Når permission-indsamling bliver et motiverende internt projekt

Ved hjælp af en intern konkurrence har Riisfort A/S formået at øge antallet af nyhedsbrevsmodtagere og samtidig forbedret samarbejdet mellem salg og marketing. Nysgerrig? Se, hvordan her.

Det behøver ikke føles som eksamen i kvantefysik eller relativitetsteorier at bede om tilladelser til at sende nyhedsbreve ud til bestemte modtagere. Det kan faktisk være lutter lagkage, hvis store dele af organisationen gør det til et fælles projekt.

Det har den Aarhus-baserede virksomhed Riisfort A/S erfaret. Riisfort A/S er markedsledende B2B-leverandør af overflader og plader til køkken-, møbel-, og inventarbranchen i Danmark.

Lag-på-lag-belønning

I samarbejde med Publico udsender Riisfort nyhedsbreve efter et fasttømret, velfungerende koncept: Tre produktrelaterede artikler med cases og lækre billeder samt en video i regi af ”Surface Academy” – Riisforts eget videounivers, hvor billede og lyd giver en ekstra dimension til artiklerne. Omkring halvdelen af nyhedsbrevets modtagere åbner det – hver gang – og det er ganske højt i nyhedsbrevs-sammenhænge.

Læs mere om åbningsrater, klikrater og bounces i dette blogindlæg: E-mail marketing anno 2018: Guld for statistik-nørder.

Riisfort satte alle sejl ind for at udbrede kendskabet til nyhedsbrevet.

− Vi udskrev en intern konkurrence, hvor målet var at nå op på 200 nye tilmeldinger inden for to måneder – og belønningen var lagkage til alle mand. Vores sælgere har taget udfordringen op, og når de i forvejen havde en god snak med kunden i telefonen, slog de et slag for vores nyhedsbrev, fortæller Heidi Thomsen Rasmussen, der er marketingkoordinator hos Riisfort A/S.

Den rette frekvens

Lasse Sparbo, afdelingschef for internt salg hos Riisfort A/S, fortæller, at snakken om nyhedsbrevet ofte faldt som en naturlig del af samtalen med kunderne, og at den blev vel modtaget.

− Overordnet set har vi fået positiv respons, når vi har spurgt ind til, om kunden eller andre i organisationen kunne have glæde af at modtage information fra os. Vi har fortalt, at vi sender nyhedsbrevet ud fire gange om året, og det, tror jeg, har fået mange til at takke ja. Alle får så meget i mailboksen, at det kan være svært at overskue og finde tid til at læse, siger Lasse Sparbo, der sammen med otte sælgere i den interne salgsafdeling har ført an i jagten på permissions.

− Alle har haft for øje, at når vi bruger ressourcer på at lave et godt nyhedsbrev, så er det alfa og omega, at der er modtagere. Derfor har det ikke været svært at sælge konkurrencen til medarbejderne, tilføjer han.

Resultatet udeblev ikke

Medio januar i år kunne Riisfort så gøre status: Med mere end 200 nye tilmeldte til nyhedsbrevet var målet nået – takket være en dedikeret holdindsats.

− Med nyhedsbrevet kan vi åbne vores kunders øjne for produkter, de ikke ved, vi har, eller vi kan uddybe information om et specifikt produkt. Det er et led i at gøre Riisfort til en naturlig del af deres hverdag, siger Lasse Sparbo.

Vil du have flere nyhedsbrevsmodtagere?

Savner du endnu mere inspiration til, hvordan I kan øge antallet af kvalificerede modtagere til jeres nyhedsbrev? Så har vi tre gode forslag til dig:

Sæt turbo på tilmeldingerne til dit e-mail-nyhedsbrev

5 tips til at konvertere dit (bedste) indhold til varme leads

8 tips for B2B-typer til at få mere værdi ud af e-mail marketing

Derfor skal du bruge e-mail marketing

7 gode grunde til at e-marketing får din forretning til at vokse.

Vil du vide mere om e-mail marketing og hvorfor du skal prioritere det i din virksomhed, så hent e-bogen.

Hent e-bogen

e-bog_email_marketing