Instagram for B2B: 2 simple tips til at tracke din performance

Som virksomhed på Instagram er måling af performance en uundgåelig del af den strategiske indsats. Sagt på en anden måde: Du skal have gang i regneark og måleredskaber for at kunne vurdere, om din indsats giver pote. Instagram har heldigvis et ganske udmærket værktøj til dette. Her får du 2 simple tips til at bruge værktøjet og holde styr på din vækst på Instagram.

En del af den strategiske indsats på Instagram består selvfølgelig i at tracke sin performance og få sat nogle kølige tal på sin indsats. Og som virksomhed på Instagram har man heldigvis adgang til et værktøj, der kan hjælpe en med netop dette – at tracke sin performance.

Værktøjet hedder indblik, og selvom det er et lidt basic arbejdsredskab, skal man ikke undervurdere, hvad indsigterne rent faktisk kan bruges til. Her får du derfor to simple måder, hvorpå du kan bruge indblik-modulet til at tracke og vurdere din performance på Instagram.

Hent desuden vores guide til Instagram for B2B-virksomheder her.

1: Målgruppeindsigter

Indblik på Instagram

Du tjekker målgruppeindsigterne ved at navigere til din Instagram-profil, klikke på hamburger-tegnet i øverste højre hjørne (de tre vandrette streger), klikke på ”Indblik” og slutteligt klikke dig hen under ”Målgruppe”-fanen.

Ved at holde øje med de forskellige tal her, kan du lynhurtigt afkode, om du har fat i de rigtige profiler – altså om du rent faktisk formår at tiltrække dem, du gerne vil have fingrene i.

Her kan du med fordel hive papiret frem fra dengang, hvor du (selvfølgelig) noterede dig, hvem din primære målgruppe er – for det gjorde du vel inden du kastede dig ud at oprette en virksomhedsprofil og producere content til profilen? Hvis du krydsrefererer dine målgruppe-noter med Instagram-statistikken, hvad ser du så? Kommer dine følgere fra de rigtige steder? Har du taget i den rigtige aldersgruppe? Det rigtige køn?

Hvis det hele stemmer overens, så er alt jo godt, og så skal du virkelig bare klø på med dit seje arbejde. Hvis dataene til gengæld ikke matcher 1:1, kan det betyde en af to ting:

1: Du gik galt i contentproduktionen og kommunikerer derfor til en anden demografi end den, der er relevant for din virksomhed.

Læs vores tips til det gode grid på Instagram.

 

2: Du interagerer med de forkerte profiler på Instagram, og du skal derfor justere på din engagements-indsats. Du skal måske ændre lidt på de profiler, som du bruger til at lokalisere din målgruppe – måske liker og følger du profiler og hashtags, som faktisk ikke er så relevante for din virksomhed, som man måske umiddelbart kunne tro.

Læs desuden vores tips til, hvordan du skaber engagement på Instagram.

 

Du skal blive ved med at justere på ovenstående to parametre, indtil dine målgruppe-indsigter er identiske med den persona-profil, du går efter.

2: Aktivitetsinteraktioner

Dette er den anden metric, du kan kigge på, når du skal måle din marketing-succes på Instagram. Aktivitetsinteraktioner er interessante at tracke på, hvis du bruger Instagram som en kanal til at drive folk fra din profil og over til din hjemmeside – og i sidste ende til at købe dit produkt/service, selvfølgelig.

For at holde styr på disse aktiviteter – både de meningsfulde og de mindre meningsfulde, som dog stadigvæk er et udtryk for et aktivt og engageret publikum – skal du i indblik-fanen navigere til ”Aktivitet”. Her vil du se en status fra den forgange uge* på følgende målepunkter: Hjemmeside-klik, antallet af gemte opslag, opslagsdelinger, swipe ups, Direct Messages (DMs) og kontakt-klik (eksempelvis e-mail kliks).

*Et lille Instagram-hack er at holde godt styr på dine data og indsigter fra Instagram i for eksempel et Excel-ark – yes, good old. Instagram viser nemlig kun data for én uge ad gangen. Så notér dine data ugentligt, og hold dermed styr på din vækst. Alternativt skal du hente en tredjeparts applikation til at holde styr på dine indsigter.

Ved med jævne mellemrum at tjekke dine Instagram-indsigter kan du holde nogenlunde snor i, hvordan din indsats og dine opslag performer, og du får en bedre forudsætning for i sidste ende at kunne vurdere om din indsats betaler sig.


Nu er du vist klar til at tracke din performance på Instagram. Skulle du alligevel ligge inde med et par spørgsmål eller have brug for assistance til at komme i gang, så hiv fat i vores digitale konsulent Signe – hun er for det meste online. Sådan er det jo, når man arbejder med sociale medier og Instagram.

Instagram-guide for B2B
Kom godt igang med Instagram

I vores e-bog Sådan bruger du Instagram til B2B-salg giver vi dig en udførlig guide til at komme i gang med din indsats på Instagram og til at få succes på kanalen.

Hent guiden her

Sådan bruger du Instagram til B2B-salg_forside