Hold lidt mere kæft på Facebook...

…eller spids pennen. En halvhjertet indsats på Facebook er i bedste fald spild af tid og penge. Hvis Facebook skal være en del af jeres marketing-mix, så fokuser på jeres bedste indhold og lad det ligegyldige passere.

Astrid Haug og jeg sad en dag på toppen af Lynfabrikken i Aarhus og kunne hurtigt blive enige om én ting: Når vi møder folk ude i virkeligheden, er meldingen ofte: 'vi har ikke tid til at være på Facebook' – og vi kan ofte nikke genkendende til problematikken, når vi ser resultatet.

Der er for meget ligegyldigt larm.

Sagen er, at der er sket et skift inden for SoMe. Det er ikke længere der, verden starter og slutter (say whaat?). Algoritmerne tilgodeser ikke organisk indhold så meget som tidligere, og i min optik vinder du ikke længere ved at være 'på' konstant. Medmindre du har noget usædvanligt forbandet fremragende at sige … hele tiden. Og vi kan jo ikke alle sammen gå rundt og være Svend Brinkmann.

Men måske er løsningen at holde lidt mere kæft? For Facebook straffer crap-indhold uden interaktion.

Derfor bør du droppe Facebook, hvis du:

  • ikke har noget på hjerte
  • ikke har tiden til at lave noget kvali-content [eller]
  • ikke vil betale sådan nogle som os for at hjælpe [og]
  • ikke vil kaste kroner efter annoncering.

Men folk forventer da stadigvæk, at vi smider noget på hver uge, ikke?

Nej. Bare nej. Så er du godt og grundigt i gang med at overvurdere dig selv.

For er det virkelig HVER eneste uge, du reelt har noget superrelevant at tilbyde din målgruppe? Altså sådan noget, du selv gad at forholde dig til. Noget som, du virkelig mener, kan være ambassadør for din kernefortælling.

Hvis ikke, så la' vær’!

Her er i stedet, hvad du skal gøre.

Du skal samle, og du skal skære

Step 1 er at holde lidt mere kæft – og så skal du samle og fokusere dine ressourcer og lave kvalitetsindhold. For du skal ikke bare udkomme for at udkomme. Investér i at få lavet hero content, som kan ligge og arbejde for jer – af sig selv.

Gør det i stedet for at blive skuffet over, ingen bryder sig om det opslag, som du faktisk heller ikke selv har lagt sjæl eller stolthed i at få ud, men som passede KANON ind i en udgivelsesplan.

I step 2 er det frem med rundsaven, for nu skal du til at skære dit hero content op i stykker. Både det nye, du producerer, og det, du allerede har liggende. For der ligger en diamantmine af muligheder for at bruge dit indhold bedre. Ved at skære det op, genbruge, give det nye vinkler og formater. Og så kan det gode hero content erstatte en hel måneds ligegyldige opslag.

Til sidst er det værd at nævne, at opmærksomhed koster, og at du – som virksomhed – ikke længere kan regne med at blive set, hvis du ikke betaler Facebook for det. Meeen det er en helt anden snak (som du kan læse mere om her i vores indlæg om distribution og betalt annoncering).

Har du i øvrigt læst:

Skabelon til den gode contentplan

Hent din skabelon til den gode contentplan her, og få kontrol over dit indhold.

Hent din skabelon

Udklip af contentplan