Blog

Sådan laver du en social media-strategi til din B2B-virksomhed

So many platforms, so little time. Hvis du sidder med ansvaret for din arbejdsplads’ strategi for sociale medier, har du helt sikkert siddet og svedt over diverse posts, der ikke performer, eller lange brainstorms, der aldrig rigtig kastede noget af sig. Her får du fem gode råd til at løfte dit indhold på sociale medier.

Sociale medier er som New York. De sover aldrig. Folk er online 24/7, og de labber content i sig som aldrig før. Man skal altså holde sig til, hvis man skal have noget med i loopet. Og det kan af og til være svært at lure, hvad der trender, og hvordan man rammer sin målgruppe med det perfekte indhold.

Derfor har vi samlet 5 gode råd, du kan bruge som rettesnor – uanset om du er en enmandshær eller en del af et team.

#1: Always be testing

Har du prøvet at lave verdens fedeste kampagne, trykke på den store røde knap, og så sker der… intet? Klikkene udebliver. Ingen udfylder din lead-annonce. Videoen bliver ikke vist.

Det er drønirriterende, men selvom dit hårde arbejde ikke straks kvitterer med nye leads og en salgseksplosion, behøver det ikke være spildt. Måske har du bare ikke ramt det helt rette format, der fanger målgruppens opmærksomhed. Derfor er det vigtigt at køre tests, og her er A/B splittest en nem måde at afprøve dine kreativer/målsætninger/tekst/målgrupper/kampagnebudget. Splittesten giver nemlig et indblik i, hvad din modtager reagerer på, og hvor du skal bruge din energi.

Eksempel: Vi tager også vores egen medicin, så her ser du en Publico A/B splittest med video vs stillbillede.

some post liv 1

some post liv 2

 

#2: Thumb stopping visuals

Et generisk stockfoto af et hvidt køkken eller et dynamisk billede af selvsamme køkken med en glad familie i gang med aftensmåltidet – hvilket af de to får din scrolle-tommel til at stoppe?

Hvis du svarer ”det med familien”, er du langt fra alene. Mennesker identificerer sig nemlig med mennesker, ligesom de bliver fanget af overraskende billeder, grafikker eller film. Det kan derfor være en god idé at pensionere de gamle stockfotos, og i stedet bruge kræfter på at opdatere billedarkivet med nogle nye og mere personlige motiver, hvis du gerne vil tiltrække dig opmærksomhed. Og husk at bruge 1:1-formatet, hvis du virkelig vil give din klikrate et boost.

#3: Mobilen kommer først

Det kommer måske ikke som den store overraskelse, men det lille vibrerende stykke elektronik, der ofte ligger i lommen eller i hånden, er for mange den primære skærm, når de bevæger sig rundt på de sociale medier. Faktisk viser tal fra LinkedIn, at 80 procent af klik på sponserede opslag kommer fra mobiltelefoner. Derfor er det også en god idé at sikre sig, at dine kreativer fungerer på en mobilskærm, hvis du vil optimere din SoMe-indsats – og det vil du jo!

Eksempel: Her kan du se, hvordan Ringsted Kommune har tilpasset sine videoer til brug i henholdsvis story og som almindelige post.

 

ringsted video 1ringsted video 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#4: Genbrug dit content 

Lider du af for-lavt-budget-og-for-lidt-tid-syndromet? Selvom det er fedt at dele crisp, nyt indhold, så er der altså intet i vejen for at hive en gammel klassiker op af hatten i ny og næ. Har I et whitepaper, der aldrig helt fik sin tid i rampelyset? Fremhæv de væsentligste pointer i et opslag. Er I ude af huset? Skyd et par ”behind the scenes”-billeder og lav et teaser-post. Har en tredjepart samlet jeres gode pointer op i en artikel? Del den! Genbrug er moderne, og det gælder også, når vi taler om sociale medier. Så sænk bare skuldrene en gang imellem og genbrug det gode arbejde, I allerede har lavet.

#5: Video, video 

VIDEO! Hvis du har en vis alder eller bare er svært glad for Melodi Grand Prix, så sang du Brixx’ hitomkvæd inde i hovedet. Hvis ikke, så er det her en mærkelig indflyvning. Hvorom altid er: Video er hot som aldrig før! Og særligt på de sociale medier. Derfor skal du naturligvis også kaste dig ud i det.

Inden du begynder at panikke over kamera, lys og dyre redigeringstimer, så træk lige vejret. For det behøver ikke være en kostelig affære at lave SoMe-videoer. Brug kameraet på din telefon, sørg for at holde telefonen vertikalt (stående) og hav fokus på lydkvaliteten – og vupti, så er du videograf. Find en app, der kan tilføje undertekster (altid undertekster), og så er du altså godt kørende med dit eget video-content.

Og husk så, at en SoMe-video er kort! Altså ultrakort. De fleste ser nemlig kun 1-15 sekunder.

linkedin videos-1

Kilde: Bianca Heine, LinkedIn 

 

Læs mere om sociale medier her.

Download vores SoMe-strategi på et ark

Denne one pager i Excel sikrer dig lige det, du søger: Overblik. Et værktøj, der skaber fremdrift og sammenhæng i den daglige SoMe-kommunikation. Og et praktisk arbejdsredskab til at måle effekten af dit arbejde på sociale medier.