Det nye klubhus: Sådan kommer du i gang på ♣️🏠 (Clubhouse)

Podcast møder Facebook-gruppe møder radio møder paneldebat møder online konference. Vi snakker selvfølgelig om det lydbaserede (og hypede) sociale medie, Clubhouse. Men hvad er det, klubhuset kan? Få en 101-introduktion til platformen samt 10 tips til at komme i gang her.

Clubhouse er den nye dreng i klassen. Den nye app i App Store. Og det sociale medie, som alle snakker om, men som langt fra alle har adgang til (endnu). Du har måske hørt om det. Kastet lange og længselsfulde blikke efter appen. Måske allerede hentet den og reserveret dit brugernavn i håbet om, at du en dag vil blive en del af det eksklusive selskab. Og nu er netværket endelig inden for rækkevidde for alle os dødelige danskere – hvis du vel at mærke er blevet inviteret. For det er et by invite only-netværk.

Clubhouse-lanceringen er nemlig et klassisk eksempel (sakset direkte fra lærebogen) på en scarcity-strategi. En yderst velfungerende marketing strategi, der har fået hypen omkring den kun knapt et år gamle sociale medie-platform til at eksplodere, og som har gjort det muligt for appen på ganske kort tid at vinde markedsandele og opnå otte millioner downloads.

Clubhouse downloads
Eksponentiel vækst i antallet af app-downloads. Foto-kredit: App Annie.


Men hvad ER Clubhou. Ja ja, det kommer. Nu faktisk, for nu har vi overstået indflyvningen, der skulle trigge din #FOMO* og overbevise dig om, at du er nødt til at læse videre. Jeg håber, det virkede.

*FOMO (Fear Of Missing Out): Præcis betegnelse for den frygt, du lige nu sidder med i forhold til Clubhouse. Frygten for at gå glip af noget – at misse out. Hvis du da ikke allerede har fået din eksklusive invitation.

Clubhouse for newbies🎉

Clubhouse kan bedst beskrives som, podcast møder Facebook-gruppe møder old school radio møder paneldebat møder online konference. Uden dog at være 1:1 nogen af delene. Clubhouse er nemlig helt sin egen. Et lydbaseret socialt medie, som kan noget, de andre sociale medier ikke helt formår – men som alligevel trækker på funktioner, vi kender i forvejen.

Social media-platforme
Clubhouse og de 117 andre SoMe-apps på dit device.

Clubhouse er et audiobaseret socialt medie, hvor du kan møde ligesindede nørder inden for lige præcis din niche, og hvor I kan tale sammen om jeres fælles interesse – eller hvor du kan indtage tilskuerpladsen og lytte med på andres samtale.

Det kan være de helt fag-faglige snakke om SoMe-strategier til at vækste din virksomhed (hvis du er en digital nørd som mig) eller om all things marketing, hvis du er en sej marketeer. Men du kan også tune ind på Clubhouse, hvis du:

  • Længes efter en diskussion om, hvorvidt LinkedIn er blevet et kedeligt (eller et lige lovligt pjattet) sted at hænge ud som professionel type.
  • Vil finde inspiration til, hvordan man begynder sin dag bedst muligt for at få succes.
  • Leder efter en karaoke-scene, hvor du kan udfolde dig musikalsk og udvikle dit sangtalent – eller mangel på samme.
  • Vil deltage i en diskussion om, hvorvidt Michael Jackson egentlig er bedre end Prince.
  • Vil blive klogere på, hvad der sker politisk på den anden side af Atlanten, hvad folk taler om på hestenettet lige nu, hvilke bøger og podcast du absolut MÅ kaste dig over, hvordan forskellige hunderacer har forskellig gøen, hvem der… du har nok fanget den.

Der er altså mulighed for at få sig en snak om alt mellem himmel og jord. Eller mulighed for at være med på en lytter, når andre Clubhouse-brugere snakker om alt mellem himmel og jord. Tænk på platformen som en slags online konference med foredrag, der er skræddersyet til lige præcis dig og din smag.

Alle disse samtaler foregår i såkaldte rum. Og de foregår live som en form for drop-in audio chat. Det betyder, at det, der sker på Clubhouse, foregår synkront. Du kan altså ikke genbesøge et rum eller genhøre en samtale, når samtalen er slut. Du skal være der, når det sker. You snooooze, you loooze.

Så din FOMO stopper altså ikke, når du får din invitation.

Rummets tre sektioner: Scenen, forreste række og det øvrige publikum

Forestil dig en lang gang med en masse døre på hver sin side. Dét er din hallway. Det er her, du lander, når du åbner din app. Hver af disse døre i din gang repræsenterer et rum, hvor der foregår en samtale lige nu. Karakteren af disse rum er baseret på, hvem du følger og hvilke interesser, du har tilkendegivet over for appen, at du har. Et rum er altså en event, der foregår lige nu. Og fordi et rum er afgrænset i tid og forvinder, når rummet lukkes, så vil dit gangareal konstant skifte udtryk – du ser nemlig kun de rum, der afvikles lige nu.

