31 guldkorn fra Email Summit 2020

Her highlighter vi de vigtigste guldkorn fra Danmarks store inspirations- og netværksdag for e-mail-nørder, så du bliver dus med de nyeste trends inden for e-mail marketing.

Med navne som Ann Handley og Elliot Ross på plakaten var vi klar til at suge ny inspiration til os, da vi stillede op med fire mand fra Publico til årets Email Summit 2020.

Missede du konferencen? Så er det godt, at vi er klar til klæde dig på med 31 guldkorn fra dagen, der styrker din e-mail marketing-indsats.

Disclaimer: Mange af rådene er ikke raketvidenskab. Alligevel håber vi, at du får et par aha-oplevelser, eller at du i det mindste bliver bekræftet i det e-mail knowhow, du allerede har erhvervet dig. 

 

Idéudvikling

1: SMAOBOGAITDE

Du behøver ikke være genial og original hver eneste dag. I hvert eneste stykke content. Sådan lød et af de gennemgående temaer på Email Summit 2020.

Men hvad har det kringlede akronym med originalitet at gøre, tænker du? Svaret er simpelt: Stjæl-med-arme-og-ben-og-gør-andres-ideer-til-dine-egne.

Guldkornet kom fra: Merete Due Paarup, ImageConsult.

 

2: Udvikl din modtagers årshjul

Måske arbejder du allerede med et årshjul for din indholdsproduktion, som hjælper dig med at planlægge rundt om DINE produktlanceringer, DINE seminarer og DIN højsæson. Men hvad med din modtager?

Med et modtager-årshjul tvinger du dig selv til at lave relevant indhold med en aktuel krog i vedkommendes mærkedage, travle perioder og behov. En idegenerator på modtagerens principper.

Simpelt, men genialt!

Guldkornet kom fra: Merete Due Paarup, ImageConsult.

 

3: Invitér målgruppen ind i redaktionslokalet

Du bliver konstant tudet ørerne fulde med, at dit indhold skal tage afsæt i din målgruppes behov. Og det er langt lettere sagt end gjort. Men her får du en konkret løsning:

Find en eller flere engagerede kernelæsere, og inviter dem med på dit næste redaktionsmøde. Tættere kommer du ikke på dine modtageres behov og ønsker – og det sender et tydeligt signal til læserne om, at I rent faktisk bekymrer jer om dem.

Guldkornet kom fra: Merete Due Paarup, ImageConsult.

 

4: Smadr dit nyhedsbrev i enkeltdele

Dit nyhedsbrev kan hurtigt blive rutinepræget, hvis du ikke en gang imellem laver en Hella Joof på det (du ved, brænder det ned til jorden, indianer-style).

Find dine seneste 10 udsendte e-mails frem og bryd dem ned i så små enkeltdele som muligt (vi taler emnelinje, preview-tekst, knapper, alt-tekster, header-tekster, logo und so weiter). Nu kan du analysere på de små detaljer for hvert element og blive klogere på, hvad du bør dyrke, og hvad du bør brænde ned til jorden.

Guldkornet kom fra: Merete Due Paarup, ImageConsult.

 

Tekstforfatning

5: Stil de rigtige spørgsmål

Inden du går i gang med at forfatte din e-mail, skal du stille dig selv en række væsentlige spørgsmål, der klæder dig på til opgaven: Hvad er målet med at sende mailen? Hvad vil du gerne have din læser til at gøre? Hvilken tone skal du bruge? Ville du også sende mailen, hvis du skulle betale porto? Vil du selv læse sådan en mail? (vær nu ærlig 😊).

Guldkornet kom fra: Henrik Hillestrøm, Danske Bank.

 

6: Giv din fortæller et twist

”You never get a second change to get a first impression”. Derfor skal du skille dig ud i dit nyhedsbrev.

Vælg en personlig stemme og krydr din tekst med masser af white space og emojis. Kommunikér peer-to-peer, opbyg tillid og forstå din modtager.

Guldkornet kom fra: Ann Handley, MarketingProfs.

 

7: Skab forandring i din fortælling

Gør din tekst spændende for læseren ved at inddrage et forandringselement, der er uventet og derfor skaber følelsesmæssig respons. Noget skal ændre sig undervejs i historien.  

Guldkornet kom fra: Heine Aaen, Aaentekster.dk.

 

8: #Writetodoris

Skriv som et menneske – til et menneske. Forestil dig din modtager og vær nærværende, når du skriver. Hvad hedder vedkommende? Måske Doris? I så fald: #writetodoris.

Guldkornet kom fra: Ann Handley, MarketingProfs.

 

9: Inddrag hjernevridere

Hjernen hader konflikt, og netop derfor skal du holde igen med det mest åbenlyse. Inddrag billedsprog og symbolik i din tekst, og lad det være op til din læser at ”regne den ud”. Vores hjerne bliver nemlig tilfredsstillet, når den kommer på arbejde, og på den måde holder du din læser engageret.

Guldkornet kom fra: Heine Aaen, Aaentekster.dk.

 

10: Forvandl bla bla bla til aha!

Tekstforfatning handler ikke kun om at sætte ord på en række. Det handler om at forvandle formål til budskab og skabe en wauw-effekt hos modtageren.

Guldkornet kom fra: Henrik Hillestrøm, Danske Bank.

 

11: Fokusér på benefits frem for features

Når du skal omtale dit produkt i dine tekster, skal du ikke kun fokusere på produktets egenskaber (features). Du skal i højere grad fortælle, hvad din læser får ud af at købe dit produkt (benefits). Vær konkret og find frem til de basale behov, dit produkt dækker. Brug med fordel EFU-modellen, når du laver øvelsen: Egenskab – fordel – udbytte.

Guldkornet kom fra: Henrik Hillestrøm, Danske Bank.

 

12: Lug ud i djævleord

Fjern unødvendige fyldord i din tekst, der ikke bidrager til fortællingen. Se bare her:

”Med vores bycykel bliver det utrolig nemt for dig at komme fra A til B, fordi du uden nogen som helst besvær kan finde den på det digitale kort og med få klik hurtigt aflevere den igen, når du er nået frem til din foretrukne destination.

Guldkornet kom fra: Henrik Hillestrøm, Danske Bank.

 

13: Tal til sanserne

Din læser forstår verden gennem detaljer. Derfor skal du skrive til sanserne, der danner billeder i hovedet hos din læser og skaber en større følelsesmæssig respons. Frem med sanseapparatet!

Guldkornet kom fra: Heine Aaen, Aaentekster.dk.

 

14: Tal dit brand op

”Heighten the position of your brand!”, lyder rådet fra Kenda Macdonald.

Selvom du kun sælger muleposer til 20 kroner, skal du lade som om, det er en Fendi til 10.000, når du omtaler produktet i dine tekster. Dit produkt har en plads på markedet af en grund – forklar hvorfor!

Guldkornet kom fra: Kenda Macdonald, Automation Ninjas.

 

Design

15: Fremhæv dine call-to-actions

Løft dit salg med tydelige CTA’er, der skiller sig ud fra resten af teksten i din e-mail. Lav din CTA til en knap, fremhæv den med en farve og lok med en tekst, der frister din læser.

Guldkornet kom fra: Henrik Hillestrøm, Danske Bank.

 

16: Spar tid med et gennemarbejdet design

Bruger du unødig tid på at opsætte og designe hver enkelt e-mailudsendelse, som var det din første? Så er det på tide at arbejde smartere.

Print dine seneste 5-10 (måske 15) udgivelser, og hæng dem op på kontorvæggen. Hvilke designbyggeklodser bruger du oftest – og hvilke virker bedst? Udvælg dem, du tror mest på og forfin designet af dem. Nu har du 3-4 velfungerende designs i stedet for 10 tilfældige.

Guldkornet kom fra: Elliot Ross, Action Rocket.

 

17: Vær tilgængelig

Tilgængelighed bliver ofte forbundet med en lille gruppe af modtagere med funktionsnedsættelse. Men tænk det lidt bredere: ”Everyone will see your e-mail without images at some point”, lyder pointen fra Elliot Ross.

Hvordan ser dit nyhedsbrev ud for modtageren med dårlig internetforbindelse på togturen? Sørg for, at teksten i dine e-mails kan stå alene, eller at din alt-tekst fungerer.

Guldkornet kom fra: Elliot Ross, Action Rocket.

 

18: Husk seværdigheder i dine tekster

Stop med at overvurdere din modtagers læsekapacitet. Øjet skal have noget at dvæle ved, så husk korte tekststykker med masser af whitespace imellem. Det er dig, der sætter tempoet.

Guldkornet kom fra: Henrik Hillestrøm, Danske Bank.

 

Indhold

19: Vær hurtigere end konkurrenterne

Dine nyhedsbrevsmodtagere hungrer efter de seneste nyheder og tendenser inden for din branche. Og den faglige FOMO skal du sørge for at bruge aktivt.

Hvis du altid er hurtigere med din vinkel på en højaktuel branchenyhed end dine konkurrenter, bliver du thought leader med raketfart. Du øger dit omdømme hos aktuelle kunder, men mindst lige så vigtigt gør du hoserne grønne hos de modtagere, der er kunder hos konkurrenten (som udkommer med sneglefart).

Og husk nu: Dit indhold behøver ikke være enestående hver gang. Hellere et kort og hurtigt take på en relevant nyhed end et sneglelangsomt blogindlæg om det samme emne. Det er ofte rigeligt for dine modtagere.

Guldkornet kom fra: Halfdan Timm, Obsidian Digital.

 

20: Indsaml testimonials og referrals

Hvad sælger bedre end kunder, der anbefaler dit produkt? Glade kunder! Indsaml udtalelser fra dine tilfredse kunder og placér dem i tilmeldingsformularen og i bunden af dine nyhedsbreve.

Guldkornet kom fra: Kenda Macdonald, Automation Ninjas.

 

Automatisering

21: Opbyg en velkomstserie på minimum 5 e-mails

5 er ifølge Christina Klitsgaard det gyldne tal, når det kommer til antallet af mails i en velkomstserie. Med fem mails sikrer du, at din læser bliver klædt på til at forstå det behov, du kan dække og underviser samtidig din målgruppe med content inden for den branche, du arbejder i.

Guldkornet kom fra: Christina Klitsgaard, Weloveemails.dk.

 

22: Idéforladt? Find emner til din velkomstserie på Google

Hvad skriver dine kunder i søgefeltet, når de skal vide noget om den produkttype, du kan tilbyde? I dropdown-menuen på Google finder du idéer til relaterede emner, som du med fordel kan hapse og tage afsæt i, når du skal skrive indhold til din velkomstserie.

Guldkornet kom fra: Christina Klitsgaard, Weloveemails.dk.

 

23: Afstem forventningerne i velkomstmail #1

Får dine modtagere en velkomstserie, når de har spist din skovsnegl? Ja, selvfølgelig gør de det. Og når de får den første mail, er det helt afgørende, at du afstemmer deres forventninger.

Her er et eksempel på, hvordan du bliver konkret:

Vi sender dig Du får en række 7 mails over de kommende uger næste 14 dage med indhold fra vores verden håndgribelige guides til, hvordan du XX”. Kan du se det?

Vær. Meget. Konkret.

Guldkornet kom fra: Christina Klitsgaard, Weloveemails.dk.

 

24: Involvér læseren med et (nemt) spørgsmål

Hvis du allerede har en skarp og konkret velkomstmail til nye læsere, er du måske klar til det store kørekort i forventningsafstemning. Og din kørelærer hedder Ann Handley. Den amerikanske tekst-guru gør nemlig noget atypisk og ret genialt i sin velkomstmail – hun stiller spørgsmålet:

”Why did you subscribe to my newsletter? What do you hope to learn here?”

Ved at bruge sølle 58 tegn tager hun forventningsafstemningen til et helt nyt niveau, hvor hun 1) viser, at hun interesserer sig for læseren, 2) bliver klogere på, hvem hendes målgruppe er, og 3) indsamler gratis ideer til indhold.

Tilgangen kræver, at du er villig til at læse og svare på læsernes mail – men det er du naturligvis (når du har læst råd #31).

Guldkornet kom fra: Ann Handley, MarketingProfs.

 

Lead-generering

25: Brug nedtællingsur i dine pop-ups

Ifølge Emil Kristensen kan du være heldig at øge din konvertering med 8%, hvis du indsætter en countdown timer på dine pop-ups og slide-ins på din hjemmeside. Det kan eksempelvis være i forbindelse med en konkurrence eller et begrænset tilbud, hvor modtageren samtidig siger ja tak til at modtage dine e-mails.

