Det gode jobopslag: Her er 5 fejl, du skal undgå

Når du vil tiltrække de helt rigtige kandidater med det gode jobopslag, er der især fem fejl, du ikke må begå. Se, om du begår de fem mest typiske fejl i jobopslaget – og bliv klogere på, hvordan du undgår dem.

Et vellykket jobopslag er ofte første skridt til at finde den rette kandidat. Desværre snubler mange virksomheder her, og det skræmmer de dygtigste medarbejdere væk. 

shutterstock_694643950.jpg

Hvis du vil skrive et godt jobopslag, der tiltrækker den rigtige kandidat, skal du både formå at lækkerficere din virksomhed, iscenesætte de spændende elementer i jobbet og pege på perspektiverne i stillingen og virksomheden. 

Jobopslaget er typisk kandidatens første møde med jer, og det fungerer reelt som førstehåndsindtryk. Præcis som i virkelighedens førstegangsmøder er det vigtigt at give det rette indtryk – for et dårligt indtryk kan være svært at rette op på.

Derfor skal du være særligt opmærksom på ikke at begå disse fejl, når du går til tasterne og leder efter din næste kollega.

 
Se, og hør Livs 5 tips til Den gode jobannonce
5 tips til den gode jobannonce_med_u

5 fejl du skal undgå når du skriver jobopslag

Jobansøgere vælger overordnet job efter fire ting: opgaver, kultur, mening med jobbet og løn. Prioriteringen afhænger naturligvis af kandidaten, men som virksomhed er det væsentligste, at kandidaten kan løse sine daglige opgaver. Hvis du ikke er helt klar i spyttet om opgaver og forventninger til vægtningen af dem, så risikerer du at spilde tid på rekrutteringsprocessen – både din egen og potentielle kandidaters.

 

#1 Du laver sproglige fejl

Stavefejl, kommabøffer, slåfejl og knudrede sætninger får din virksomhed til at fremstå sløset og uprofessionel. Det gode jobopslag skal ikke bare struktureres korrekt og zoome ind på alle de spændende muligheder, du kan tilbyde kandidaten. Det skal være forståeligt og emme af overskud. Veloplagt sprog med en tone og stil, der afspejler din organisation, er en nem måde at adskille dit opslag fra resten af bunken. Og det er jo præcis det, du er ude efter!

#2 Du glemmer fakta

Om du så skriver, så englene synger, skal du stadig huske det mest fundamentale i jobopslaget: fakta. Hvor skal kandidaten arbejde, hvor mange er der i teamet, hvad indbefatter stillingen, hvor mange timer om ugen og hvad med lønnen? Alle relevante fakta skal inkluderes, men lad være med at skrive vage fakta, som ”god løn efter kvalifikationer”, hvis du reelt ikke tilbyder noget bedre end konkurrenterne.

#3 Du er uklar ift. kandidatens opgaver

Jobansøgere vælger overordnet job efter fire ting: opgaver, kultur, mening med jobbet og løn – læs mere om, hvad der motiverer kandidater. Prioriteringen afhænger naturligvis af kandidaten, men som virksomhed er det væsentligste, at kandidaten kan løse sine daglige opgaver. Hvis du ikke er helt klar i spyttet om opgaver og forventninger til vægtningen af dem, så risikerer du at spilde tid på rekrutteringsprocessen – både din egen og potentielle kandidaters. 

#4 Du ligner alle de andre

Du skal skille dig ud i flokken! Alt for mange virksomheder laver dødkedelige opslag, som ligner alle de andre i kategorien, og det er ikke tydeligt for kandidaten, hvorfor din virksomhed er bedre at arbejde for end konkurrentens. Lav overskrifter, der skiller sig ud og fanger læserens opmærksomhed. Skriv i et veloplagt sprog, som indfanger læserens interesse. Masser af brancher har i dag mangel på arbejdskraft og oplever stor konkurrence om at tiltrække de dygtigste talenter. Hvis de vil lykkes, skal de ganske enkelt skille sig ud.

#5 Du bryder loven

I Danmark kræver Forskelsbehandlingsloven, at virksomheder ikke søger eller foretrækker personer af bestemt race, hudfarve, religion, tro, politisk anskuelse, seksuel orientering eller national, social eller etnisk oprindelse eller med bestemt alder eller handicap. Kort fortalt må du ikke søge en venstreorienteret, pan-seksuel mand af kaukasisk oprindelse...

 

Læs mere: Den gode proces – fra jobopslag til afslag

Læs mere:  PensionDanmark bruger video til at tiltrække de bedste it-talenter

Læs mere:  Rekruttering: Hvad motiverer ansøgere?

Læs mere:  Employer branding: Fem aktuelle tendenser

 

Få en skabelon til det gode jobopslag

Et velskrevet, veloplagt og spændende jobopslag er det, der giver kandidaterne appetit på jer. Her får du en skabelon til at skrive jobopslag, der virker. God læselyst – og held og lykke med at tiltrække søde og dygtige kollegaer!  

Employer branding: Sådan skriver du en jobannonce, der tiltrækker de bedste kandidater

Hent skabelonen, der gør dit arbejde nemmere.

Hent skabelonen

den gode jobannonce forside