Kreakom (og dermed Publico) underskriver fake news-kodeks

Brancheorganisationen KreaKom har underskrevet Europa-Kommissionens selvregulerende kodeks, der skal bekæmpe spredning af fake news og disinformation, sammen med bl.a. tech-giganterne Google, Facebook, Microsoft og Twitter.

”Det er ekstremt vigtigt at beskytte og værne om vores demokrati. Fake news og disinformation er en trussel og destabiliserende faktor i demokratiske lande, og derfor har vi valgt at underskrive dette kodeks,” siger Tine Aurvig-Huggenberger, der er direktør i brancheorganisationen for kreative, rådgivende erhverv, Kreativitet & Kommunikation, hvor Publico er medlem.

Code of Practice (CoP) on Disinformation er et frivilligt brancheinitiativ, der involverer både platforme, sociale netværk, annoncører samt reklame- og kommunikationsbranchen som et led i at bekæmpe spredningen af fake news og disinformation online. Kodekset blev lanceret i 2018, og det er første gang på verdensplan, at industrien i fællesskab underskriver selvregulerende standarder for at bekæmpe disinformation.

”Som repræsentant for kommunikations- og reklamebranchen er det helt grundlæggende, at vi støtter Kommissionens arbejde med at bekæmpe spredningen af fake news. Vi ser det som et naturligt og aktivt skridt i at agere ansvarligt – og samtidig giver denne vej mulighed for dialog,” siger Tine Aurvig-Huggenberger.

Fakta
Europa-Kommissionen definerer disinformation som “oplysninger, der er verificeret som falske eller vildledende”, og som, kumulativt, (a) “er fabrikeret, fremlagt og udbredt med henblik på økonomisk gevinst eller for bevidst at føre offentligheden bag lyset” og (b) “kan være til skade for offentligheden” forstået som “trusler mod den demokratiske politiske proces og den politiske beslutningsproces samt offentlige goder såsom beskyttelsen af EU-borgernes sundhed, miljøet og sikkerheden”.

Læs mere om kodekset her.