Filmblog

Fang din målgruppes opmærksomhed med animationsfilm

Er du i tvivl om, hvordan du kan formidle din virksomheds fortælling på en overbevisende måde? Du vil gerne servere jeres komplekse budskaber på en levende og kreativ måde – og samtidig bevare substansen. Må vi foreslå en animationsfilm?

Du kender dem ud og ind: Alle de tekniske specifikationer, der ligger bag jeres produkter og ydelser. Og du ved selvfølgelig alt om, hvordan jeres systemer fungerer og skaber værdi for jeres kunder. Men nu sidder du til et indledende kundemøde og skal forklare det, så dem over for dig forstår det, og har sandsynligvis lidt halvsvedige håndflader ved tanken om at skulle formidle al din viden på en overbevisende måde. Hvis du bare kunne forklare jeres budskab én gang for alle, så din målgruppe forstår det og tænker ”Yes, købt!”. Løsningen er nærliggende: Vis det.

Vi har tilladt os at presse ananassen, så du kan se, hvad vi mener:



Derfor er animation relevant for din virksomhed

Uanset om I har brug for at levendegøre statistikker og tørre tal, cementere pointerne i jeres nye projekt eller sælge budskaber, der batter på bundlinjen, har vi en idé til, hvordan det kan animeres. Animationsfilm har en særlig evne til at fange modtagerens opmærksomhed og forklare ting på kort tid – samtidig med, at det er let at huske. Som vores kollega, Kathrine, pointerede under vores webinar om Content marketing til it-branchen: Animationsfilm er ideelt at bruge, når du vil omsætte teknisk tunge specifikationer til letfordøjelige forklaringer.

Vi kan med animation skabe metaforer frem for én til én-forklaringer, hvilket får budskabet til at gå op i en højere enhed. Af den simple årsag, at lyd og billede spiller sammen. Det er derfor lige så meget universer, vi skaber, når vi animerer film for vores forskellige kunder.

Og så laver vi det hele fra bunden. Jep, du hørte rigtigt – her er der ingen tv-køkken-tricks med at have forberedt noget på forhånd. Vi udvikler film ud fra netop din virksomhed og jeres kernefortælling. Helt konkret koger vi jeres videnstunge ekspertise ned til en speak, der giver mening for jeres målgruppe – uden at gå på kompromis med substansen. Faktisk vil vi påstå, at jo højere kompleksitet din virksomhed arbejder med, jo mere mening giver det at bruge animationsfilm.

Eksempler på cases

Optimering af realtidsstyringssystemer til renseanlæg, kyllingers klimaaftryk og specifikationer for foder og dets CO2-udledning – har du også svært ved at fokusere allerede nu? Det er præcis derfor, vi har produceret nedenstående videoer til to af vores nuværende kunder:

 

Her er et godt eksempel på, hvordan noget nichepræget og højkomplekst kan simplificeres ved hjælp af motion graphics og en forklarende speak. EnviDan er en rådgivende ingeniørvirksomhed med speciale i vand, men har også sin egen selvstændige softwareforretning med digitale løsninger specifikt til forsyningssektoren. EnviDan havde behov for at formidle USP’erne ved et helt nyt avanceret realtidsstyrringssystem til renseanlæg. Løsningen blev denne animationsfilm, hvor vi på under to minutter kunne italesætte udfordringer og samtidig gå i dybden med, hvordan systemet kan hjælpe med at løse de udfordringer.

 

Kylling og klimaaftryk forklaret på halvandet minut. Kort og godt. Med denne film for fødevarekoncernen HKScan har vi skabt et univers, der passer til virksomheden samtidig med, at filmen er et eksempel på, hvordan tal og grafer kan levendegøres med relevans for modtageren.

Sådan gør vi - animation i fem trin

Men der må alligevel være en grænse for kompleksiteten, tænker du måske. Her er det korte svar nej. Der er ikke nogen begrænsninger for, hvor komplekse emnerne kan være – og I må som virksomhed komme med alle de ønsker, I vil. Det er vores arbejde at konvertere jeres viden til visuelle fortællinger, der glider ned som smør hos modtageren.

Herunder giver vi dig et indblik i, hvordan vi griber processen an fra start til slut:

 

OPSTART

 Trin 1: Første møde

Her deltager projektleder, manuskriptforfatter og instruktør. Vi afstemmer forventninger, behov og ønsker til filmen.

 

PRÆPRODUKTION

Trin 2: Manuskript udvikles

Efter vores første møde begynder vi at idéudvikle på jeres budskaber og den handling og følelse, filmen skal efterlade i markedet. Manuskriptet gennemgår oftest flere gennemskrivninger i samarbejde med dig.

Trin 3: Storyboard udvikles

Publicos filminstruktør og animator udvikler filmens billedside. De går til tegnebrættet og visualiserer manuskriptet med udførlige tegninger, der formidler både det grafiske design, animationer og eventuelle tekstelementer, så du kan se filmen for dig, før den produceres.

Trin 4: Andet møde

Vores filmteam præsenterer storyboardet på et fysisk møde eller via Teams med skærmdeling. Vores instruktør gennemgår storyboardet med beskrivelser af animationer, timing af eventuel voice-over, farver, tempo med mere. Vi er altid nysgerrige på at høre dine spørgsmål og din feedback. Storyboardet justeres efter mødet (hvis ønsket). Når alle er trygge og glade for storyboardet, går animationsprocessen i gang.

 

PRODUKTION

Trin 5: Produktion af animationsfilm

Vores animator producerer filmen. Undervejs sender vi filmen, så vi kan få din feedback. Når filmen er godkendt, eksporteres den, og du modtager den i de aftalte filformater.

Vil du gerne se mere om, hvordan vi hjælper andre virksomheder? 

 

Se vores filmside her!

Animationsfilm GIF