Guide: Tre tips til at komme i gang med content marketing

Kunsten i content marketing er at forstå din målgruppe. Ikke bare vide, hvem den er, eller hvor den er, men sådan virkelig forstå den. Vi har udviklet en guide med de vigtigste spørgsmål, du helst skal kunne svare på.

ContentMarketing.jpg

”Hvordan kan jeg hjælpe?” er et vigtigt omdrejningspunkt for dig, der vil have succes med content marketing. Skåret ind til benet handler disciplinen nemlig om at hjælpe modtageren med at blive klogere, komme videre eller løse et konkret problem.  

Det skal du gøre ved at levere relevant, værdifuldt og engagerende indhold. Og du skal turde at give det væk som en gave uden at forvente at få noget retur – på den korte bane. Med det gratis indhold opbygger du nemlig et publikum, som (hvis du lykkes med din content-indsats) vil række ud til dig, den dag de får brug for ekstra hjælp eller viden.

Vi er nemlig mere tilbøjelige til at handle med virksomheder, der skaber indhold, vi stoler på og er engagerede i. Og relationer trumfer næsten altid supersælgerens bedste argumenter.

Sådan kommer du godt fra start

Du kan arbejde med content marketing på forskellige niveauer. Jyske Bank har skabt sin egen tv-kanal, DSB inviterer passagererne Ud & Se i et glitrende magasin, Delacour producerer podcast om erhvervsjura og Advodan har lanceret et ambitiøst online univers med letforståelig juridisk rådgivning.

Uanset hvad du ender med at vælge, er nøglen til en content marketing-succes, at du forstår din målgruppe. Hvordan skal du ellers kunne servere brugbare svar på de spørgsmål, dine potentielle kunder brænder inde med?

Du har sikkert en (god) idé om, hvem du henvender dig til. Men for at hjælpe dig med at komme godt fra start har vi lavet en simpel guide med tre tip til din content-produktion.

Tip #1: Lyt til målgruppen

Én ting er, hvad du tror, du ved om din målgruppe. Noget andet er, hvad de selv siger. Slå lyttelapperne ud og gennemfør interviews, fokusgrupper, surveys, kundeundersøgelser, paneler eller polls. Hvis du har adgang til det, kan du også kigge nærmere på web- eller købsadfærd og finde relevante mønstre.

Du skal bruge den viden, du indsamler til at lave en eller flere persona-profiler. En persona er en beskrivelse af en fiktiv bruger, som er stykket sammen af viden om virkelige mennesker. Via beskrivelserne bliver det nemmere at forstå brugernes behov og deres måde at interagere med jeres virksomhed og produkt. Det kan du læse mere om her.

Tip #2: Læg en plan

Content marketing er ikke rocket science med langhårede kommunikationsteoretiske modeller. Det er et håndværk, som handler om at kunne producere godt indhold. Alligevel bør du bremse din produktionstrang, indtil du kan formulere gode, forretningsunderstøttende og faktabaserede svar på følgende spørgsmål: 

  1. Hvorfor skal vi overhovedet med arbejde med content marketing?
  2. Hvordan skal content marketing-indsatsen understøtte vores overordnede forretningsmål?
  3. Hvem er det, der skal købe vores produkter?
  4. Hvem er det, der vil engagere sig i vores content?
  5. Hvem skal gøre arbejdet?
  6. Hvad kan vi tilbyde vores målgrupper på hvert stadie i tragten?
  7. Hvordan finder vores målgrupper vores content? Og hvordan engagerer de sig i det?
  8. Hvordan skal vi differentiere os fra konkurrenter og andre content-hubs?
  9. Hvordan definerer vi succes (eller fiasko)?
  10. Hvor vil vi fokusere vores content-indsats? Hvordan mixer vi owned, earned og paid?
  11. Hvilke formater vil vi benytte? Hvornår (og hvor ofte) publicerer vi?
  12. Hvordan måler vi resultaterne (se i øvrigt e-bogen om måling af content marketing)?

Mon ikke en effektiv workshop kan tilvejebringe de fleste svar?

Tip #3: Tænk som en journalist

En dygtig journalist kan undre sig. Ikke alene på egne vegne, men også på sine læseres. Når du har gjort dit forarbejde og skal i gang med at producere content, er det vigtigste udgangspunkt dine kunders spørgsmål.

Brug dine persona-profiler til at spotte den gode historie, og overvej, hvad der er den rette vinkling – det vil sige, hvilken specifik historie du vil fortælle inden for emnet. Kernen i din historie skal gerne omhandle noget nyt. Det gør dit content relevant og væsentlig for din målgruppe. Du sidder med en trumf på hånden, hvis du har en case – altså en person eller virksomhed – som målgruppen kan spejle sig i. 

Hvis du bygger din tekst op efter nyhedstrekanten, skriver du som store dele af mediebranchen. Det er ingen ulempe. Princippet er, at du fortæller det vigtigste først, hvorefter du uddyber emnet, jo længere ned i teksten læseren kommer. Modellen serverer historiens kerne i løbet af to-tre linjer, så din målgruppe skal ikke læse længe for at afgøre, om historien er værd at bruge tid på.

Ud med det

Sidste pointe er at udnytte dine gode content-historier i flere kanaler. Hvad der måske starter som en artikel på jeres website, kan f.eks. blive genbrugt i pressemeddelelser, debatindlæg/kronikker, e-nyhedsbreve, på sociale medier eller som kundecases, annoncer og direct mails. 

Dit gennemtænkte og fremragende content marketing må for alt i verden ikke forsvinde i glemslens tåger. Distribution er lige så vigtig som selve produktionen.

Nu er du forhåbentlig lidt mere klar til at komme i gang med content marketing. Kast dig ud i det, og giv os et kald, hvis du kører fast undervejs.

PS: Ved du, hvordan du måler din content marketing-indsats, og hvorfor det er så vigtigt? Hvis ikke giver vi dig svarene i dette blogindlæg.

Hent e-bog om måling