Blog

PR: Hvor skarpt er dit telefon-pitch?

Pitcher du dine PR-historier personligt, får du en unik mulighed for at få omtale i landets største medier. Her får du tre gode grunde til at kravle ud af komfortzonen og gribe knoglen.

Løber det dig koldt ned ad ryggen, når du skal ringe til en fremmed journalist og overbevise vedkommende om, at din historie er den bedste i verden?

Du er ikke alene. Og det er måske derfor, den bredt udsendte pressemeddelelse er blevet go-to værktøjet for kommunikationsmedarbejdere, der vil have pressens opmærksomhed.

Sandheden er desværre, at denne metode sjældent giver resultater. For det første modtager redaktionen en million mails om dagen, så chancen for, at det er din, der bliver trukket ud, er cirka lige så stor som en DM-titel til AGF. Og hvis historien tilmed ikke spilles ind i mediernes og journalisternes fagområder eller er alt for kommerciel, bliver det endnu sværere at ramme spalterne.

Men der er en anden vej. Den kræver mod og handlekraft, men den kan spare dig tid og give dig et PR-es i ærmet.

Frem for at skrive en pressemeddelelse kan du i stedet træne dit mundtlige pitch. Hagen er selvfølgelig, at du skal gribe knoglen og tale med fremmede personer. Endda fremmede journalister, som du godt ved bliver overdynget med tilbud om gode historier. Men når du har læst følgende råd, kan du måske se, hvorfor det håndholdte, personlige pitch, skræddersyet til ønskemediet og nøglejournalisten, kan være alternativ til en oldschool-pressemeddelelse, hvor direktøren ”udtaler” noget.

1) Du undgår flueknepperi

Pressemeddelelser giver mulighed for at afveje dine budskaber og dit sprogbrug, som var det en Merkel-tale i Forbundsdagen. Men lige netop dét kan være en forbandelse. Ofte skal både jura- og compliance-afdelingen ind over, og så cykler pressemeddelelsen ellers rundt mellem forskellige kilder og afdelinger, indtil historien er fuldstændig udvandet og uden kant. Nogle gange skal pressemeddelelsen ligefrem oversættes til et andet sprog for, at direktøren i Spanien kan læse den, og derefter oversættes tilbage ­­- uden at miste den perfekte juridiske balancegang. Good Luck!

Her kan et helt lavpraktisk opringnings-pitch til en journalist spare dig for oceaner af organisatorisk bureaukrati. Ved at servere en skræddersyet vinkel uden specifik tekst, kan din virksomhed nemlig ikke blive hængt op på formuleringerne. Og hvis journalisten viser interesse for historien, så har du plantet et frø, der kan spire og blive til en forsidehistorie i takt med, at du clearer budskaberne med resten af organisationen.

2) Du får adgang til toppen af mediehierarkiet

Som tommelfingerregel er PR-opgaven nemmere, jo lavere i mediehierarkiet, du sigter. Derfor kræver det en ekstraordinær indsats (og en del held), hvis du skal ende i TV Avisen eller på Børsens forside. Den indsats er ofte lig med, at du har styr på din research.

Når du sætter dig selv i spil – og ikke bare din mailsignatur – bliver du tvunget til at have styr på din research og din personlige vinkel ind til journalisten. Det tvinger dig til at overveje relevansen for det konkrete medie, du ringer til. At lave det benarbejde har den fordel, at du også lettere kan spille din historie direkte ind i journalistens interesseområde, hvilket kan være svært med en pressemeddelelse, som bliver sendt bredt ud.

Læs desuden vores blogindlæg, hvor vi kigger på nogle af de mest normale PR-fodfejl, der kan koste dig den forjættende omtale.

3) Du bygger relationer

Telefonpitchet er din vej til at skabe relationer i mediebilledet – og din mulighed for at spore dig ind på, hvad journalisterne er interesserede i. Husk, at din virksomhed ligger inde med stor viden, som kan være gavnlig for journalisten. Ved at ringe eller mødes med en udvalgt journalist afmystificerer du dig selv, og du har mulighed for at skabe en dybere relation. En relation, som I begge kan drage nytte af.

Nogle gange kan en telefonsamtale også være indgangen til, at journalisten vil modtage og læse din pressemeddelelse, hvilket ikke er en selvfølge, eftersom journalister oversvømmes af pressemeddelelser på daglig basis. Godt nok er det sjældent, at en historie ligger klar til tryk øjeblikket efter et telefonpitch. Men i samtalen skaber du en relation, som du kan trække på. Og det er enormt vigtigt i PR-disciplinen.

Men…

Når alt dette så er sagt, skal du ikke afskrive pressemeddelelsen som et brugbart værktøj. Det kan lette researchbyrden for journalisten, hvis du sender en pressemeddelelse som opfølgning på dit telefoniske pitch. Og i de tilfælde, hvor pressemeddelelsen rent faktisk er nyhedsværdig i sig selv, kan en bred udsendelse via eksempelvis Vocast eller Ritzau skabe mange omtaler for pengene.

Hent vores e-bog Den ultimative guide til pressemeddelelser, og lær mere om at skrive, pitche og udsende pressemeddelelser, der fanger journalister og dit publikum.

Husk også, at det telefoniske pitch er ikke en smutvej. Du skal stadig lave de grundlæggende øvelser. Det vil sige, at vinklen stadig skal kunne bære. Og du skal have din research om journalistens interesser i orden. Mange går galt i byen, fordi de ikke kender mediets og journalistens præferencer og ikke tillægger indsalget den afgørende betydning, den fortjener.

Så lav din research, træn dit pitch, og grib så knoglen 😊

Se hvordan vi hjælper virksomheder til bedre medieomtale

group-sales-calls
Foto: Scene fra Wolf of Wall Street (Paramount Pictures).

 

Webinaroptagelse: Få dine B2B-historier i erhvervsmedierne

Samler medierne ikke dine pressemeddelelser op, og har du svært ved at få journalisterne i tale? Se vores webinar-optagelse, hvor vi giver vores bedste fif til, hvordan videnstærke B2B-virksomheder får deres historier i pressen og skaber brugbare medierelationer.