Guldkornet kom fra: Emil Kristensen, Sleeknote.

 

26: Brug pop-ups med billeder

Du ved allerede, at pop-ups (eller slide-ins) på dit website er et must, når du skal skaffe nye kunder. Men har du tænkt over, hvordan de skal se ud?

En lavthængende frugt er at bruge billeder. Pop-ups med billeder konverterer nemlig (i gennemsnit) 83 % bedre end dem uden. Let’s go!

Guldkornet kom fra: Emil Kristensen, Sleeknote.

 

27: Begræns din formular

Dine potentielle sign-ups knækker nakken, hvis din formular beder om alt fra fornavn til yndlingskæledyr. Helt konkret viser (de gennemsnitlige) data, at konverteringen på formularer falder drastisk fra to til tre input-felter. En lille kuriositet er, at to input-felter faktisk konverterer bedre end et (der ligger et psykologisk studie og venter her).

Hvad betyder det så for dig? At du kraftigt skal overveje, hvilke informationer du behøver fra dine modtagere. Og så kan du måske praktisere såkaldte ’multiple steps’, hvor dine besøgende udfylder deres informationer ad flere omgange. Det skulle angiveligt nedbryde barrieren for brugerne.

Guldkornet kom fra: Emil Kristensen, Sleeknote.

 

28: Brug store og hårde undertekster på dine annonce-film

Det her råd baserer sig på tre tendenser: 1) film er et fremragende format for Facebook-annoncer 2) dine brugere ser annoncer på mobilen, og 3) hovedparten af film på Facebook bliver set uden lyd.

Det konkrete råd er, at du bør hardcode dine videoundertekster i punktstørrelse 16. Det ser skørt ud på desktop, men det fungerer fremragende, når din målgruppe ser filmen uden lyd på mobilen (og det gør de jo). Men hvorfor hardcode, tænker du? Fordi dine danske undertekster ellers ikke bliver vist, hvis din målgruppes Facebook-konto er oprettet med engelsk som sprog.

Guldkornet kom fra: Halfdan Timm, Obsidian Digital.

 

29: Prioritér kun din kernemålgruppe på LinkedIn

En meget generel tommelfingerregel er, at dine konverteringer på LinkedIn Leads Gen Ads er (noget) dyrere end tilsvarende fra Facebook Lead Ads. Men de kan til gengæld have større kvalitet.

Derfor bør du prioritere dit LinkedIn-budget til cremen af din målgruppe. Hvem er de 5 % af din brede målgruppe, som du allerhelst vil have krogen i? Definér dem – og gå benhårdt efter dem på LinkedIn.

Guldkornet kom fra: Halfdan Timm, Obsidian Digital.

 

30: Lær af konkurrenternes annoncer

Kan du huske SMAOBOGAITDE (se råd #1)? Det råd gælder også for annoncering og lead-generering på Facebook. Og faktisk har det aldrig været nemmere at lade sig inspirere af (læs: stjæle fra) andre (læs: konkurrenterne).

Med Facebook Ads Library kan du søge på en hvilken som helst Facebook-annoncør og se deres aktuelle annoncer (tak til Cambridge Analytica). På den måde kan du lære af konkurrenternes fejl – uden selv at betale de dyre lærepenge. Ge-ni-alt. Der altså ingen undskyldninger.

Stjæl for pokker, stjæl.

Guldkornet kom fra: Halfdan Timm, Obsidian Digital.

 

31: A.W.B

Når du sender en e-mail, skal du også være klar til at besvare den respons, du får på den. Sådan lyder det 31. og sidste tip fra Ann Handley: ”Honor the rule of A.W.B – Always write back”. Derfor: kom til tasterne og besvar dine henvendelser, hvis du vil bevare en tæt kontakt til både kunder og ikke-kunder.

Guldkornet kom fra: Ann Handley, MarketingProfs.

 

Værsgo’! Nu har du fået vores vigtigste guldkorn fra Email Summit 2020, du kan tage i brug allerede i dag. 

Hvad venter du på?

 

Foto: Anne Kring.