Er det egentlig snart okay at kommunikere c*****-frit igen?

Mange kommunikations- og marketingtyper funderer over, hvornår det mon er okay at kommunikere helt almindeligt om helt almindelige emner igen. Vi giver det klokkeklare svar her.

I disse corona-tider ... I disse pandemi-dage ... I en krisetid som nu ... I usikre tider som disse ... Kan vi for f**** sake ikke godt snart stoppe med at indlede alle artikler, blog-indlæg, nyhedsbreve, LinkedIn-opdateringer, Tinder-beskeder og gækkebreve med sætninger som disse?

200323.communicate

Pandemi-vinkler og corona-vat
Jeg er med på, at vi lever i en helt særlig tid. En historisk tid, der omkalfatrer alle vores virksomheder, jobs, familier, venskaber og udfoldelsesmuligheder. No doubt. Men det bliver ikke til at holde ud at leve sit digitale arbejdsliv, hvis al kommunikation skal pandemi-vinkles, krise-justeres og pakkes ind i corona-vat. Vi bliver immune over for det. Ja, jeg får personligt nærmest trigger-finger-itch, når jeg ser nye kluntede forsøg på at corona-koble noget totalt ikke corona-relateret. 

Budskaber og tone skal balanceres
Jeg tror, vi allerede nu sukker efter noget normal, corona-fri marketing og kommunikation – også fra din virksomhed. Men vi skal naturligvis udvise god dømmekraft og tune vores tone of voice ind på, at de kampagner, events og content-gaver, vi publicerer nu og i de kommende måneder, bliver aflæst på et bagtæppe af den krise, som påvirker alle arbejdspladser. Offentlige som private. Så den modtager-situation skal vi tage hensyn til, når vi balancerer budskaber og tone.

090420.fivestages

Respekt for forskellige modtager-situationer
Mange af os kommunikerer formentlig til modtagere, der fordeler sig over hele krise-konsekvens-spektret. Fra håndsprit-producenter og take-away-platforme, der må undertrykke lysten til at high-five hele vejen til Børsens næste Gazelle-kåring. Over medicinal- og greentech-virksomheder, der er relativt upåvirkede med deres virusresistente forretningsmodeller. Til hotel- og restaurant-virksomheder, der befinder sig i en gigakrise, som ingen kender udløbsdatoen på. For slet ikke at tale om mennesker i forskellige brancher, der er hjemsendte, fyrede eller frygter for deres job.  

Tilpas til konteksten
Så hvad er det egentlig, jeg siger? På den ene side gider jeg ikke mere corona-vat. Og på den anden side skal du forestille dig, at en af dine personaer lige er blevet fyret og nu er på vej til at få tvangsfjernet sine handicappede børn. Det, jeg siger, er, at konteksten er vigtigere end ever before, når du skal tonere din kommunikation. Det er naturligvis ikke noget nyt for en rutineret kommunikationsræv som dig, at du skal tilpasse din kommunikation efter konteksten. Men budskaber, tone, tiltaleformer, armbevægelser og formater skal altså vejes på en finere sølvvægt end normalt. 

200413.transformation

Corona-resistente kunder? = Marketing-as-usual
Arbejder du for en virksomhed, der sælger procurement-software til globale virksomheder, der tæller deres omsætning i milliarder, kan du muligvis kommunikere ret normalt i dine vanlige marketing-formater. Det kan være, du skal slå lidt ekstra på, at jeres løsning har en kort tilbagebetalingstid, fordi den hjælper kunderne med at reducere omkostninger i indkøbsprocessen. Det gør du formentlig allerede krise or no krise. Så keep it up.

Hvis du arbejder i en it-konsulent-virksomhed med speciale i pharma, der synes relativt coronaresistent, er det måske bare marketing-as-næsten-usual. Måske kan du endda trykke ekstra hårdt på marketing-speederen, som jeg skriver om i denne artikel. Det kan være, at I rent faktisk kan udbygge jeres markedsandel under krisen. Det gælder fx også, hvis I leverer produkter eller services til byggebranchen, der kan se frem til en historisk stor finanspolitisk monetos-indsprøjtning. I så fald: Good for you. Ud over stepperne med jer. 

Corona-ramte kunder? = Rethink marketing
Arbejder du derimod i en virksomhed, der sælger ikke-forretningskritiske services til tøjbutikker, frisører, fysioterapeuter, diskoteker, hoteller eller andre kriseramte nicher, skal din markedskommunikation formentlig grundlæggende rethinkes. Måske skal den planlagte kampagne justeres, udskydes eller decideret annulleres. Måske er jeres normale afsætningskanaler så smadrede, at I er nødt til at søge ud på nye markeder, indtil kernekunderne (dem, der overlever)  kommer på fode igen. I så fald bør du måske tænke i ny marketingstrategi.

Hvis jeres marked ændrer sig så radikalt, at I må gentænke hele forretnings-strategien, kalder det formentlig også på en ny kommunikationsstrategi.

Linkede han lige til to af Publicos nye ydelsessider midt i en tilstræbt seriøs artikel om post-corona-kommunikation?
Jep. Det gjorde jeg.

200406.budget

Do not corona-wash!
Hvis din virksomheds produkter eller services hverken hjælper os med at fjern-arbejde, beskytte sundhedspersonale mod smitte eller slå virus ihjel, så please, lad være med at kommunikere som om, de gør. Også selvom I engang har snittet leverandørlisten på et sygehus med jeres plastik-dimser til storkøkkener. Lad nu være med at corona-washe. Dermed ikke sagt, at I skal stoppe med at markedsføre jeres non-lifesaving produkter. Selvfølgelig skal I markedsføre. Det er da 110 pct. legitimt at afsætte sine produkter, så ens medarbejdere kan få løn og betale skat, så sygeplejerskerne kan få løn, og forskerne kan udvikle den f****** vaccine. 

Summa summarum: Don't stop marketing! 
Uanset hvilket af ovenstående scenarier din virksomhed befinder sig i, med hensyn til jeres forretningsmæssige situation og med hensyn til jeres primære målgruppers modtager-situation, så vil jeg som udgangspunkt sige, at I skal blive ved med at kommunikere, markedsføre og udkomme. Der er faktisk data-belæg fra tidligere recessioner for så vidt muligt at holde marketing-kadencen med de ressourcer, man nu har til rådighed.

Skriv, upload, del, kæmp og arbejd jer igennem krisen. Det er vel det bedste, vi kommunikationstyper, kan bidrage med, eftersom de færreste af os har en baggrund som speciallæge i immunologi eller anæstesisygeplejerske at falde tilbage på. 

Held og lykke til dig og din organisation med at komme så nådigt som muligt gennem krisen! Skriv endelig til mig, hvis Publico kan spille en positiv rolle i jeres comeback. 😇

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

97 procent af de søde læsere, der nåede helt herned, har fået åbenbaring-lignende udbytte af også at læse disse artikler: