Content marketing: Her ligger guldet i din organisation

Den gode historie findes overalt. I virkeligheden behøver du ikke løfte blikket mere end et par grader fra din skærm, før du finder inspiration til organisationens content plan. Vi giver dig gode råd til, hvordan dine medarbejdere kan skabe indhold til dine kanaler.

I Publico har vi flere gange talt for en killer content-marketing strategi med et stærkt formål og krystalklare KPI’er, som understøtter den overordnede forretningsstrategi. Men en ting er at få styr på strategien, noget andet er at producere nok indhold til dine kanaler, som oveni købet er værdifuldt.

En gemen udfordring er at blive ved med at trylle vidensstærkt indhold frem, der hjælper din målgruppe, sikrer din organisations synlighed online og fastslår din brancheposition. Hvis du kan nikke genkendende til dette, så frygt ej. Vi er kommet dig til undsætning.

Mange af dine kollegaer sidder med umådeligt meget viden om alt fra, hvordan jeres produkt udvikles og fremstilles til, hvordan produktet eller servicen bliver modtaget af kunden. Denne viden er ekstremt brugbar, og det er med at udnytte den, så du ikke skal genopfinde den dybe tallerken, hver gang du sætter pennen mod papiret.

Vi vil gerne hjælpe dig med at se det fulde potentiale i din organisation og åbne låget til det skatkammer af contentemner, som ligger gemt på dine medarbejderes skriveborde. Derfor har vi samlet en række contenteksempler fra nogle gængse virksomhedsafdelinger, som du frit kan lade dig inspirere af.

Dem, der taler med kunderne

Når du skal lave værdifuldt indhold til dine kunder, er et godt sted at starte ved deres såkaldte ”pains”. Hvad er det for nogle spørgsmål, de render rundt med? Hvad irriterer dem, og hvad undrer dem? Et oplagt sted at finde ud af dette er blandt andet kundeservice, i salgsafdelingen eller sågar på virksomhedens Facebookside. Det er nemlig her, kunderne stiller spørgsmål som

  • Hvordan får jeg en bedre akustik i institutionsbyggeri?
  • Hvad gør vi, for at det nylagte tag holder så længe som muligt?
  • Hvad koster et projekt hos jer? 

Hvis en kunde har taget sig tid til at spørge, er der stor sandsynlighed for, at andre potentielle kunder går med samme spørgsmål. Denne undren er dyrebar, for den kan give dig et praj om, hvilken type indhold kunden kunne have interesse i at se på dine kanaler – for eksempel i form af blogpost som

  • Her er fem elementer, når du skal have styr på akustikken i klasseværelset.
  • Sådan holder du dit tagpap-tag ved lige.
  • ROI på [jeres softwareløsning]: Investeringen er tjent hjem på 1,5 år. 

Når du omdanner kundernes typiske spørgsmål til blogposts med svar, imødekommer du deres behov og giver dem den viden, de søger. Det er med til at positionere din virksomhed som vidensleder og lave en digital tillidsopbygning, der kan føre til et salg længere henne i kunderejsen. Så gør det til en sport at komme kundens næste spørgsmål i forkøbet med dit content. 

Se også: Dine kunder spørger – så svar dog!

De faglige eksperter

Når du har styr på kundernes mest gængse spørgsmål, kan du vende blikket mod virksomhedens eksperter. Eksperterne kan sidde i mange forskellige afdelinger – produktudvikling, product management, produktion, logistik eller projektgrupper – og de sidder typisk med en dyb og kompleks viden på deres felt. Men husk, at det stadig er kundernes pains og interesseområder, der bestemmer, hvordan du skal vinkle stoffet.

Har I jurister som fageksperter i virksomheden, kender de sikkert til ændret lovgivning eller nye regulativer på jeres område. Spørger kunderne eksempelvis ind til GDPR-lovgivning, så er legal-afdelingen kilden til visdomsord, du senere kan omdanne til forståelig dansk i et blogpost. Det kan ende ud i vinkler som:

  • Fem ting, du skal være opmærksom på ved den nye GDPR-lovgivning
  • Dette betyder GDPR-lovgivningen for [specifik branche]
  • Sådan informerer du dine kunder om jeres GDPR 

Tænk på, at det samme emne kan bruges til flere artikler, som tilsammen dækker hele kunderejsen. Den første del af kunderejsen, opmærksomhedsfasen, vil være kendetegnet ved meget åbne spørgsmål med fokus på det problem, kunden står med. I overvejelsesfasen vil kunden i større grad sammenligne forskellige teknologier og løsningsmuligheder, og i beslutningsfasen til sidst er der typisk fokus på specifikationer, processen i jeres leverance og prisen. Så her er det okay at være mere produktspecifik.

Se også: Kunderejsen – Gør købsbeslutningen nemmere

Dem med et godt datagrundlag

En anden vej til godt og relevant content kan være at kigge efter historier, der bygger på fede tal. Her er der igen flere afdelinger, du kan lede i – marketing, salgsafdelingen, økonomi eller logistik ligger ofte inde med et solidt datagrundlag, som også kan være relevant for jeres eksterne interessenter.

Afhængig af, hvilken persona du vil nå, kan du vælge data, som har interesse for bestemte fagområder. Marketing kan fortælle dig, hvilke artikler der oftest bliver læst og af hvem. Serviceafdelingen kan inspirere til en artikel om, hvor meget nedetid du kan spare med en serviceaftale. Og salg- eller økonomi kan komme med en estimeret pris på, hvad løsning X koster i en specifik business case eller bidrage til en artikel som denne om kundens ROI ved investering i VMS.

Salgsafdelingen kan samtidig give dig et datagrundlag for, hvilke varer der er mest populære på hvilke markeder. Hvis en bestemt løsning er eftertragtet i Frankrig, er det oplagt at udarbejde content med en beslutningstager på det marked i tankerne. Du kan dykke ned i særlig national lovgivning, vigtige begivenheder eller andet, som giver den franske indkøber bestemte pains eller interesser i forhold til dit produkt.

Sæt navn og ansigt på kollegaerne

Når du benytter organisationen i din content marketing, er det en god idé at bruge dine medarbejdere - vis deres ansigter og nævn deres navne. Dermed bliver virksomheden mere personlig, håndgribelig og tillidsfuld for modtageren. Når du distribuerer indholdet, kan du tagge Peter fra produktudvikling i dit LinkedIn-opslag, så du synliggør ham som ekspert. Så er der også større chance for, at kollegaerne deler firmaets content på egne kanaler – bonus!

Næste skridt er at invitere dig selv på interne møder, snuse rundt blandt de andre afdelinger og tale med de forskellige ledere i virksomheden, så du kan finde den næste historie, der skal pryde jeres kanaler.

Og når du så har støvsuget organisationen for viden, bør du omsætte det til en handlingsorienteret contentplan – for eksempel som den herunder. Snup den, og kom i gang!

Hent din gratis skabelon
Skabelon til den gode contentplan

Hent din skabelon til den gode contentplan her, og få kontrol over dit indhold.

Hent din skabelon her

Udklip af contentplan