Blog

Annonce-priser: En digital silver lining i en corona-tid? 📉

Intet er, som det plejer – corona pĂ„virker alt. OgsĂ„ det faglige arbejde som kommunikatĂžr. Men pĂ„ et enkelt omrĂ„de, nemlig annonce-priser, synes der at vĂŠre en lille upside pĂ„ krisen.

Situationen, verden befinder sig i lige nu, er mildest talt udfordrende. Den er underlig, uvis og uoverskuelig. For corona er et svÊrt bÊst at fÄ greb om. FÄ aner, hvor vi er pÄ kurven, hvad nÊste trÊk er, og hvor meget vÊrre, det skal blive, fÞr det bliver bedre.

OgsÄ fagligt kan det vÊre svÊrt for kommunikations- og marketingafdelinger at finde sine ben i den suppedas. Hvad giver mening, nÄr man ikke sÄdan for alvor kan bidrage til at lÞse den altoverskyggende udfordring, vi stÄr overfor som samfund (ud over naturligvis at gÞre, hvad SÞren og Mette siger)?

MÄske er det ikke sÄ tosset at fokusere pÄ vores kerneopgaver og varetage dem samvittighedsfuldt. At passe vores dont, sÄ godt som omstÊndighederne tillader det, med fokus pÄ vores faglige evne til at agere ud fra kontekst.

Lavere annonceringspriser

Hvis dit opgavemiks for eksempel indeholder annoncering online, kan det vÊre relevant at justere din indsats netop nu. Google og Facebooks annonceplatforme fungerer som Äbne auktioner, og derfor afhÊnger prisen af, hvor mange annoncÞrer der vil nÄ en specifik mÄlgruppe eller byde ind pÄ et bestemt sÞgeord.

Lige nu pauser mange annoncĂžrer inden for rejser, events, gastronomi og kultur meget forstĂ„eligt deres mediebudget. PĂ„ en trist baggrund giver det mindre konkurrence pĂ„ budauktionen – og dermed op til 10-30 pct. lavere priser pĂ„ Facebook-annoncer og Google Ads, afhĂŠngigt af branche og faktorer uden for vores kontrol.

Fra egen andedam

Blandt Publicos egne kunder kan vi se flere prisfald pÄ Google Ads i perioden 9. marts til i gÄr 18. marts, nÄr vi mÄler pÄ den gennemsnitlige pris per klik (CPC). Der er selvfÞlgelig altid udsving i priserne i lÞbet af Äret. Men i nÊvnte periode ser vi et gennemsnitligt prisfald pÄ smÄ 30 procent. Det er pÊnt meget.

tabel

Hvilket indhold?

Nu tÊnker du mÄske pÄ, hvad du skal annoncere med, hvis du skal annoncere. E-handel er af selvindlysende grunde mere relevant end nogensinde, og hvis det er en del af dit setup som B2B, giver det god mening at gÞre dine kunder opmÊrksomme pÄ det. SÊlger du direkte via dit website, er det mÄske nu, du skal finjustere din sÞgeordsanalyse for helt prÊcist at nÄ dem, der sÞger svar pÄ deres forretningsudfordringer via Google.

Du har ogsÄ gode muligheder for at fÄ leads via annoncering. De af dine kunder, der er sendt hjem for at arbejde, har mere tid end vanligt til at sÞge viden og svar pÄ spÞrgsmÄl om dine lÞsninger. SÄ content offers som webinars, guides, tjeklister og skabeloner kan vÊre i ekstra hÞj kurs i disse dage.

Hvis du arbejder i en videnstÊrk B2B-virksomhed, og det gÞr du formentlig (forhÄbentlig), nÄr du lÊser med her, sÄ er du sikkert med pÄ, at annonceringen kun skaber vÊrdi, hvis du har noget vÊrdifuldt content til at bakke annoncerne op. Hvis ikke, bÞr du begynde her - fx ved at repurpose gammelt evergreen-indhold via annonceringen.

Grav i det hele taget dybt i hjernekassen efter alle mulighederne for at yde en ekstra digital service til dine kunder og potentielle kunder. SĂ„dan ved de, at du stadig holder hjulene i gang og er klar til at hjĂŠlpe dem.

Situationen er ekstraordinĂŠr. Det skal din kommunikation naturligvis ogsĂ„ vĂŠre. SĂ„ husk en afbalanceret, empatisk tone i din annoncering. FingerspitzengefĂŒhl og respekt er vores fags svar pĂ„ hĂ„ndsprit og afstand.