Kommunebranding-tips fra Danmarks førende Liv

Hvis I vil stå forrest blandt de øvrige 97 kommuner, er det vigtigt med et stærkt kommune-brand. Liv Soelberg Andersen fortæller her, hvorfor kommunebranding er så vigtig (og svær) en disciplin.

Det er lettere sagt end gjort at overbevise potentielle tilflyttere om, at de skal bosætte sig i jeres kommune. Men det er de færreste, der bliver solgt udelukkende på baggrund af et nyt, velklingende kommuneslogan – det er et langt større maskineri, der ligger bag.

For at jeres bosætningsstrategi har gang på jord, skal den først og fremmest svare på, hvorfor målgruppen skal flytte til jeres kommune. Det handler nemlig om koblingen mellem, hvad I har på hylderne, og hvem der efterspørger det.

Synes du, det virker komplekst og bøvlet at lægge en bosætningsstrategi?
Så se med her, hvor Publicos kommunebranding-ekspert, Liv Soelberg Andersen, præsenterer  tre centrale overvejelser, der forhåbentlig kan gøre dit arbejde med den svære disciplin lidt lettere.

 

1. Det kræver mod at skille sig ud som kommune

Det kan virke fristende at slå på tromme for alle jeres styrker, men det er nødvendigt med aktive til- og fravalg, hvis I skal skille jer ud fra mængden. Ellers risikerer I at ende med et vagt kommunebrand, som er svært at skelne fra andre kommuners.

2. Jeres værditilbud skal stå skarpt for målgruppen

Hvis I vil kendes og vælges til af jeres ønskemålgruppe, skal jeres værditilbud stå skarpt over for netop dem – selvom det ofte kræver flere fravalg end, hvad der egentlig føles trygt.

Det er samtidig vigtigt, at eksisterende borgere bakker op og nikker genkendende til jeres fortælling, så I sikrer et troværdigt kommunebrand.

3. Kommunebranding begynder med grundig analyse

Det er ikke nok at basere kommunens bosætningsstrategi på kommunikationsteamets fordomme om målgruppen. Derfor bør alt arbejde med bosætning og kommunebranding begynder med et fokus på data og forudsætninger.

Her handler det om at finde svar på, hvordan til- og fraflytninger ser ud i dag, hvilke styrker og svagheder jeres kommune har, hvem jeres aktuelle tilflyttere er, og hvilke uforløste potentialer der er.

Hos Publico har vi sort bælte i at hjælpe kommuner med bosætningsanalyse, strategi og eksekvering. Derfor har vi udarbejdet en dedikeret kommuneside, der vil klæde jer på fra start til slut.

Besøg vores side om kommune-kommunikation


Du er også velkommen til at give Liv et kald på 61 79 86 89, hvis du vil vide mere om strategisk kommune-kommunikation.