Sad herold - bekymrer sig om stillingsopslag-Crop

Det er på tide, vi skriver bedre jobopslag part 1

De fleste danske jobopslag er decideret dårligt skrevet. Der er især 3 typiske fejl, der går igen. I første del af mini-føljetonen lærer du at undgå de 3 dødsfælder(!) i jobopslag, og du får værktøjerne til at skrive stillingsannoncer, der trækker de bedste kandidater til.

9 ud af 10 jobopslag giver mig knopper. Simpelthen fordi de er dårligt skrevet. Nej, nok nærmere fordi det er dovent arbejde. De fleste af os falder i den samme fælde: Vi bruger præcis den samme template som for 5 år siden, da vi skulle ansætte en med en lignende titel.

Tiden er inde til, at vi tager vaccinen.

Læs part 2 her

Vaccinen, vi bliver nødt til at tage

Det kommer til at gøre lidt ondt i starten, men bagefter smitter du ikke de andre. Og i stedet kan du agere inspirationskilde for de gode, veloplagte stillingsopslag.

Og det kan du da ikke sige nej til?

Men nu skal det hele jo ikke handle om mig og mine knopper. Det springende punkt er, at du tiltrækker – og ikke afskrækker – de dygtige kandidater til din virksomhed. Til din arbejdsplads.

Først skal vi lige se på de 3 værste (og typiske) fejl, virksomheder begår, og som du for alt i verden skal undgå. Derefter giver jeg gode, alternative forslag, der gerne skulle hjælpe dig til at skrive bedre jobopslag. Hvis ikke det dur, kan du ringe og be’ om en refund.

De 3 værste fejl jobopslag

De værste fejl i jobopslag placerer sig på ’fejl-aksen’, der bevæger sig fra ’ærgerlig’ til ’idiotisk’. Og lad os bare lægge ud med den værste.

Typiske fejl i stillingsopslag

Fejl nr. 1: Du skriver om din egen navle

Du skriver kun om dig selv. Det er som at være på date med en meget selvoptaget type, der elsker at tale om sig selv og nærmest ikke ænser, at du også er til stede. Det dur ikke. Du er nødt til at inddrage kandidaten og (metaforisk) male en mulig fælles fremtid for jer. Det gælder både for stillingsopslag og dating.

Den største idiotfejl, du kan lave, er at lægge ud med at tale om dig selv. Det vil jeg gerne underbygge med et eksempel. Så ind på Jobindex med mig. Og du gætter aldrig, hvad jeg fandt, da jeg klikkede mig ind på det første jobopslag (det er ikke noget med bryster, selvom det lød ret EB.dk-agtigt).

Allerøverst fandt jeg dette gode (dårlige) eksempel på en indledning

Det dårlige eksempel på en indledning:

”Rosendahls sikrer hver dag udgivelsen af Statstidende som kontraktarbejde for Civilstyrelsen, og vi søger nu en redaktionel medarbejder.”

 

Mig, mig, mig (🙄). Det er seriøst de første to linjer, jeg bliver udsat for som læser. Men sandelig, sandelig siger jeg dig: Prøv at vende fokus i stedet – fra afsender- til modtagerorienteret. Så det har jeg taget mig den frihed og gjort. Nedenstående er altså mit forslag til, hvordan Rosendahls kunne have indledt med kandidaten i fokus.

Det gode eksempel på en indledning

”Er du vild med at skrive tekster? Har du hurtige fingre? Og kan du håndtere hobevis af meddelelser om dødsboer, tvangsauktioner og gældssaneringer på daglig basis? Så kan du blive vores næste redaktionelle medarbejder.”

 

Kan du mærke forskellen på de to? Du kan måske ligefrem få en fornemmelse af jobbet allerede efter at have læst to linjer af den grønne tekst?

Godt.

Og hør engang: Lige efter overskriften er indledningen den vigtigste del af din tekst. Det er noget så banalt, men stadig supervigtigt. For det er netop her, kandidaterne beslutter sig for, om de vil læse videre eller om de hellere vil scrolle lidt på Instagram.   

Fejl nr. 2: Du skriver uklart, langt og buzzwordsk

Hvis du ikke formår at skrive klart og tydeligt på én A4-side, hvad det er for et job, du gerne vil have besat, så er dit stillingsopslag elendigt. Det er min holdning. Men den står jeg ikke (helt) alene med.  