 

En virkelig hallway  Clubhouse hallway
Din hallway i virkeligheden (TV) og din hallway på Clubhouse. (TH)

Et rum består af tre sektioner:

  • Scenen (the stage), hvor dem, der kan snakke, befinder sig. Det er både moderatorer, medværter og evt. personer fra publikum, som er blevet inviteret op på scenen.
  • De forreste rækker (front row), hvor dem, som personerne på scenen følger, sidder. Personer, der sidder på forreste række, er i højere grad eksponeret end det øvrige publikum.
  • Og det øvrige publikum (others in the room) er dig og alle andre, der træder ind i rummet for at lytte til en samtale.

Clubhouse-rummet
Et standard Clubhouse-rum med de tre sektioner.

Når du bevæger dig fra dit gangareal og ind i et rum, så vil du automatisk træde ind i rummet i muted tilstand og som ”lytter” – enten på forreste række eller blandt det øvrige publikum. Du kommer altså ikke til at brase ind i på scenen ved et uheld – heldigvis. Og i din mutede tilstand på tilskuerrækkerne har du disse tre muligheder:

  • Du kan forlade rummet på en stille og rolig facon #peaceout
  • ✋Du kan række din hånd op (ligesom vi kender det fra Teams) og herved indikere over for rummets moderator(er), at du gerne vil op på scenen og deltage i samtalen – for eksempel ved at stille et spørgsmål eller ved at tilføje noget til samtalen.
  • ➕Du kan ”pinge” andre Clubhouse-brugere ind i rummet, hvis du vurderer, at vedkommende simpelthen ikke kan leve uden at opleve den her samtale.

Ping me in-funktionen:

Tip 1: Når du bruger ping me in-funktionen, kan du både søge direkte på personer i dit netværk, men du kan også søge på nøgleord som for eksempel ”podcast” og så invitere personer i dit netværk, der har denne interesse.

Tip 2: Vær opmærksom på, at du kan være i gang med at pinge folk ind i rummet, som allerede befinder sig i et andet rum – og som måske endda er aktive på scenen i et andet rum. Så go easy on the ping-button.

 

At der er ganske få funktioner på platformen lige nu gør, at mediet er befriende simpelt at forholde sig til, og at du kan bruge sendefladen til lige præcis dét, du har brug for og lyst til. Og fordi der er tale om en sendeflade, som alle i princippet har adgang til (hvis vi selvfølgelig lige ser bort fra de stakkels android-brugere), så er alle brugere selvfølgelig ikke lige professionelle – men det er på en måde også dejligt befriende.


Få inspiration til at hoste dit eget rum på Clubhouse her: 11 ideer til indhold på Clubhouse.

10 tips til den nye Clubhouse-bruger

Hvis du er ny på Clubhouse, og det er du, hvis du stadigvæk bærer rundt på den lille partyhat-emoji 🎉, så har du sandsynligvis brugt de sidste par timer (eller dage) på at navigere rundt og være ny(sgerrig) i appen. Og det skal du endelig bare gøre – så længe du har partyhatten på, kan alle andre på Clubhouse se, at du ikke nødvendigvis er bekendt med god skik og etikette på platformen.

Det første tip (#1) til den nye Clubhouse-bruger er derfor, at du skal udnytte, at du har partyhatten på ved at række hånden op i et rum og prøve at komme op på scenen.

Clubhouse-håndoprækning
Ræk hånden op i et rum ved at klikke på


De øvrige 9 tips får du her:

Tip #2: På Clubhouse indgår man i asymmetriske relationer med hinanden – tænk Twitter- og Instagram-style. Da der ikke er tale om venneanmodninger, som vi kender det fra for eksempel Facebook, kan du godt følge folk, uden at de nødvendigvis følger dig. Husk, at de personer, du følger, har betydning for, hvordan din hallway ser ud. Det er derfor en god idé at beslutte dig for, hvad du gerne vil have ud af Clubhouse og kun følge personer, der kan give dig netop dét. To tips til at gøre dette er:

  • at følge personer, der befinder sig blandt publikum eller på scenen i de rum, som du også selv befinder dig i – I har sandsynligvis en fælles interesse.
  • at søge på udvalgte nøgleord (podcast, sociale medier, heste…) eller emojies (🇩🇰, 🎙️, 📚...) via appens søgefunktion og derigennem finde personer med bio-tekster, der matcher dine interesseområder.

Tip #3: Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at kommunikere med hinanden in-app – udover i disse to tilfælde: 1) hvis du befinder dig på scene eller 2) hvis en, du følger, også følger dig. Der går rygter om, at en egentlig chat-funktion er under udarbejdelse, men som platformen ser ud lige nu, er du nødsaget til at tilføje din Instagram-profil og/eller Twitter-konto til din Clubhouse-profil og lade Clubhouse-brugere henvende sig til dig der.
Obs. Hvis du tager kontakt til nogen på Instagram, så husk at giv lidt kontekst til din henvendelse, så vedkommende ved, at det for eksempel handler om et Clubhouse-rum, som I begge deltog i.


