Annonce-priser: En digital silver lining i en corona-tid? 📉

Intet er, som det plejer – corona pĂĄvirker alt. OgsĂĄ det faglige arbejde som kommunikatør. Men pĂĄ et enkelt omrĂĄde, nemlig annonce-priser, synes der at være en lille upside pĂĄ krisen. 

Situationen, verden befinder sig i lige nu, er mildest talt udfordrende. Den er underlig, uvis og uoverskuelig. For corona er et svært bæst at få greb om. Få aner, hvor vi er på kurven, hvad næste træk er, og hvor meget værre, det skal blive, før det bliver bedre.

Også fagligt kan det være svært for kommunikations- og marketingafdelinger at finde sine ben i den suppedas. Hvad giver mening, når man ikke sådan for alvor kan bidrage til at løse den altoverskyggende udfordring, vi står overfor som samfund (ud over naturligvis at gøre, hvad Søren og Mette siger)?

Måske er det ikke så tosset at fokusere på vores kerneopgaver og varetage dem samvittighedsfuldt. At passe vores dont, så godt som omstændighederne tillader det, med fokus på vores faglige evne til at agere ud fra kontekst.

Lavere annonceringspriser

Hvis dit opgavemiks for eksempel indeholder annoncering online, kan det være relevant at justere din indsats netop nu. Google og Facebooks annonceplatforme fungerer som åbne auktioner, og derfor afhænger prisen af, hvor mange annoncører der vil nå en specifik målgruppe eller byde ind på et bestemt søgeord.

Lige nu pauser mange annoncører inden for rejser, events, gastronomi og kultur meget forståeligt deres mediebudget. På en trist baggrund giver det mindre konkurrence på budauktionen – og dermed op til 10-30 pct. lavere priser på Facebook-annoncer og Google Ads, afhængigt af branche og faktorer uden for vores kontrol.

Fra egen andedam
Blandt Publicos egne kunder kan vi se flere prisfald på Google Ads i perioden 9. marts til i går 18. marts, når vi måler på den gennemsnitlige pris per klik (CPC). Der er selvfølgelig altid udsving i priserne i løbet af året. Men i nævnte periode ser vi et gennemsnitligt prisfald på små 30 procent. Det er pænt meget.

tabel

Hvilket indhold?
Nu tænker du måske på, hvad du skal annoncere med, hvis du skal annoncere. E-handel er af selvindlysende grunde mere relevant end nogensinde, og hvis det er en del af dit setup som B2B, giver det god mening at gøre dine kunder opmærksomme på det. Sælger du direkte via dit website, er det måske nu, du skal finjustere din søgeordsanalyse for helt præcist at nå dem, der søger svar på deres forretningsudfordringer via Google.

Du har også gode muligheder for at få leads via annoncering. De af dine kunder, der er sendt hjem for at arbejde, har mere tid end vanligt til at søge viden og svar på spørgsmål om dine løsninger. Så content offers som webinars, guides, tjeklister og skabeloner kan være i ekstra høj kurs i disse dage.

Hvis du arbejder i en videnstærk B2B-virksomhed, og det gør du formentlig (forhåbentlig), når du læser med her, så er du sikkert med på, at annonceringen kun skaber værdi, hvis du har noget værdifuldt content til at bakke annoncerne op. Hvis ikke, bør du begynde her - fx ved at repurpose gammelt evergreen-indhold via annonceringen.

Grav i det hele taget dybt i hjernekassen efter alle mulighederne for at yde en ekstra digital service til dine kunder og potentielle kunder. Sådan ved de, at du stadig holder hjulene i gang og er klar til at hjælpe dem.

Situationen er ekstraordinær. Det skal din kommunikation naturligvis også være. Så husk en afbalanceret, empatisk tone i din annoncering. Fingerspitzengefühl og respekt er vores fags svar på håndsprit og afstand.