Netværk som en amerikaner - 3 tips til at blive bedre til at netværke

For nogle mennesker virker det helt naturligt at tale med alle til konferencer og netværksmøder. Her får du konkrete værktøjer til, hvordan du starter en samtale, forbereder gode samtaleemner og får lukket samtalen ned igen uden at virke uhøflig.

Har du nogensinde lagt mærke til, hvor naturligt amerikanere falder i snak med andre mennesker? De er fantastiske til at smalltalke om alt og intet. Det er en færdighed, som du også kan lære at mestre! I dette blogindlæg får du konkrete værktøjer til, hvordan du starter en samtale, forbereder gode samtaleemner og får lukket samtalen ned igen uden at virke uhøflig.

Forestil dig dette scenarie...

Du står til endnu et netværksarrangement med et halvfyldt glas. Du håber, at glasset snart er tømt, så du kan bevæge dig op til baren for at fylde det op. Din sidemand forsøger at snakke med dig, men det bliver akavet, fordi I har ikke ret meget at tale om, og du vil hellere netværke med ham, der står i den anden ende af lokalet. Du ved bare ikke, hvordan du får startet samtalen med ham op. Kan du genkende det?

For nogle mennesker virker det helt naturligt at tale med alle til konferencer og netværksmøder. For andre kan det være decideret smertefuldt. Er du én af dem? Eller vil du bare gerne blive bedre endnu bedre til at netværke?

Her får du min opskrift på, hvordan du med få kneb kan komme til at netværke med de rigtige mennesker.

Du skal kunne netværke fordi…

… Mange jobs bliver besat via netværk. Mange karrieremuligheder kommer via mennesker, vi kender. Faktisk bliver op mod 65% af alle jobs besat af netværk ifølge Ballisagers seneste rekrutteringsanalyse. Derfor er det vigtigt at lære flere mennesker at kende – det øger simpelthen chancen for, at du møder mennesker, der kan lede dig i den rigtige retning.

Så hvorfor tage chancen og lade være? For det meste er det blot undskyldninger, når vi siger, at vi ikke behøver at netværke – eller bare ikke er netværker-typen.

Du kan i princippet også lade være – og du kan måske også få en ganske succesfuld karriere uden at deltage i ét eneste netværksmøde.

Vær dig selv, for søren!

kitesurfer_passion

Billede af Tim Martin på Unsplash

Det lyder måske banalt, men det er bare så vigtigt! Og her er der mange, som fejler.

Forsøg ikke at være noget, som du ikke er. Folk reagerer mere positivt på dig, hvis du fremstår som et oprigtigt menneske. Vi er bange for at gøre noget, som falder forkert tilbage på os, når vi forsøger at netværke med andre mennesker. Men du skal turde at stå ved dig selv, risikere at se dum ud og lære af de fejl, du helt sikkert kommer til at begå.

Fortæl, hvad din passion er eller spørg ind til din samtalepartners passion. Folk vil meget hellere høre om det, du er passioneret omkring, end dit otte til fire job som revisor. Hvis du kitesurfer i din fritid, er det meget mere interessant at høre om.

”Hvad laver du så?”

Det er måske den mest brugte åbningsreplik til netværksarrangementer. Det er også den værste åbning, du kan overhovedet kan bruge.

Hvorfor, tænker du?

Fordi vi lynhurtigt dømmer folk på det, som de beskæftiger sig med professionelt. Hvis du møder en arbejdsløs person, vil du måske allerede have en forudindtaget holdning til vedkommende. Du vil i hvert fald med stor sandsynlighed reagere på en anden måde, hvis du får at vide, at din samtalepartner er direktør for et multinationalt firma.

Du behøver ikke netværke med alle

Hvis du støder ind i en person, der kun svarer tilbage i enstavelsesord, skal du tillade dig selv at være selektiv. Sig til dig selv: ”Bare slip dem ud i verden.” Så sparer du dig selv for otte forfærdelige minutter. Lidt længere nede får du værktøjer til at slippe ud af denne knibe.

Forbered dig!

Det er et must, at du forbereder dig, inden du skal til et netværksmøde. Det er en god ide at have forberedt nogle emner, du vil tale om, inden du går ind til netværksarrangementet. Foruden ideer til at åbne en samtale er det en god idé, at du har nogle aktuelle emner i baghånden. Det kan være de seneste sportsresultater, politik (afhængigt af hvor du er i verden) eller dagens nyheder. Så har du noget at bygge samtalen videre med, når du har indledt den.

Læs mere: Få succes på LinkedIn med Employee Advocacy

Læs mere: Derfor skal du kuratere indhold på sociale medier 

Læs mere: Sådan bliver du thought-leader i din branche

Læs mere: Sådan skaber du relationer, der kan styrke dit brand og skabe forretninger i Publicos LinkedIn Flinkeskole

Læs mere: Sådan får du succes med LinkedIn salgsmails

 

Konkrete tips til at komme i gang med at netværke

Her får du 3 nemme tips til at åbne en samtale, bryde ind i en samtale og lukke en døende samtale ned.

Hvordan åbner jeg en samtale?

Det sværeste ved netværksarrangementer er at åbne en samtale med andre. Hvad skal jeg dog finde på at spørge om? Skal jeg begynde med at stille et spørgsmål, eller vil det være mere passende at tale om vejret?  Jeg har et par ideer, som du kan afprøve, næste gang du skal til netværksmøde.

  • Du kan f.eks. tale om det event, du er til, eller det sted, hvor mødet foregår, eller den by, I befinder jer i. I vil have et fælles udgangspunkt at tale ud fra, men samtaleemnet er også nemmere at få udviklet til noget mere spændende end vejret.
  • Vær ærlig og anerkend det akavede i situationen.
  • Giv den person du taler med et kompliment, såsom: ”Jeg er vild med din taske” eller ”Er du lige blevet klippet? Det ser godt ud!” Alle mennesker kan lide at få ros. Men sørg for at mene det oprigtigt. Ellers falder det hurtigt til jorden.
  • Hvis du står overfor en person, der har et navn, som er svært at udtale, kan du spørge, hvordan navnet udtales korrekt. Det kan give en sjov og personlig start på en samtale.

Hvordan bryder jeg ind i en samtale?

En af de lidt sværere manøvrer til et netværksarrangement er at bryde ind i en samtale, der allerede er godt gang i. Men når du beslutter dig for, at du gerne vil være en del af snakken, er der nogle sætninger, du kan bruge, så det ikke virker som om, at du bare braser ind.

  • ”Gør det noget, at jeg slutter mig til jeres samtale?” Denne teknik virker rent faktisk, fordi du høfligt spørger, om du må deltage. Du risikerer sjældent et nej. Hvis du ikke falder ind i samtalen naturligt, eller emnet ikke interesserer dig, kan du trække dig igen. Se hvordan længere nede.
  • ”Jeg kunne ikke undgå at overhøre jeres samtale…” Denne metode virker også rigtig godt, fordi det viser, at du har hørt efter, og at du er interesseret i emnet – de færreste siger nej til din forespørgsel. Ofte er vi bange for at spørge, om vi må deltage i samtaler, fordi vi er bange for en afvisning. Men tænk over det: Hvor mange gange har folk sagt nej til dig?

Kom ud af en ubrugelig, døende samtale

Du har efterhånden talt med en person i lang tid. Du spekulerer på, hvordan du slipper væk, uden at virke som en idiot. Her er nogle teknikker, du kan prøve af:

  • ”Jeg skal lige på toilettet”. En måde, hvorpå du kan komme ud af en langvarig samtale, er at smutte på toilettet. Også selvom du ikke nødvendigvis har brug for at gå på toilettet. Det er en naturlig måde at bryde en samtale op på, og din samtalepartner går højst sandsynligt ikke med dig på det lille hus.
  • Mad! ”Jeg er ved at være sulten.” En anden måde at bryde en samtale op er at nævne dit behov for mad. Du risikerer dog, at vedkommende følger med, fordi hun også er sulten. Så overvej denne strategi nøje.
  • ”Hey Søren! Fedt at se dig!” Hvis du pludselig ser en bekendt, kan du nemt komme ud af samtalen, fordi du lige skal snakke med din bekendte. Eneste ulempe er naturligvis, hvis det er noget, du bare finder på, og vedkommende, som du taler med, finder ud af det.
  • Du kan også forsøge med en helt oprigtig metode, hvor du siger: ”Jeg vil ikke optage dig hele aftenen. Det har været hyggeligt at tale med dig. Skal vi lave visitkort-bytte-dansen, så vi kan holde forbindelsen ved lige?” Det skal du naturligvis kun spørge om, hvis du helt oprigtigt har intentioner om at få en relation med vedkommende.

Med disse tips i hånden er du klædt lidt bedre på til at gå ud til netværksarrangementer og starte en samtale. Prøv dig frem og se, hvad der virker for dig – og vigtigst af alt – gør dig dine egne erfaringer. Det vigtigste skridt har du allerede taget. Nemlig at du har sat dig for at forbedre dine netværksskills og kaste dig ud i kunsten til dit næste netværksmøde. Ellers ville du jo ikke læse dette indlæg til ende, vel?

Sådan bliver du thought leader på LinkedIn

Lær, hvorfor din virksomhed skal være på LinkedIn – og hvordan du bedst udnytter platformen til at få mere synlighed på LinkedIn. Enten som privatperson eller for din virksomhed.

Hent e-bogen, der gør dig skarpere på LinkedIn

LinkedIn-guiden thumb