Leads er marketingchefens topprioritet i 2017

Ifølge HubSpots nye rapport ”The State of Inbound 2017” er der særligt to opgaver, der skiller sig ud på marketings prioriteringsliste for 2017: At få flere leads omdannet til kunder og at skabe mere trafik til virksomhedens hjemmeside.

De øverste prioriteter i marketingafdelingen er flere leads omdannet til kunder og at skabe mere trafik til virksomhedens hjemmeside – ifølge ny rapport.

En gang om året tager HubSpot pulsen på de seneste tendenser hos marketing- og salgsfolk verden over. Mere end 6.000 respondenter globalt deltager i en spørgeskemaundersøgelse omkring deres aktuelle udfordringer og fokusområder. Undersøgelsens resultater opsummeres i rapporten ”The State of Inbound”, som netop er kommet på gaden i 2017-udgaven.

Besvarelserne i dette års rapport viser meget klart, at marketingafdelingens værdi i organisationen ikke længere vurderes ud fra mere eller mindre abstrakte bidrag til branding. Marketingindsatsen måles i stedet på det konkrete bidrag til salget. Holdningen er klar: Marketing skal styrke virksomhedens bundlinje ved at skabe salgsklare leads, der kan blive til nye kunder. Og dét krav bringer lead-generering op som øverste prioritet, når marketingfolket bliver spurgt, hvad der er deres vigtigste opgave lige nu.

Se, hvordan du måler på lead-genereringen i vores e-bog:

Hent e-bog om måling


På spørgsmålet: ”Hvad er din virksomheds vigtigste marketingprioriteter i de næste 12 måneder?” svarer hele 70 pct. af de adspurgte konvertering af leads til kunder. 55 pct. angiver, at øget trafik til website er vigtigst for dem. På tredjepladsen kommer opgaven med at øge omsætning hos eksisterende kunder (45 pct.), mens den klassiske marketing-udfordring omkring at dokumentere ROI på marketingindsatsen rangerer som den fjerdevigtigste med 39 pct.

grafik1.png


Betalt annoncering er overvurderet

Inbound marketing vinder mere og mere frem som foretrukken metode på bekostning af klassisk, betalt annoncering. Et af de mere kuriøse spørgsmål i ”The State of Inbound” lyder: ”Hvad er efter din mening den mest overvurderede marketing-taktik?” Her kommer Betalt annoncering (print, outdoor, broadcast) uden sammenligning ud som topscorer med 32 pct. Måske er det ikke så overraskende i et univers af inbound-aficionados, men det er alligevel en meget klar indikation på, at strømningerne mod content marketing og inbound marketing er massive.

Tror du på din egen markedsføring?

Respondenterne er også blevet spurgt, om de baserer sig på en outbound (dvs. klassisk) eller inbound marketingstrategi, samt om de vurderer deres egen strategi som effektiv eller ej. Blandt de inbound-baserede virksomheder vurderer 68 pct., at deres egen indsats er effektiv. Hos organisationer med outbound-strategi er tallet kun 52 pct. Lidt skræmmende at tænke på, at kun cirka halvdelen af sidstnævnte altså reelt tror på effekten af deres egen marketingindsats. Det vidner om, at der spildes en hulens masse marketing-dollars derude.

I øvrigt er beslutningstagere på C-level generelt mere positive i deres bedømmelse af organisationens egen marketingstrategi end de menige marketingmedarbejdere. 69 pct. af de adspurgte på C-level svarer ja til, at marketingstrategien er effektiv, mens kun 55 pct. af medarbejderne har samme mening.

PS: Vil du vide mere om, hvad inbound marketing er for en størrelse?

 

Hent e-bogen om inbound marketing lige her