Sad herold sidder ved en pc og giver thumbs up-Crop-2

Det er på tide, vi skriver bedre jobopslag part 2

De fleste danske jobopslag er decideret dårligt skrevet. I anden del af mini-føljetonen lærer du, hvad jobsøgerne egentlig ønsker (og mangler) i dine jobopslag. Du får også en guide til at hæve dig over pøblen samt eksempler på landets bedste stillingsannoncer.

I part 1 kiggede vi på de værste fejl, du kan lave i et stillingsopslag. Nu kommer jobsøgernes wants & needs under loop.

Har du tænkt over, hvad jobsøgerne egentlig ønsker at vide, når de sætter sig for at læse dit stillingsopslag? Det burde du. Det er jo dem, det hele handler om.

Så er det godt, at konsulenthuset Ballisager har lavet en Kandidatanalyse, der øser guldkorn direkte ned på vores jobopslagstallerken.

Og i bunden af indlægget er der en julegodte til dig.

Læs part 1 her

Hvad ønsker nutidens jobsøgere at vide?

Jeg har læst Kandidatanalysen 2019 og svarene fra 1.554 danske lønmodtagere (så du ikke behøver). Og her får du serveret de 3 vigtigste elementer, som et jobopslag skal rumme en tydelig beskrivelse af:

  1. arbejdsopgaverne (80 %)
  2. de krævede kompetencer (58 %).
  3. virksomhedskulturen (27 %).

Kandidatanalysen_2019_til bedre stillingsopslag

Kilde: Kandidatanalysen 2019, Ballisager

Kradser vi lidt dybere, fremstår det særligt vigtigt for akademikerne og de unge mellem 18-34 år, at der er en tydelig beskrivelse af succeskriterierne for stillingen … (læg mærke til, at jeg ikke misbrugte begrebet Millennials).

Herligt; det er bare vand på min mølle. For jeg prædiker konkrete eksempler – virkelige eksempler fra din arbejdsplads og fra din kommende kollegas arbejdsopgaver. 

Men én ting er, hvad folk ønsker. En anden ting er, hvad folk savner. Og se bare her:

Hvad savner nutidens jobsøgere?

Kandidatanalysen_2019 Ballisager til bedre stillingsopslag

Kilde: Kandidatanalysen 2019, Ballisager

Bladrer man videre i Ballisagers Kandidatanalyse 2019, kan man læse, at kandidaterne oftest savner en tydelig beskrivelse af:

  1. arbejdsopgaverne (23 %)
  2. succeskriterierne (19 %)
  3. lønnen (19 %).

Min mølle er plaskvåd nu.

Men én ting springer i øjnene: lønnen.

Skal vi nu til at offentliggøre lønnen i stillingsopslagene? Jeg aner det ikke, så derfor spurgte jeg Jens Yde, der er rekrutteringsdirektør i Ballisager, til råds. Og det kom der følgende ud af:

”I vores undersøgelse ser vi en – trods alt mindre udtalt – efterspørgsel på at få synliggjort lønnen i jobopslagene. Men jeg anbefaler, at virksomheder ikke fortæller noget generelt om lønnen. Og det er der to grunde til. For det første fordi de dermed svækker en forhandlingsposition, og for det andet fordi det faktisk – utilsigtet – skræmmer nogle gode jobkandidater væk. Og det dur jo ikke.” – Jens Yde, rekrutteringsdirektør, Konsulenthuset Ballisager

Med mine egne, brune øjne har jeg set forsvindende få eksempler på danske stillingsopslag, hvor lønnen er angivet. Der har allerhøjst stået:

"Løn gives efter kvalifikationer"

En komplet intetsigende sætning, det kan vi godt blive enige om, ik? Hvis du vil hæve dig over pøblen, så må du gøre dig mere umage med at skrive stillingsopslag.

Læs også: Rekruttering: Hvad motiverer ansøgere

Guide til dem, der vil gøre umage sig med jobopslag

Vi er næsten nået til punktet med de gode eksempler på stillingsopslag, der er værd at skele til. Men inden da samler jeg lige op på de 4 vigtigste pointer, vi har lært indtil nu i part 1 og part 2.

#1 Skriv (meget) mere modtagerorienteret end afsenderorienteret. Det betyder, du skal holde op med at tale for meget om dig selv. Og i stedet skal du inddrage kandidaten og male en mulig fælles fremtid for jer.

#2 Brug ekstra tid på din overskrift og indledning. Det er her, din læser beslutter sig for at læse videre eller åbne Instagram i stedet. Gør dig umage, ligesom du forventer, ansøgerne gør sig umage.