Lyt fx til Thomas Kantsø, chefkonsulent i Djøf, der dagligt får et hav af henvendelser om jobsøgnings-sparring:

”Det kan være svært at afkode, hvad der står i stillingsopslaget. Der er en tendens til, at virksomheder skriver mange af de samme ord igen og igen. Vores medlemmer er ofte i tvivl om, hvad det helt konkret er, virksomhederne efterspørger, når de bruger buzzwords som robust”, udtalte Thomas Kantsø til Berlingske i 2016.

Der er dog sket en forbedring siden da, fortæller Thomas mig, da jeg skriver til ham på LinkedIn:

”Jeg synes, at man generelt er blevet bedre over en bred kam til at skrive stillingsopslag, men der er stadig lang vej igen. Jeg opfordrer til, at man skriver, hvad man HELT konkret skal arbejde med. Nævn alle de opgaver, der skal løses, det gør det meget nemmere at svare på en sådan annonce. Som arbejdsgiver er det klogt ikke at spille buzzwordbingo i sin annonce, det eneste man får ud af det, er lige så mange buzzwords tilbage, og det viser intet om folks kompetencer.”

Jeg er rørende enig. En sand stillingopslags-soulmate, jeg har fået mig her.

Thomas Kantsøe og Simon Linde guider til bedre stillingsopslag

 

Fejl nr. 3: Du ligner alle de andre

Alt for mange virksomheder laver de samme slags dødkedelige stillingsopslag. De er så ens og generiske, at der kunne havet stået en hvilken som helst afsender på. Det dur ikke!

Gæt fx selv med på, hvem der mon har skrevet dette:

”Hos Synoptik brænder vi hver dag for at gøre en synlig forskel over for vores nye og eksisterende kunder. Vi lever for det øjeblik, hvor alting falder på plads, og vi ved, at vi har gjort en synlig forskel.

Brænder du for kommunikation, og har du lyst til at være med til at løfte niveauet og sikre en rød tråd i vores eksterne såvel som interne kommunikation på tværs af kanaler?”

💉 Er det mon Novo, der efterspørger en ny content-specialist?

👮‍♂️ Eller er det et job som Twitteransvarlig hos Københavns Politi? 

🍅 Eller skal du måske være skrivebordstomat inde hos socialdemokraternes presseafdeling på Christiansborg?

Det rigtige svar på, hvem der er afsender, er: Synoptik A/S i Herlev, der søger en Content Specialist (nyoprettet stilling). PS: Ansøgningsfristen er d. 10-12-2019, så du kan stadig nå det.

Læs også: Sådan finder talenterne frem til jer

Hvad kan du gøre for ikke at ligne de andre?

Det nemme svar er, at du skriver tekster, der skiller sig ud. Men det er det dovne svar. Det mindre dovne svar er:

  • Du fremhæver, hvorfor din virksomhed er bedre at arbejde for end konkurrentens
  • Du laver overskrifter, der skiller sig ud og fanger læserens opmærksomhed
  • Du skriver i et veloplagt sprog, som fastholder læserens interesse
  • Du beskriver opgaverne så konkret som overhovedet muligt.

Okay. Nu har jeg fået raset af. Og de 3 værste fejl, du kan lave i et jobopslag, er nu kommet ud af kroppen.

I mit næste blogindlæg ’Det er på tide, vi skriver bedre jobopslag part 2’ tager jeg tekstforfatterbrillerne af (for en kort stund) og kigger i stedet på, hvad jobsøgerne egentlig ønsker. Det er jo dem, det hele handler om.

Du får også:

  • guldkorn fra konsulenthuset Ballisagers Kandidatanalyse
  • en guide til at skrive stillingsopslag, der hæver dig over pøblen
  • eksempler på landets bedste stillingsannoncer.

Alt sammen lige her: Det er på tide, vi skriver bedre jobopslag part 2.

Seminar: B2B-copywriting

Skabelonen gør dig næsten i stand til at skrive en stærk, appellerende jobannonce – helt uden at du kommer til at svede det mindste over tasterne. Den er fyldt med eksempler, der er lige til at kopiere.

Hent skabelonen til det gode jobopslag her

den gode jobannonce forside