Det begynder med ’why’: Hvorfor eksisterer jeres virksomhed?

Kan du på 30 sekunder gøre det krystalklart, hvorfor jeres virksomhed eksisterer? Alle virksomheder bør have en kernefortælling, der beskriver eksistensberettigelsen.

Alle virksomheder har en skarp fortælling som fast holdepunkt i deres kommunikation. En fortælling, der på 30 sekunder beskriver virksomhedens formål. 

Og I har selvfølgelig jeres på skrift og rygrad. Nej? Så læs med her.

Kender du det? Du er på et seminar, og nu er der pause. Idet du har munden fuld af kanapé, møder du en frisk fyr, der er glad for at netværke. ”Nå,” siger han og ser ned på dit skilt med navn og firma. ”Hvad bidrager jeres virksomhed så med?” Du prøver at vinde tid ved at tørre dig om munden. Men han venter tålmodigt.

Det er nu, du giver ham en fortælling, der på 30 sekunder gør det krystalklart, hvorfor jeres virksomhed eksisterer. Og når han efterfølgende går hjem og trawler gennem jeres website, blogposts og indlæg på de sociale medier, vil han se din fortælling folde sig elegant ud i et utal af variationer.

Det er en kernefortælling.

Hent den store guide til kernefortælling

Kernefortællingen er summen af virksomheden

Alle virksomheder har en fortælling, som er kernen i deres virke. Det er bare ikke alle virksomheder, der er klar over det og systematisk arbejder med deres kernefortælling. Det er en skam. 

Kort fortalt er kernefortællingen en tekst, der samler virksomhedens essens. Det vil sige summen af organisationens historie, kultur og viden. Men en kernefortælling er mere end bare en historie. Det er virksomhedens ankersted, der skal sikre, at der er bund og troværdighed i kommunikationen.

Du kan læse mere om, hvad en kernefortælling er her.

I bestsellerforfatteren Simon Seniks Golden Circle repræsenterer kernefortællingen hans ’why’. Det vil sige:

  • hvorfor virksomheden er sat i verden,

  • hvorfor man tror på den,

  • hvorfor omverdenen bør interessere sig for den.

 

 

Begynd med at spørge

Heldigvis skal du ikke opfinde kernefortællingen ud af det blå. Det handler om at finde ind til grundstenen i virksomheden og sætte ord på, hvorfor I er sat i verden, og hvordan

I adskiller jer fra konkurrenterne.

Et godt sted at starte er ved at stille kolleger, kunder og samarbejdspartnere en række spørgsmål om deres syn på virksomheden. Hvordan du derfra når frem til en god kernefortælling, kunne der skrives bøger om – så det har vi gjort. Det kan du læse her.

 

Læs mere:  Sådan skriver du din kernefortælling – helt kort

Læs mere:  Det begynder med ’why’: Hvorfor eksisterer jeres virksomhed?

Læs mere:  Hvad er en kernefortælling? og hvorfor bør din virksomhed have en?

 

Vil du have flere gode fif til, hvordan du griber kernefortællingen an?

Vi har forfattet en e-bog, der hjælper dig godt i gang. Den er gratis, og du henter via linket herunder.

Den store guide til kernefortælling

  • Hvad er en kernefortælling?
  • Hvordan skaber du en kernefortælling?
  • Hvorfor skal du have en kernefortælling?

Hent den store guide til kernefortælling

Kernefortælling