Ny skabelon: Kommunikations-strategi for dig, der ikke er ude på at sælge noget

Vi har lavet en strategi-skabelon til dig, der sidder i en offentlig organisation, en NGO eller en medlemsvirksomhed, hvor succesen ikke skal måles i salg eller penge. 

Vil du spare læsningen og skride direkte til handling? Hent skabelonen her

En god og gennemarbejdet kommunikationsstrategi er – eller burde i hvert fald være – det centrale udgangspunkt i enhver kommunikationsafdelings arbejde. Det er nemlig strategien, der sikrer, at kommunikation understøtter organisationens overordnede mål, og at vi får prioriteret de rigtige målgrupper og indsatser - hvad enten virksomheden er kommerciel eller ikke-kommerciel.

Vigtigheden af en strategi kan de fleste hurtigt blive enige om. Det ligger dog lidt tungere, når det kommer til rent faktisk at få lavet en holdbar kommunikationsstrategi. Og endnu mere udfordrende bliver det, når vi skal finde et strategiformat, der kan binde sløjfen fra de kloge, strategiske indsigter til SoMe-posts, presseindsatser og andre daglige aktiviteter i afdelingen.

Et enkelt strategiværktøj

For et par år siden udgav vi en lille, gratis one-pager i Excel-format, som kan være et glimrende værktøj, når du som kommunikationsansvarlig har brug for et godt overblik over årets mål, indsatser og målepunkter.

Den første udgave, som er blevet downloadet flittigt af vores web-besøgende, har været målrettet kommercielle virksomheder, der – ultimativt set – er sat i verden for at få skubbet nogle varer eller serviceydelser over disken.

Men selvfølgelig skal du ikke snydes for en god template, hvis du i stedet sidder i en kommune, et forsyningsselskab, en interesseorganisation, en medlemsvirksomhed, en fond, en offentlige styrelse eller en myndighed. Sagt på en anden måde: en ikke-kommerciel organisation.

Så vi har været tilbage ved arbejdsbordet. Og det med stor glæde, at vi nu kan præsentere kommunikations-strategi-på-et-ark-for-ikke-kommercielle organisationer.

Har vi overhovedet brug for en skabelon?

Jeg skal ikke bestemme for din organisation. Men i mange tilfælde er svaret ja! Og jeg kan komme i tanke om mindst fem gode grunde til det:

  • Fordi alle organisationer har brug for at sætte klare mål med deres kommunikation
  • Fordi det er relevant for alle at skabe en klar linje fra den overordnede forretningsstrategi til det konkrete kommunikationsarbejde
  • Fordi det er nemmere at tage en model, som andre har tænkt over og prøvet af, end at opfinde en fra bunden selv
  • Fordi en kommunikationsstrategi på et ark er en glimrende måde at handle årets indsatser i kommunikationsafdelingen af med din ledelse, så I er enige om, hvor fokus skal ligge (det kan du fx bruge, når chefen kommer tilbage fra sommerferie og insisterer på, at I skal være på TikTok, fordi hans 12-årige datter har sagt, at det er den eneste kanal, der dur).
  • Fordi skabelonen egner sig voldsomt godt til at printe ud og hænge på opslagstavlen (gerne i A3-format), så alle i afdelingen løbende kan følge med i, hvor indsatsen lykkes – og hvor det halter. Det er en måde at sikre fremdrift, så strategi ikke bare bliver noget, I dyrker lige ved årsskiftet, hvorefter jeres 76 siders strategi-PowerPoint dør en stille død på Y-drevet.

Hvis du bruger skabelonen, kommer du sikkert hurtigt i tanke om flere grunde.

You had me at skabelon. Hvordan kommer jeg i gang?

Det er ganske enkelt. Du finder skabelonen på linket herunder.

En enkelt disclaimer inden du får kløe i musefingeren og klikker videre: Husk, at kommunikations-strategi-på-et-ark ikke primært er et procesværktøj, men mere et slutprodukt til opsamling af strategien. For en del af jeres indsatser har I sikkert brug for flere forudgående mellemregninger og uddybende beskrivelser. Og dem skal I selvfølgelig bare lave i andre formater: PowerPoint, Word eller hvad du nu foretrækker.

Strategiarket er til gengæld et eminent format til at udforme og fastholde den endelige kommunikationsstrategi.

Er du i tvivl om brugen, er du altid velkommen til at kontakte os her.

PS: Hvis du hellere vil ha’ vores anden version af strategi-skabelonen med det kommercielle eksempel, kan du finde den her.

 

Kommunikationsstrategi for ikke-kommercielle organisationer:
Saml din strategi på ét ark.

Her får du vores gratis skabelon i Excel-format, der kan rumme din kommunikationsstrategi i et enkelt og overskueligt format, som giver overblik over mål, aktiviteter og fremdrift. 

Hent skabelonen her

Udklip-K-strategi-ikke kommerciel-1