Tip #4:
Din bio-tekst er vigtigt. Især de tre første linjer. Det fungerer nemlig sådan, at når folk klikker på dit profil-billede inde i et rum, du deltager i, så bliver de første tre linjer af din bio-tekst synlig. Så sørg for at disse linjer er on point – og at de måske endda er skræddersyede til lige præcis det rum, du deltager i på det givne tidspunkt. Du kan nemlig ændre din bio-tekst så ofte, du vil. Sørg desuden for, at din profil på Clubhouse stemmer overens med din profil på dine øvrige sociale medier – det styrker din generelle online-tilstedeværelse, hvis du giver et konsistent og overensstemmende indtryk.

Clubhouse profil  Udsnit af Clubhouse-biotekst
Min fulde Clubhouse-profil (TV) og min profil, som min profil fremstår inde i et rum (TH).

Clubhouse snakker sammen med Instagram! Det er derfor en god idé at få styr på din Instagram-profil. I vores e-bog Sådan bruger du Instagram til B2B-salg giver vi dig en udførlig guide til at komme i gang med din indsats på Instagram og til at få succes på kanalen. Hent guiden her.



Tip #5:
Det er op til dig at sørge for, at din hallway er så god for dig, som den kan være. Det vil sige, at hvis der er for mange irrelevante rum i dit gangareal, så skal du rydde op – og det gør du ved:

  • at fjerne uinteressante rum med et simpelt swipe til højre. Det hjælper med at korrigere algoritmen, så du fremadrettet ser flere rum a la dem, du rent faktisk har lyst til at deltage i.
  • at sortere i dine connections ved at gennemgå de personer, som du følger, og unfollow dem, som ikke er relevante for dig. Det er nemlig i høj grad de personer, du følger, som dikterer din oplevelse på Clubhouse. Det betyder selvfølgelig også, at hvis du vil se flere rum i din hallway, så skal du følge flere personer.


Tip #6:
Når du en dag rækker hånden op i et rum og bliver inviteret op på scenen, så vil du automatisk blive unmuted – også selvom det endnu ikke er din tur til at tale. Det er derfor god Clubhouse-etikette at mute dig selv, når du er på scenen, indtil det er din tur til at tale. Det giver den bedste lydoplevelse i rummet!

Clubhouse-scenen muted  Clubhouse-scenen unmuted
Mute og unmute dig selv ved at klikke på 🎙️, når du befinder dig på scenen.


Tip #7:
En anden vigtig ting, der skal sikre den gode lydoplevelse, er, at du for alt i verden skal sørge for at have ro i din baggrund, hvis du planlægger at gå op på scenen – det vil sige ingen barnegråd og ingen bilstøj. Clubhouse er et lydbaseret medie, så sørg for at have god lyd og gå skarpt igennem.

 

Tip #8: God energi betyder alt! Det gælder både, hvis du skal moderere et rum, og hvis du bliver inviteret op på scenen for at tale. Du skal sørge for, at folk tror på det, du siger. At de tror på dig. Så sig det, du har brug for at få sagt, og gør det med din ægte og autentiske stemme.

 

Tip #9: Den gode (lyd)oplevelse som tilskuer i et rum kan opnås ved, at du som moderator holder scenen ”ren”. Hvis der er for mange på scenen, kan det hurtigt blive uoverskueligt at regne ud for publikum, hvem det er, der snakker – især hvis du er nyankommet – og det kan være svært for personerne på scenen at gennemskue hele processen med turtagning og hvem, der snakker, hvornår. Du kan heldigvis selv hjælpe til med ”scenerengøringen”, når du befinder dig på scenen. Når du er færdig med at tale, så tap på dit profilbillede på skærmen og flyt dig selv tilbage ned på tilskuerrækkerne.

 

Tip #10: Sørg nu for at have det sjovt! Lad være med at tage dig selv alt for seriøst. Vær nysgerrig, hav ja-hatten på (også, når du har smidt partyhatten) og brug nogle emojis – det er en "ting" i Clubhouse🤷🏼‍♀️. Og husk, Clubhouse er, hvad du gør det til.

Nu skulle du vist være klar til at tage hul på dit Clubhouse-eventyr. Høres vi ved derinde?

GDPR: Du har sikkert allerede nu et hav af ideer til, hvordan du kan bruge den nye SoMe-app i din forretning. Her skal du selvfølgelig være opmærksom på ikke at komme på kant med GDPR, og der er en del debat om, at lige netop Clubhouse kan være lidt af en bandit i den forbindelse.

Dét kan du læse meget mere om her, hvor GDPR-ekspert, Thorleif Gotved, folder emnet ud: Clubhouse - og problemet med persondata.

 

Hvis du har mod på mere SoMe-nørderi, kan du med fordel kaste dig over disse indlæg:

Instagram-guide for B2B
Kom godt igang med Instagram

I vores e-bog Sådan bruger du Instagram til B2B-salg giver vi dig en udførlig guide til at komme i gang med din indsats på Instagram og til at få succes på kanalen.

Hent guiden her

Den ultimative guide til instagram for B2B-virksomheder - forside-1