Den ultimative liste med 75 spørgsmål til persona-interviews

Her er de 75 spørgsmål, du skal stille for at blive klog på de personaer, som du skal målrette din marketing- eller kommunikationsindsats efter

Vi har samlet 75 spørgsmål, du skal stille for at blive klog på de personaer, som du skal målrette din markedsføring imod. 

Alle brancher er særlige, men nogle kundekarakteristika og adfærdsfaktorer er universelle for udvikling af personas til brug i inbound marketing og andre typer kommunikationsindsatser. Uanset om du sælger træbetonloftsplader eller hydraulikudstyr til landbrugssektoren, så er det et vigtigt step i persona-processen at få svar på nogle basale standardspørgsmål. 

Vil du vide mere om, hvad en hvad en persona er, og hvorfor du skal prioritere at lave en persona, så læs dette blogindlæg: Tre-trins-guide til udvikling af personaer.

Demografi

De basale detaljer om en kunde tegner bestemt ikke hele billedet af en persona. Men de er et vigtigt udgangspunkt.

  1. Hvad er din civilstand?
  2. Hvad er din husstandsindkomst?
  3. Hvor bor du?
  4. Er du boligejer eller -lejer?
  5. Hvad er dit køn?
  6. Hvor gammel er du?
  7. Har du børn?
  8. Hvis ja, hvor mange og hvor gamle er de?
  9. Hvad er din etniske oprindelse?
  10. Hvordan vil du beskrive din politiske holdning?
  11. Er du religiøs?
  12. Er du ryger?
  13. Hvilket sprog taler I hjemme hos dig?

Karriere

Hvis du skal markedsføre produkter eller services til andre virksomheder (B2B), har du behov for indsigt i de brancher og kundetyper, du skal interagere med. Begynder salgsprocessen med at påvirke en junior-medarbejder, eller skal du have fat i CFO’en eller CEO’en fra starten? Hvilke faktorer har betydning for købsbeslutningen i relation til de specifikke produkter eller services, som din virksomhed sælger. Denne type information er også vigtig i relation til B2C-marketing, fordi en kundes arbejdsliv har stor betydning for hvilken persona, hun er.

14. Hvilken branche arbejder du i? 
15. Hvad er din nuværende stilling? 
16. Hvad er dit drømmejob? 
17. Hvor længe har du været i din nuværende stilling? 
18. Hvad er dit uddannelsesniveau? 
19. Træffer du indkøbsbeslutninger i dit job? 
20. Hvad er det bedste ved dit job? 
21. Hvis du kunne vælge helt frit, hvilket job ville du så have? 
22. Hvordan kommer du frem og tilbage på arbejde? 
23. Er du social med dine kolleger? 
24. Er du tilfreds i dit job? 
25. Hvad er succeskriterierne i dit job? 
26. Hvilke kvalifikationer kræver dit job? 
27. Hvilke værktøjer/hjælpemidler har man brug for i dit job? 
28. Har du ledelsesansvar? 
29. Hvor stor er den virksomhed, du arbejder i? 
30. Hvilke arbejdsrelaterede blogs eller fag-/nyhedsmedier læser du?

advertising-buyer-personas-1024x465

Hverdagsliv

Forståelse for hvordan en kundes hverdagsliv ser ud, kan hjælpe dig med at forstå, hvad hun finder frustrerende, hvad hun elsker at gøre i sin fritid og andre valg, hun træffer på daglig basis.

31.Hvordan ser en typisk dag ud for dig? 
32. Hvor meget tid bruger du henholdsvis på arbejde og hjemme? 
33. Hvad laver du i din fritid? 
34. Hvem er de vigtigste mennesker i dit liv? 
35. Hvilke(n) type køretøj(er) har du? 
36. Hvad ser du i fjernsynet? 
37. Hvad for noget online-content kan du lide? 
38. Er du medlem af nogen foreninger, klubber eller communities? 
39. Hvilke sociale medier er du aktiv på? 
40. Hvilke sociale aktiviteter bruger du tid på? 
41. Hvor tæt er din relation med dine naboer? 
42. Hvilke tre tillægsord ville du bruge om dig selv? 
43. Hvor meget tid bruger du online? 
44. Hvilke websider besøger du hyppigst? 
45. Foretrækker du skriftlig eller mundtlig kommunikation? 
46. Hvor ofte tjekker du din e-mail? 
47. Hvilket device bruger du (primært) til e-mail? 
48. Kan du lide at rejse?

Forbrugsvaner

Hvis du vil sælge produkter til kunder eller fange potentielle kunders opmærksomhed, skal du kende deres forbrugsvaner. Hvilke medier, de læser, og om de foretrækker at handle reservedele på nettet eller i butikken er helt afgørende for, om du rammer plet med din indsats. 

49. Hvor søger du viden om produkter eller services? 
50. Hvilke offline-medier bruger du? 
51. Hvilke online-medier bruger du? 
52. Hvor foretrækker du at købe ind? 
53. Hvordan foretrækker du at interagere med leverandører? 
54. Hvem spørger du til råds om produkter/services? 
55. Hvor vigtigt er det at gøre et godt køb? 
56. Hvilke mobile devices bruger du? 
57. Bruger du mobile devices til at researche på produkter/services? 
58. Bruger du mobile devices til at foretage køb? 
59. Hvilke typer af selvforkælelse under du dig selv? 
60. Læser du produkt-anmeldelser online? 
61. Skriver du produkt-anmeldelser online? 
62. Beskriv et køb, du har foretaget for nylig. 
63. Hvad er det mest impulsive køb, du nogensinde har foretaget?

Pain points

Vi har alle hver især vores frustrationer, frygt og andre negative følelser, som jævnligt optræder – i marketing-lingo kalder vi det for pain points. Disse vigtige punkter hos en persona giver dig indsigt i hvilke problemer, din service kan løse. De fleste mennesker giver hurtige impuls-svar på pain point-spørgsmål, hvilket også indikerer, at enhver afhjælpning af disse “smerter” er særdeles velkommen.


buyer-personas-cintell

64. Hvad er det mest frustrerende tidspunkt på din dag? 
65. Hvad er den værste kundeservice-oplevelse, du har haft? 
66. Hvilken normal aktivitet irriterer dig mest? 
67. Hvad kan gøre dig nervøs? 
68. Hvad er den hurtigste måde at gøre dig vred på? 
69. Hvad er det værste ved dit arbejde? 
70. Hvad er det værst job, du kan forestille dig? 
71. Hvilket køb under 10.000 kr. fortryder du mest? 
72. Hvad bekymrer dig? 
73. Hvad frygter du? 
74. Hvad gør du, når du har foretaget et køb, som du fortryder? 
75. Hvis du kunne ændre én ting ved dit liv, hvad skulle det så være?

Læs mere: Derfor er personaer vigtige for din virksomhed

Læs mere: Tre-trins-guide til udvikling af personaer

Læs mere: Kommunalvalg: kan personas øge stemmmeprocenten?

Læs mere: Case: Content marketing for Finanssektorens uddannelsescenter 

 

Persona-skabelon

Få en skabelon til at kortlægge dine personaer

Vores skabelon giver dig en gennemgang af persona-begrebet, tips til dataindsamling og skabeloner lige til at udfylde. 

Hent Publicos persona-skabelon

personaer-1