jobopslag.

 

Mulighed for personlig og faglig udvikling

Et job er i kandidatens øjne ikke bare en given funktion, der skal opfyldes. Der skal være mulighed for at vokse – personligt og fagligt.

Men husk, det er altså ikke nok at skrive ”Hos os får du udfordrende og motiverende arbejdsopgaver” – se for eksempel, hvad du ikke skal gøre i ”Det gode jobopslag: Her er 5 fejl, du skal undgå”

Du bør komme så langt ned ad abstraktionsstigen som muligt og fortælle, hvilke perspektiver der ligger i netop dette job. I hvor høj grad har ansøgeren selv indflydelse på udformningen af sit job, og kan jobbet ændre sig og formes til noget andet. 

Ifølge Jobindex lægger kandidater vægt på:

  • Om du kan tilbyde videreuddannelse og relevante kurser
  • Om der er mulighed for udvikling af jobbet og alsidighed i arbejdsopgaver
  • Mulighed for avancement. Er der perspektiv i stillingen, og prioriteres intern rekruttering?

Stilstand i karrieren kan for mange mennesker være en motivationsdræber. Forsøg derfor at tænke din stillingsbeskrivelse ind i et større perspektiv end blot en konkret funktion, der skal udfyldes her og nu. Ifølge LinkedIn Global Talent Trend Report 2016 angav 43 pct. af de adspurgte mangel på karrieremuligheder og avancement som årsag til at forlade et job.

CSR og personalegoder kommer i anden række

Det er også ret vigtigt at få beskrevet, hvad din virksomhed egentlig laver. Det kan lyde som en selvfølge, men det er faktisk noget, kandidaterne efterspørger. En god og præcis beskrivelse af virksomheden og den ledige stilling prioriteres blandt kandidater højere end social ansvarlighed og personalegoder.

Det er det nære, der betyder noget – den hverdag, kandidaten skal indgå i. Jeres grønne profil og gode vilkår skal selvfølgelig nævnes, men glem de floromvundne floskler om, hvad I giver tilbage til naturen og samfundet til jeres årsrapport. 

Forskellige målgrupper har forskellige ønsker

Der er forskel på, hvad de forskellige kandidater lægger mest vægt på. For kandidater til en lederstilling er det en god ide at fremhæve din virksomheds vision og strategi. Og så er selve titlen vigtigere for ledere end for øvrige typer af kandidater. Ikke nødvendigvis af forfængelighedsårsager, men fordi det er vigtigt for en leder at vide, hvilken indflydelse og rolle denne har i organisationen.

Faggrupper som ingeniører, teknikere og fagspecialister vil gerne vide præcist, hvad opgaven lyder på – en detaljeret beskrivelse af stillingens indhold. Og så vil de have en fornemmelse af, om der er et innovativt miljø, hvor de kan få lov at udfolde sig. For dem er omsætning og antal ansatte mindre vigtige.

Work-life balance, kultur og arbejdsmiljø er også vigtige parametre, men ifølge Jobindex’ spørgeskemaundersøgelser er det kun blandt kvinder mellem 30 og 49 år, at disse punkter er blandt topprioriteterne.

Fælles for alle kandidater er et ønske om at kunne mærke menneskerne bag virksomheden. Hvordan er hverdagen for en eventuelt kommende kollega? Her kan video være en effektiv platform til at tydeliggøre den menneskelige vinkel. Se for eksempel her, hvordan rekrutteringsfirmaet Ballisager lader sine egne medarbejdere fortælle om, hvordan det er at være en del af virksomheden.

 

Læs mere:  Den gode proces – fra jobopslag til afslag

Læs mere:  Det gode jobopslag: Her er 5 fejl du skal undgå

Læs mere: Ballisager tiltrækker talenter med rekrutteringsfilm

Læs mere: Employer branding: Fem aktuelle tendenser

 

Få en skabelon til det gode jobopslag

Et velskrevet, veloplagt og spændende jobopslag er det, der giver kandidaterne appetit på jer. Den del folder vi ud i en kort video, som du kan se via linket nedenfor. Her får du også en gratis skabelon til at skrive jobopslag, der virker. God læselyst – og held og lykke med at tiltrække søde og dygtige kollegaer! 

Få en skabelon til det gode jobopslag

Sådan skriver du en jobannonce, der tiltrækker de bedste kandidater

Hent skabelonen, der gør dit arbejde nemmere

Hent skabelonen

den gode jobannonce forside