Forstå Facebook-kampagnens tre niveauer i Annonceadministrator

Som ny i annonceland kan det for mange virke en kende uoverskueligt at gennemskue opbygningen af en Facebook-kampagne i Annonceadministrator. Der er nemlig mange knapper og indstillinger, og hvordan er det lige med det der fold-ud-mappe-sti-system? Og hvad er forholdet egentlig imellem kampagne, annoncesæt og annonce? Vi guider dig igennem Facebook-kampagnens tre niveauer i Annonceadministrator.

Måske har du allerede prøvet kræfter med den blå boost-knap på din virksomhedsside på Facebook, luret lidt på annonceværktøjet i din nyoprettede Business Manager, eller måske er du helt grøn i annoncegamet.

Uanset din erfaring med annoncering på Facebook, så er det en god idé at blive fortrolig med Facebook-kampagnens byggeklodser og struktur, før du sådan for alvor er klar til at trykke ”launch” på dine annoncer. For selvom annoncemodulet inde i Facebooks Business Manager er rimelig intuitivt, når du først sidder med hænderne i det, kan det virke en smule overvældende som nybegynder.

Der er mange knapper og indstillinger, og hvordan er det lige med det der fold-ud-mappe-sti-system? Og hvad er forholdet egentlig imellem kampagne, annoncesæt og annonce? Godt du spørger! I det følgende dykker vi nemlig ned i Facebook-kampagnens tre niveauer.

Har du i øvrigt set, at vi har en webinar-optagelse liggende om Facebook-annoncering? Læs mere, og få adgang til optagelsen her.


En Facebook-kampagne er bygget op af tre niveauer:

  1. Kampagne-niveauet, der rummer
  2. ét til flere annoncesæt, der igen rummer
  3. én til flere annoncer.

En kampagne kan – afhængigt af din virksomheds engagement og budget – således visualiseres på et utal af måder lige fra det forgrenede træ á la billedet nedenfor (med flere annoncesæt og flere annoncer) til den helt lodrette linje (med ét annoncesæt og én annonce.

FB4Visualisering af en Facebook-kampagne.

Niveau 1: Kampagnen

På kampagne-niveauet skal du vælge en målsætning. Du skal altså tage stilling til, hvad du vil med din kampagne. Vil du generere leads? Drive trafik til din hjemmeside? Øge kendskabet til din virksomhed? Få flere nye følgere på din virksomhedsside? Mulighederne er mange, men du kan kun vælge én målsætning per kampagne. Dét skyldes, at annonceleveringen optimeres efter din målsætning – så hvis du gerne vil drive trafik, ja, så bliver annoncerne leveret til dem i din målgruppe, der er mest tilbøjelige til at klikke på linket i din annonce. Du kan imidlertid oprette alle de kampagner, du vil, og de kan med fordel have hver sin målsætning. Men du slipper ikke for at tage stilling til, hvad det primære formål er med lige netop den kampagne, du er i gang med at oprette.

Niveau 2: Annoncesættet

Når du opretter et annoncesæt skal du tage stilling til kampagnens målretning, altså selve segmenteringen, placeringen af dine annoncer samt budgettet og din budstrategi. Du kan oprette flere annoncesæt under én kampagne, hvilket vil sige, at du altså kan ramme flere målgrupper ad gangen per kampagne. Det kan være, at du gerne vil ramme personer, der minder om dine eksisterende kunder, men også gerne vil ramme personer, der tidligere har besøgt din hjemmeside. Dette er to ret forskellige målgrupper, for den førstnævnte målgruppe kender sandsynligvis ikke din virksomhed, hvor sidstnævnte er aktivt involveret med din virksomhed. Og af den grund bør de to målgrupper placeres i hvert sit annoncesæt – de skal jo gerne modtage forskellige (og skræddersyede) annoncebudskaber😉

Niveau 3: Dine annoncer

Dine annoncer bor under annoncesættene, og hvert annoncesæt kan rumme flere forskellige annoncer. Du kan både oprette karrusel-, video- og billedannoncer, og så kan du promovere eksisterende indhold fra din virksomhedsside.

Læs i øvrigt mere om produktionen af det gode og skræddersyede indhold her: Content marketing: Her ligger guldet i din organisation, Sådan producerer du killer-opslag til Instagram og Skabelon til din contenteplan.

Nedenfor ser du et eksempel på, hvordan en kampagne kan se ud i annonceadministrator. Læg mærke til, at de tre niveauer er visualiseret i en form for vandret mappestruktur øverst i skærmen og ligeledes i et lodret fold-ud-system i venstre side af skærmen.

Eksemplet viser to kampagner, hvoraf den ene består af to annoncesæt, som hver består af fire annoncer. Den opmærksomme læser vil bide mærke i, at de to kampagner har hver sin målsætning, nemlig at generere leads og at drive trafik.

FB4_2

Eksempel på en Facebook-kampagne i Annonceadministrator.

Enhver kampagne på Facebook består således af: 1) en målsætning, 2) en eller flere målgrupper, 3) en række annonceplaceringer, 4) et budget og en budstrategi og 5) dine annoncer – og disse fem elementer fordeler sig på tre niveauer i en forgrening, som du selv er herre over (selvfølgelig indenfor de af Facebook fastsatte rammer).

Pro-tip!

Når du opretter din kampagne, så husk at have købsrejsen in mente på alle tre niveauer. Når du vælger din målsætning, så skal du altså samtidig overveje, hvem målgruppen er, og hvor de befinder sig i købsrejsen. Kender de endnu ikke til din virksomhed, bør du lægge ud med en kendskabskampagne eller en trafikkampagne. Det samme gælder, når du opretter dine annoncer. Dit budskab og dine kreativer skal selvfølgelig skræddersys til din målgruppe og der, hvor de befinder sig i købsrejsen. Og det vil naturligvis ændre sig med tiden.


Hvis ikke du allerede har oprettet en Business Manager, så har vi skrevet en guide til det her: Sådan opretter du en Facebook Busines Manager. Og hvis du er i tvivl om, hvorvidt det der Business Manager er noget for dig, så kan du læse her, hvilke fordele der er ved at arbejde i Business Manager: Boost-knap eller Business Manager.

Webinar-optagelse: Facebook-annoncering

Er du blevet lun på idéen om annoncering på Facebook?

Vores webinar om annoncering på Facebook er desværre allerede blevet afholdt. Meeen, du kan heldigvis få fingrene i webinar-optagelsen.

Læs mere og få adgang til optagelsen

FB3_2-2