How-to: 6 ingredienser i den gode virtuelle workshop

Drømmer du om at mestre virtuelle workshops, men har hverken professionelt set-up eller teknisk snilde? No problemo. Her får du  6 enkle ingredienser, der bringer dig tættere på at blive virtuel virtuos.

1. En online mødeplatform

Microsoft Teams, Zoom, Google Meet, Skype. Kært barn har mange navne.

Der er formentlig lige så mange præferencer, som der er platforme. De fleste platforme er brugervenlige og intuitive. Vælg den platform, du er tryg ved og har brugt mange gange før.

2. En kollega

Det er godt at være to til at styre, så I kan ”være den” på skift. Den, der ikke er på, kan holde overblikket og forberede sig på overgangen til næste punkt. Desuden kan I deltage i to gruppeøvelser på samme tid.

3. En aldrig svigtende internetforbindelse

I den fysiske workshop er det et irritationsmoment, når teknikken driller. I den virtuelle lægger det din workshop helt ned. Så lad være med at sidde i et lokale, hvor kun WiFi-routerens alleryderste fangarme når ud.

4. Et Google-sheet

Google-sheet er godt til at opsamle pointer fra gruppeøvelser. Giv deltagerne adgang til arket, så alle kan bidrage med deres holdninger og gemme inputs til senere brug.

5. Et stabilt webcam

Du kan godt bruge pc’ens kamera, men med fordel sætte pc’en op på et par af dine tykke bøger. Så slipper deltagerne for at kigge dig lige op i næsen. NB: Hvis du ikke har (læst) nogen tykke bøger, skal du måske slet ikke lave virtuelle workshops. 

6. Et headset eller en ekstern mikrofon

God lyd er et must. Hvis det runger bare lidt i rummet, bør du bruge headset. En ekstern mikrofon er god, hvis du og din kollega sidder i samme rum.

Vores erfaringer

Hos Publico er online workshops blevet en fast del af hverdagen. Vi bruger Microsoft Teams til virtuelle workshops og oftest blot pc’ens kamera og et headset. Men af og til vælger vi en ekstern mikrofon – hvis vi sidder flere i samme lokale.

Vi er altid mindst to, som afholder en workshop sammen. Vores erfaring er, at virtuelle workshops fungerer bedst med max 10 deltagere. Ellers er vi mere ovre i et webinar med (primært) envejskommunikation.

Vi vurderer også, at en virtuel workshop kan bære max tre timer (og i så fald kræver både pause og gruppeøvelser). Del seancen op over to dage, hvis tre timer ikke er nok.

Find mange flere tips i Publicos guide til virtuelle workshops.

Skærmbillede 2021-03-23 113718

Med vores gratis guide får du:

  • et bud på ingredienserne i en vellykket virtuel workshop
  • konkrete tips til både forberedelse, afvikling og opsamling
  • praktiske idéer til at variere din workshop med gruppeøvelser.

Værsgo' – hent guiden her.