Instagram for B2B: Sådan producerer du killer-opslag og et killer-grid

B2B-virksomheder med nørdede og videnstunge spidskompetencer kan altså også være på Instagram. Men din profil bør fokusere på mere end blot dine produkter eller services – du skal nemlig sælge følelser. Læs her, hvordan. 

Når du kender din målgruppe, er det også nemmere at producere indhold. Hvert eneste billede, du tager, hver eneste caption, du skriver, og hvert eneste hashtag, du vælger skal nemlig guides ud fra dine indsigter om din primære målgruppe. Og det gælder uanset hvilken kanal, du arbejder på – også på Instagram.

Du skal kommunikere direkte til dem, og du skal tilbyde værdi og løsninger for lige netop dem, din primære målgruppe. Idéen her er, at hvis du kommunikerer til en specifik gruppe af brugere, så vil du helt naturligt tiltrække den gruppe af brugere til din i det her tilfælde Instagram-profil (dit indhold taler jo til dem), og når de først er landet på din profil, bliver det nemmere at konvertere dem til rigtige betalende kunder på sigt.

Ligningen lyder altså: Personaliseret content = højere konverteringsrater.

”Men hvordan gør jeg så det på Instagram?”, spørger du måske, fordi du sidder i en videnstung B2B-virksomhed eller i en Kommune, der ikke umiddelbart sælger et visuelt appellerende produkt, der i sig selv gør sig godt på Instagram.

Da styrken ved Instagram netop er dets visuelle format, bør du have frasen show it, don’t tell it in mente, når du planlægger og producerer dit content. Og du behøver faktisk ikke at have nogle seje og sexede produkter at vise frem – faktisk langt fra. Tænk i stedet i kategorier. Kategorier er den slags billeder, som gør, at du kan snakke om din virksomhed eller dit budskab uden nødvendigvis at have sælgerhatten på.

Kategorier: Du skal sælge følelser på Instagram

Og ja, det med kategorierne lyder måske lidt vagt, så lad mig guide dig på vej. En strategi til at skabe disse kategorier kan nemlig være at skelne mellem, hvad du rent faktisk sælger i bogstaveligste forstand, og hvad du sælger fra et emotionelt perspektiv.

Det kan være, du sælger løbesko, men rent emotionelt sælger du jo mere end en sko. Du sælger måske livsstil, sundhed, et image, aspiration eller noget helt syvende. Og så tænker du måske: ”Jamen jeg arbejder i en kommune, og vi har jo ikke per se et produkt at sælge.” Men faktum er, at vi alle sammen sælger noget, når vi er på Instagram.

Som influent har du et affiliate-link*, du gerne vil have, folk skal bruge. Som konsulent vil du gerne sælge idéen om dig selv som en professionel. Som producent af vindmølle-vingeforkanter vil du måske sælge dig selv som thought leader inden for din industri gennem et fokus på miljø, grøn energi og samfundsansvar. Som tagpap-producent vil du måske sælge knowhow, flotte byggerier og en grøn profil, hvor du som kommune måske snarere vil sælge området til potentielle tilflyttere ved at afbilde naturen, ”det gode liv” i kommunen, plads og mere hus for pengene samt den pendlervenlige infrastruktur.

*Et-affiliate link er en URL, som indeholder et bestemt ID eller brugernavn, så trafikken, der bliver skabt til en given hjemmeside via dette link, kan spores tilbage til dit opslag på Instagram.

Denne skelnen gør det muligt for dig at producere content, der ikke er produktcentrisk, så du ikke nødvendigvis skal poste billeder af vindmølle-vingeforkanter. Det kan være en total game changer, hvis du knækker denne kode.

Så stil dig selv spørgsmålet: Hvad sælger du i bogstaveligste forstand, og hvad sælger du fra et emotionelt perspektiv?


Skab herefter dine kategorier med udgangspunkt i sidstnævnte. Du må gerne have mange kategorier, så længe det giver mening for din virksomhed, og så længe du finder kategorier, der går godt i spænd med hinanden rent visuelt – dit Instagram-grid** skal jo se indbydende og sammenhængende ud.

**Termen grid beskriver helt simpelt samlingen af opslag på en Instagram-profil. Når du går ind på en vilkårlig profil (din egen inklusiv), vises alle profilens billeder i rækker af tre, altså som en form for gitter – et grid på engelsk.

Eksempel på et godt grid #1: Troldtekt

Kategorierne på Troldtekts Instagram-profil afbilder Troldtekts akustiklofter i inspirerende og lækre miljøer samt i forskellige typer af byggerier – lige fra private hjem til skoler, restauranter, kontorer, institutioner og sportshaller. Der er altså ikke tale om rene produktfremvisninger, men snarere om at Troldtekt sættes i sammenhæng med et univers af arkitektur og interiørdesign.

Troldtekt grid

Læs i øvrigt vores Instagram-case: Sådan vandt Troldtekt fodfæste på Instagram i 2019.

Eksempel på et godt grid #2: Syddjurs Kommune

Kategorierne på Syddjurs Kommunes’ Instagram-profil repræsenterer de forskellige områder og byer i kommunen samt de aktiviteter og kulturtilbud, som kommunen tilbyder. Der er altså ikke tale om politiske opslag eller om en online aktivitetskalender for kommunens borgere, men snarere om en visualisering af oplevelser i kommunen, hvor folk skal kunne genkende sig selv i billedet.

Syddjurs grid

Pssst. Et lille trick kan desuden være at finde inspiration hos andre profiler. Eksempelvis dine konkurrenters (indsæt selv en uskyldigt smilende-emoji). Hvis de da gør det godt.

 

Psssst. Har du hørt om kuratering? Du kan vælge at supplere din egen content-produktion med brugergenereret indhold – altså opslag, som andre brugere har delt på Instagram, men som ligeledes giver mening at reposte på din virksomheds profil. Det kan være opslag, hvor din virksomhed er tagget eller nævnt på billed- eller tekstsiden, eller opslag, der anvender hashtags, som er relaterede til din virksomhed. Kuratering vil, ud over at bidrage til en øget synlighed omkring din virksomhed, bidrage til at opbygge et stærkt fællesskab på Instagram omkring dit brand. Husk dog altid at spørge om lov, inden du deler andres opslag, samt at give credit til fotografen.

 

Pssssssst. Har du prøvet kræfter med Instagram Stories før? Stories er en funktion på Instagram, der er placeret øverst i dit News Feed på Instagram. Her kan du poste billeder og videoer ligesom på din profil. Forskellen er blot at dine Stories bliver præsenteret i et slideshow-format, at de forvinder efter 24 timer, og at de ikke fremgår af selve din Instagram-profil ligesom almindelige opslag – medmindre du aktivt opretter et såkaldt ”højdepunkt”***.

***Et højdepunkt er en form for fotoalbum eller katalog over dine tidligere Stories, der er placeret under profil-bioen og over gridet på din Instagram-profil. Du skal selv aktivt gemme dine Stories som et højdepunkt, hvis du altså selv mener, at din Story er et… øhm ja, højdepunkt.

 

Har du desuden brug for lidt input til, hvordan du skriver fængende tekster – eksempelvis til dit Instagram-opslag eller din Story? Så kast dig over dette blogindlæg om at få prikket hul på skrivebylden.

Instagram-guide for B2B
Kom godt igang med Instagram

I vores e-bog Sådan bruger du Instagram til B2B-salg giver vi dig en udførlig guide til at komme i gang med din indsats på Instagram og til at få succes på kanalen.

Hent guiden her

Sådan bruger du Instagram til B2B-salg_forside