#3 Skriv kort, klart og konkret. De 3 K’er (beklager det uheldige akronym) åbner op for en hel kortege af tommelfingerregler:

  • Kort: Du skal holde stillingsopslaget på 1-2 sider.
  • Klart: Du skal ikke bruge buzzwords, bare fordi det er moderne (OK, boomer!)
  • Konkret: Du skal skrive helt specifikt, hvilke opgaver kandidaten skal lave. Og hvis du ved det, så skriv endda, hvem man kommer til at sidde ved siden af på kontoret! 😊

#4 Skil dig ud. Du har hørt den før. Og det er faktisk lettere gjort, end sagt. Her er listen over, hvordan du skiller dig ud fra mere end 90 % af feltet:

  1. Lad være med at genbruge samme stillingsopslag som sidste gang.
  2. Så er der ikke flere trin, for det er ikke sværere end det.

Det var mine bedste takeaways. Lad os se på det bedste stillingsopslag, der er på markedet lige nu. Så kan du sidde og krydse med og se, hvor de rammer inden og uden for skiven.

Best case scenario: Sådan hæver du dig over pøblen

Jeg vil fremhæve et jobopslag fra Energistyrelsen, der har denne (halvlange) titel:

Kommunikationshåndværker med internationalt udsyn søges til tidsbegrænset stilling (12 måneder) i Energistyrelsens Center for Global Rådgivning.

Når jeg læser opslaget med takeaway-tjeklisten i hånden, ser det sådan ud:

  • Mere modtagerorienteret end afsenderorienteret TJEK
  • Der er brugt ekstra tid på din overskrift og indledning. TJEK
  • Kort, klart og konkret. TJEK
  • Skiller sig ud. TJEK!

Og der, hvor de skiller sig allermest ud, er til sidst i opslaget, hvor de beder ansøgerne om at svare på tre konkrete spørgsmål.

Det har jeg aldrig set før (og det havde Thomas Kantsø, der tippede mig, heller ikke). Ikke alene skiller de sig ud, de skiller garanteret også en helt masse useriøse ansøgninger fra.

Jeg ringede til Energistyrelsen for at klappe nogen på skulderpuderne for genialiteten, og så fik jeg fat i specialkonsulent Mieke Bak. Samtalen lød nogenlunde sådan her:

Simon: ”Ros, ros ros, hvem har skrevet den?”

Mieke: ”Tak, tak, tak, det har jeg.”

Simon: ”Hvorfor beder I ansøgerne om at svare på 3 spørgsmål?”

Mieke: ”Vi gør det, fordi det er både en hjælp for ansøgeren og for mig. Ansøgerne ved bedre, hvad jeg gerne vil høre om, og for mig er det lettere at sammenligne og vurdere på tværs af ansøgningerne. Jeg fik tippet af min tidligere kollega Helle Larsen Andersen, der er kommunikationschef i Energinet.”

Simon: ”Og hva’ så, virker det efter hensigten?”

Mieke: ”Altså, vi har godt nok fået færre ansøgere målt op imod de andre generalist-stillinger, vi normalt slår op (disclaimer: denne stilling er tidsbegrænset), men til gengæld har vi fået enormt kvalificerede ansøgere”

 

Opslaget fra Energistyrelsen er netop udløbet, men derfor kan man jo godt søge uopfordret, når nu man kan blive kolleger med dygtige Mieke.

Hvis du vil se andre gode eksempler på virksomheder, der tidligere har skrevet gode jobopslag eller skilt sig nævneværdigt ud, så tjek lige listen herunder.

Boblerne

  • Co3 (tog LinkedIn med storm, da en video om den kommende chef blev serveret med uhørt veludført selvironi)
  • bro (lavede praktikopslag i spoken word-format, hvor Yayha Hassan møder Nik og Jay)
  • Lokalbolig (gjorde op med bullshitbingo og tog jobopslaget helt ned på jorden)
  • Compell (gav os et smil på kæben med deres humoristiske og åbenlyse ironiske beskrivelse af nutidens bedste og værste jobsopslag).
  • Visma (hittede med videoer af forældre, der skulle forklare, hvad deres børn arbejder med. Jeg var underholdt, og Visma fik mere end 10.000 besøgende på deres jobsite #gørmorstolt)

Til sidst har jeg tre budskaber til dig, der er kommet helt til bunds:

  • Du har fortjent en kage, for du har kæmpet dig igennem jeg-ved-ikke-hvor-mange siders stillingsopslag-nørderi (især, hvis du er gået direkte fra part 1 til part 2)
  • Hvis du er blevet helt forpustet og har brug for en til at skrive dine jobopslag, holde en workshop eller udvikle en gennemarbejdet og unik metode for jobopslag hos jer, så tag endelig kontakt til mig
  • Tjek også lige Publicos aktuelle 2-i-1-jobopslag, hvor vi søger 2 konsulenter: Publico søger to nye kommunikationskonsulenter.

Bravo, du har fået vaccinen, viden og værktøjerne til at lykkes. Det er på tide, du skriver bedre jobopslag.

Rigtig god arbejdslyst 😊.

Skabelon til det gode jobopslag

Skabelonen gør dig næsten i stand til at skrive en stærk, appellerende jobannonce – helt uden at du kommer til at svede det mindste over tasterne. Den er fyldt med eksempler, der er lige til at kopiere.

Hent skabelonen til det gode jobopslag her

den gode jobannonce forside