Rapport: Gode pitches og pressemeddelelser er vejen til omtale

Pressemeddelelsen lever stadig. Journalister er stadig glade for at få pressemeddelelser, viser ny rapport ’Journalism Trends 2016’. Godt nyt for PR-branchen.

Selvom journalister nærmest drukner i henvendelser fra PR- og kommunikationsfolk, er de stadig glade for at få pressemeddelelser som en del af deres research til en historie.

Men de vil endnu hellere have et skarpt pitch over telefonen eller face to face. I rapporten ’Journalism Trends 2016’ har Mynewsdesk spurgt 2.000 journalister fra hele verden om, hvordan de arbejder, og hvordan man bedst fanger deres opmærksomhed.

85 procent af de adspurgte journalister angiver mangel på tid som deres største frustration skarpt forfulgt af mangel på relevans i PR-henvendelser.

64 procent af dem mener, at det er vigtigt at have et godt forhold til PR-folk: Det gælder især for amerikanske og britiske journalister, som også er dem, der værdsætter det personlige møde eller opkald mest. Journalister i Norden har generelt ikke noget større behov for face to face-samtaler med PR-folk.

Troværdighed er altafgørende for henvendelsen til journalister. De skal stole på den person eller virksomhed, der pitcher historien.

For danske journalister er det også ekstremt vigtigt, at der er gode citater i pitchet/pressemeddelelsen, og at de får mulighed for at interviewe en meningsdanner.

Hent rapporten 'Journalism Trends 2016'

Vil du gerne vide mere om, hvordan du selv skriver gode pressemeddelelser? Så hent guiden og få alle tricks til at skrive, pitche og udsende pressemeddelelser, der fanger journalister og dit publikum.

Guide til at skrive pressemeddelelser